unghäst, gå i form

E

emmasodergards

jag har en 4åring.. började rida in henne i början av sommaren.. nu går hon och söker sig nedåt i skritten och jobbar med ryggen... är stadig och jobbar på bra, så man kan väl säga att hon går i en slags form även om det är mycket som behöver finslippas.. i traven däremot springer hon med huvudet som en kamel och jag får henne inte att söka till neråt och arbeta med ryggen, nån som har tips? vill inte använda graman då jag tycker hon är för ung..
 
Sv: unghäst, gå i form

Jag tycker att man kan använda inspänningstyglar när man longerar och rider för att hjälpa dom rätt riktning....Dom får inte vara för hårda utan bara för att visa vägen.
 
Sv: unghäst, gå i form

Jag tycker att man kan använda inspänningstyglar när man longerar och rider för att hjälpa dom rätt riktning....Dom får inte vara för hårda utan bara för att visa vägen.

okeej... jao kanske det.. ville bara ha tips då vissa tycker det är helt fel med hjälptyglar, dock gillar inte jag det heller. men det kan ju vara bra för att få dom på rätt spår precis som du sa!
 
Sv: unghäst, gå i form

Hjälp tyglar är ju ju precis vad dom heter hjälptyglar, till för att hjälpa. Man ska vara nog med att inte missbruka dom! Tyvärr är det ju så att det finns många som har en negativ inställning till dom och det är verkligen upp till var och en :crazy:

Jag föredrar att hjälpa hästen på simdigaste sätt, utan krångel och långa utdragna perioder. När jag har varit med och ridit in och utbildat hästar så använder vi inspänning i början för att få hästen att tänka rätt i rätt riktning och sen kan det även vara bra om hästen har den stadiga elasticiteten i munen i börja så man slipper tjaffsa med sin egen hand. Men det är ju väldigt olika från häst till häst.

Jag tycker du ska lyssna på många olika sätt och välja det du tror på :)
Lycka till!
 
Sv: unghäst, gå i form

jag har en 4åring.. började rida in henne i början av sommaren.. nu går hon och söker sig nedåt i skritten och jobbar med ryggen... är stadig och jobbar på bra, så man kan väl säga att hon går i en slags form även om det är mycket som behöver finslippas.. i traven däremot springer hon med huvudet som en kamel och jag får henne inte att söka till neråt och arbeta med ryggen, nån som har tips? vill inte använda graman då jag tycker hon är för ung..

Om hästen inte bär sig i trav under ryttare måste man fråga sig varför.
Är det en grön unghäst så har det förmodligen att göra med avsaknad av styrka och balans att bära upp ryttaren. dock ska det itne vara ngra större problem med en ryttare som rider ändamålsenligt och sitter stilla och hjälper hästen att finna rätt tyngdpunkt/balans. Unghästar brukar inte ha svårt för att komma till arbete så länge man anpassar svårihgetsgraden efter dess förutsättning och förmåga, pö om pö och efter en plan.
Grad ett - om hästen saknar styrka och muskulatur att bära en ryttare balanserat och avslappnat är att stärka den. detta görs i låga gångarter på i stor del raka spår, dvs inte i padock/ridhus utan ute i terrängen, där hästen får kliva på, gå kuperat upp och ner och mjuka naturliga svängar. När man tycker att det börjar visa resultat har man alltid ett kvitto i det att hästen skall kunna trava/galoppera på RAKT spår ute i jämnt och balanserat tempo bärandes ryttaren. Kan den inte det så är den inte balanserad.

tänk dig att du själv saknar styrka och balans att tex ta dig uppför en sluttning med ryggsäck/packning på ryggen.
Om någon då skulle knyta ihop eller manipulera hur du kan sträcka ut/använda dina lemmar för att hålla balansen och ta dig framåt -hur mycket ändamålsenligt arbete kommer du då till? stärker du dig? blir du bättre i formen? eller sliter du ut dig, då du fortfarande ombedes utföra samma uppgift, men med restrikerad kroppsfunktion?

jag är inte emot hjälptyglar per se, men på en så grön häst som den du beskriver är jag oerhört övertygad om att en hjälptygel inte är den rätta vägen. ändamålsenligt träningsupplägg och ett fair arbete är nyckeln snarare.

att arbeta en häst UTAN ryttare med tex inspänning är en annan sak än att använda hjälptygel under uppsutten ridning. Utan ryttare har hästen en annan förmåga att kunna korrigera/anpassa sin kropp. därmed kan det, rätt utfört och mycket lyhört använt, vara till fördel i viss träning.

Uppsuttet på en unghäst bör man alltid först och främst se över hur och varför unghästen möjligtvis reagerar som den gör, och i första hand analysera a) träningsupplägget och det man ber hästen om och b) ridsättet.

Mvh/Mackan
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst, gå i form

Går hon så både i ridhus och ute? Tränar du på rakriktningen? Alla hästar är sneda mer eller mindre och rakriktningen är viktigast i början så att den starka sidan inte fortsätter bli starkare då blir det mer problem med formen... -prova olika sätt att lösgöra hästen. Galopp är bra då det är den gångarten där hästen använder flest muskler. Skogen är bra mot spänningar - hästen blir tvungen att se vart den sätter fötterna och höjer ryggen naturligt. Cavalletti är också bra om du är i ridhuset. Ett annat tips där du som ryttare kan få hästen att höja ryggen är att ta yttertygeln och ställa hästen utåt ordentligt tills ryggen kommer upp - då ger du efter igen och rakriktar. Det kräver lite mer av dig då du måste känna när hästen gör rätt och ge efter i samma ögonblick. Din häst är dock bara 4 år och inte riden så länge. Kanske behöver den helt enkelt lite mer tid i skog och natur för att hitta balans och styrka. Eller bli lösgjord från marken innan du sitter upp. Prova dig fram så hittar ni säkert en lösning snart :)
 
Sv: unghäst, gå i form

Om den bara är riden sen i somras är den ju riden ganska lite.

Som vanligt håller jag med Mackan, inspänning på uppsutten unghäst brukar inte bli så bra.
Sen rider jag unghästen i takt, inte i form, efter takten kommer lösgjordheten.
En unghäst som går i takt och är lösgjord går och bär sig i rätt form.

Så börja med att hitta takten.

Lättast att hitta takt är många gånger ute i skogen, där du inte behöver väja för staket eller vägg och där hästen har ett bättre "go".

(Sedär, nu höll jag med Mackan igen :D )
 
Sv: unghäst, gå i form

Om hästen är född med takten. hur får du den lösgjord?

Till Ts
Bara för att den söker sig neråt behöver inte innebära att den jobbar med ryggen.
Det börjar bakifrån, med att bakbenen aktiverar ryggen

Känn själv på dina ryggmuskler när du går.
De påverkas inte av att du böjer halsen..

Ta hjälp av en tränare redan nu, så att ni inte behöver lära om/korrigera senare.
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst, gå i form

Jag utbildar hästar efter ett ganska gammalt utbildningssytem.

1 Takt, en regelbunden takt, den är bara korrekt när hästen arbetar med ryggen. Inte att den springer i takt, de gör de flesta.

2 Lösgjordhet, jag rider unghästen i takt, låg och rund form, med välvd rygg. Skulle den ha svårt att lösgjöra sig, så brukar jag välja att korta innersidan som ett lösgjörande arbete. På rakt spår eller på volt, vilket som funkar bäst.

Sen kommer rakriktning och sist samling.
 
Sv: unghäst, gå i form

Använd endast ngn form av inspänning (halsförlängare) på hästen när du longerar.
Allt för många har så bråttom med sina unghästar och alla tjatar om detta att gå iform. (red oxå in min nya som 4 åring -01á)

Vad du först måste få att fungera är Gasen och Bromsen.
Hästar som du beskriver det kamelar iväg är oftast inte ärliga för skänkeln, det spelar inte ngn roll hur gammal den är.

Se till så att din häst stannar när du vill och när du klämmer om med skänkel att den lyssnar fram. Rid inte hästen mellan hand och skänkel utan separera dom. Rid endast ngra steg i trav sedan sakta av. Rid m lätt hand m näsan hellre framför lodplanet än bakom.

Många unghästar hänger i skritten för dom tycker allt detta nya är ganska obehagligt och söker sig undan fr det.

Vad du vill få fram är lite "kvickhet" i din häst.

Men rid inte många steg i "kamel" traven utan gör om, gör om gör om ..

Beröm med rösten och sluta när det går bra! Träna inget "muskeljobb" i manegen/paddocken utan rid mitt ut i skogen bland stock och sten!

I framtiden när gas och broms fungerar kommer hon falla på plats!

Berätta gärna hur det går....

Tjingeling...
 
Sv: unghäst, gå i form

Jag instämmer med en del föregående inlägg - Det är lite för tidigt (och onödigt) att börja använda hjälptyglar under ridningen när du ridit henne så kort tid.

Under longering däremot tycker jag att du kan använda inspänningstyglar...personligen föredrar jag inspänningstyglar framför halsförlängare, men jag antar att det är mycket en smaksak.
 
Sv: unghäst, gå i form

om du sitter stadig är mjuk i handen och rider framåt så kommer hästen automatiskt att söka sig franåt neråt utan problem.. Och jag säger Nej tack till hjälptyglar!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 011
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 470
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: skiesabove
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 685
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp