unge ur höstkull?

E

empty

jag har aldrig tagit höstkullar på mina hermeliner, men det är ju vanligt hos de flesta uppfödare.
dom senaste dagarna har jag känt mig tvingad till att planera för framtiden, i och med lilla ickis.
det är inte så att jag tvekar att ta bort henne om hon skulle lida, men det är alltid svårt att avgöra.
hon äter och dricker och skuttar och hoppar omkring precis som vanligt, har en fin glans i ögonen. vet rådde mig att ta bort henne innan andningsbesvären blir för svåra och trodde att hon skulle leva någon månad till.
men hennes allmäntillstånd talar ju faktiskt mot detta.

anyway, det var inte detta jag skulle få fram.
hennes kompis oggiv, som var tänkt avelsmaterial och sedan visade sig vara en hane och därmed kastrerades kommer att bli ensam.
i och med att han är kastrerad är det inte att tänka på att stationera ut honom :), dessutom vill jag och har tid för att hålla två kaniner här hemma.
på jakt efter ny kompis till oggiv alltså.
men den här årstiden?
en hermelinunge ur en höstkull föds ju upp i kylan, men kaninerna är ju 'inomhus' - i oisolerade hus med massa fack - så ser ju den typiska kaningården ut.
kan man då sätta ut en 8 veckors unge i en 'riktig' utomhusbur, med många minusgrader och vad allt det nu innebär?
ska man tilläggsisolera buren kanske, låta kaninerna vara tillsammans, göra en provisorisk bostad i vårat kallförråd (ligger på nollstrecket hela vintern) eller lägga ner det helt och hållet och låta oggiv vara ensam ett halvår?
 
hmm. En kull vi hade förra hösten föddes i oisolerat "inomhus stall"= stuga.
Sedan flyttade vi o de fick bo ute på en balkong o det utan bur utan på golvet på en stor yta med hylla att hoppa upp på o vindskydd ,regnskydd o massa halm. Fantasi som vi behöll var 7 veckor o det var i början av nov! Vid den tidpunkten byter de ändå päls o jag upplevdealdrig att han frös o vinterpälsen kom fort.
 
Är inga som helst problem, det klarar kaniner! Det är ju alltid trevligt för kaninerna att vara tillsammans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp