Unghäst plötsligt rädd för bilar

ozzyx

Trådstartare
Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men är även väldigt envis om hur hon vill ha det. Inridningen har varit helt problemfri och hon är verkligen riktigt rolig att jobba med då hon är så smart och gillar att arbeta. Men till mitt problem, nu det senaste har hon blivit livrädd för bilar, och när jag säger livrädd menar jag verkligen att det är ett problem. Innan hade vi aldrig problem med det så länge bilföraren visade respekt och körde om långsamt. Men efter en händelse där en (vad jag trodde tom bil) gasade iväg efter att ha stått på en mötesplats i 10min avstängd, i syfte att skrämma hästen har hon blivit jätterädd. Vi kan inte längre bli omkörda av bilar utan att hon antingen står och springer på stället och nu det senaste har hon börjat stegra. När hon stegrar är det inga små frambensviftningar utan hon står rakt upp påväg att slå över. Hon kan även stegra flera gånger på rad, senaste uteritten blev det 5ggr vid ett tillfälle när vi mötte en bil. Annars har vi inga problem ute och hon måste ju ut och möta bilar för att komma över rädslan, men jag vet inte hur jag skall göra. Är jag på marken är jag rädd att hon ska bli så stressad att hon glömmer av vart jag befinner mig och råka stegra/gå på mig. Men att rida går ju inte i nuläget. Har någon här ett klokt tips att dela med er utav?

Edit: Så som jag har arbetat med detta är att avdramatisera så gott jag kan, men även om jag inte är rädd alls håller hon fortfarande på. Jag har ridit in flera unghästar innan och tycker inte det är obehagligt när hon ställer sig alt bockar lite. Men det blir ju farligt för alla inblandades skull när hon står rätt upp bredvid en bil på en ganska tajt väg. Så innan ni påpekar att jag inte ska vara rädd tänkte jag bara nämna det att ofta är jag väldigt lugn och om hon mot förmodan ser något annat läskigt har det aldrig varit ett problem. Bara att rida på och avdramatisera men det funkar inte med bilar.
 
Senast ändrad:
Hur är hon med stillastående bilar? Finns det möjlighet att öva på någon otrafikerad plats, med en kompis som chaufför?
 
Hur är hon med stillastående bilar? Finns det möjlighet att öva på någon otrafikerad plats, med en kompis som chaufför?
Även om bilen står stilla tycker hon det är obehagligt. Innan var det bara ett problem när de körde förbi, men nu är det nästan hela tiden. Dock kan hon vissa dagar inte alls reagera lika explosivt. Har funderat på det du säger, men vet inte riktigt om det hade vart en möjlighet. Hon står på en ridskola, och det är mycket bilar på parkeringen och det är nog den ända platsen som hade vart möjlig att öva på. Hon är ju väldigt miljötränad somsagt och innan har det aldrig varit problem med avstängda bilar, även efter den incidenten. Men idag var det verkligen illa. Hon lugnar ju sig så fort bilen kör iväg, men det går ju inte att möta bilar säkert just nu.
 
Du skulle kunna klickerträna från marken. Nån tid när det inte kör så mycket bilar vid stallet.
Steg 1: När hon tittar mot en bil - klicka och ge godis
Steg 2: När hon tänker gå närmare en bil - klicka och ge godis
Steg 3: När hon tar ett steg mot en bil - klicka och ge godis
Så småningom kommer hon nog kunna stå vid en bil och då kan du/medhjälpare ge godis från bilen.
Starta bilen och stäng av, när hon är lugn, klicka och ge godis.
Osv.

Gör inte varje steg samma dag utan låt henne tänka på saken och börja om nästa dag. Gå inte för fort fram. Hellre för sakta så hon blir nyfiken.

Men nån annan kanske har en bättre idé. :)
 
Du skulle kunna klickerträna från marken. Nån tid när det inte kör så mycket bilar vid stallet.
Steg 1: När hon tittar mot en bil - klicka och ge godis
Steg 2: När hon tänker gå närmare en bil - klicka och ge godis
Steg 3: När hon tar ett steg mot en bil - klicka och ge godis
Så småningom kommer hon nog kunna stå vid en bil och då kan du/medhjälpare ge godis från bilen.
Starta bilen och stäng av, när hon är lugn, klicka och ge godis.
Osv.

Gör inte varje steg samma dag utan låt henne tänka på saken och börja om nästa dag. Gå inte för fort fram. Hellre för sakta så hon blir nyfiken.

Men nån annan kanske har en bättre idé. :)
Tack för väldigt bra svar. Hon är tränad med klicker så det borde jag ju ha tänkt på, har glömt av klickerträningen lite på det senaste. Tack så hemskt mycket!
 
Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men är även väldigt envis om hur hon vill ha det. Inridningen har varit helt problemfri och hon är verkligen riktigt rolig att jobba med då hon är så smart och gillar att arbeta. Men till mitt problem, nu det senaste har hon blivit livrädd för bilar, och när jag säger livrädd menar jag verkligen att det är ett problem. Innan hade vi aldrig problem med det så länge bilföraren visade respekt och körde om långsamt. Men efter en händelse där en (vad jag trodde tom bil) gasade iväg efter att ha stått på en mötesplats i 10min avstängd, i syfte att skrämma hästen har hon blivit jätterädd. Vi kan inte längre bli omkörda av bilar utan att hon antingen står och springer på stället och nu det senaste har hon börjat stegra. När hon stegrar är det inga små frambensviftningar utan hon står rakt upp påväg att slå över. Hon kan även stegra flera gånger på rad, senaste uteritten blev det 5ggr vid ett tillfälle när vi mötte en bil. Annars har vi inga problem ute och hon måste ju ut och möta bilar för att komma över rädslan, men jag vet inte hur jag skall göra. Är jag på marken är jag rädd att hon ska bli så stressad att hon glömmer av vart jag befinner mig och råka stegra/gå på mig. Men att rida går ju inte i nuläget. Har någon här ett klokt tips att dela med er utav?

Edit: Så som jag har arbetat med detta är att avdramatisera så gott jag kan, men även om jag inte är rädd alls håller hon fortfarande på. Jag har ridit in flera unghästar innan och tycker inte det är obehagligt när hon ställer sig alt bockar lite. Men det blir ju farligt för alla inblandades skull när hon står rätt upp bredvid en bil på en ganska tajt väg. Så innan ni påpekar att jag inte ska vara rädd tänkte jag bara nämna det att ofta är jag väldigt lugn och om hon mot förmodan ser något annat läskigt har det aldrig varit ett problem. Bara att rida på och avdramatisera men det funkar inte med bilar.
Är inte så erfaren inom detta ämne men hoppa det löser sig❤️
 
Håller med om att motkonditionera med klicker, godis utan klicker, eller "klassisk" miljöträning.

Börja vid hand - inte uppsuttet. Programmera om bil från något läskigt till något neutralt till något positivt. När det sitter vid hand, sitt upp och gör samma träning på parkeringen uppsuttet.

Var beredd på att det kan ta tid, och måste få ta tid. Många korta repetitioner, och håll er på ridbana/ridhus tills hon nått åtminstone neutralt läge uppsuttet på parkeringen.

Rid inte ut innan ni löst detta.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp