Unghäst med ryggont

M

martina

Tog och palperade unghästen över ryggen efter vårat lilla ridpass. Hon reagerade då på palpationen. Inte jätte mkt men ändå en reaktion.
Funderar då på om det är träningsvärk. Sadeln ligger bra och hon visar ingen tendenser till aggrisivitet eller ovilja vid varken sadling eller ridning.

Än så länge så skrittar vi bara. Har provat på trav några meter för ett par dagar sen. Har ridigt henne i ca 2 månader men fåt någon vecka ledigt imellan.

Jag rider henne ca var 3.e dag ca 10 min varje gång. Dagarna där emellan får hon vila ena dagen och promeneras för hand den andra. Hon går dagligen över cavaletti bommar till och från hagen (Rekomendationer av veterinär för att muskla upp hennes bakknän)
Så jag undrar om det helt enkel är sadeln i alla fall eller att det kan vara så självklart som lite träningsvärk... :confused:
 
Sv: Unghäst med ryggont

Strunta i att rida en vecka och känn sedan igenom hästen, för då har ev träningsvärk gått över (tvivlar starkt på att det är träningsvärk, men...). Reagerar den fortfarande om du palperar ryggen skulle jag ta och ta ut en vet. och då skulle han nog ge remiss till röntgen om inget annat uppenbart fel hittas. Hur gammal är hästen, och vad är det för ras? Du kanske börjat rida för tidigt, och hästen är såpass lite färdigvuxen att det är för stor belatning för den att ridas?
 
Sv: Unghäst med ryggont

Är hon stel i bakknäna kan det sätta sig som spänningar i ryggen.
Dvs hon spänner sig/avlastar så det skapar ömhet i ryggen.

Om jag var du skulle jag kolla upp det där.

Lycka till. Mvh Diabetikern
 
Sv: Unghäst med ryggont

Det är ett 4-årigt Fellponny sto som jag nu börjat rida in. Jag tycker att jag har väntat länge med att sitta på henne och att jag tagit det försiktigt pga av rasens långsamma utveckling. Hon verkar inte bry sig någonting när jag rider och när jag palperade ryggen så stod hon där med öronen framåt och såg allmänt nöjd ut ;)

Jag var nere på kliniken för några veckor sen pga att hon låste sig i bakbenen. Jag misstänkte spatt eller patellaupphakning. Väl nere hos veterinär så röntgades hennes hasser och knän och allt var fint på röntgenplåtarna. Veterinären konstaterade efter palpation att hon är dåligt musklad över bakknäna och att hon nnu behövdes musklas upp.
Hon har blivigt jätte bra i bakbenen sen B-vitaminkuren börjat verka. Men veterinären borde ju ha sagt något om detta skulle påverka hennes rygg någonting :crazy:

Rekomendationen av veterinären var ju den att hon borde arbetas lite och försiktigt.

Får försöka få råd att köpa ny sadel inkl sadelutprovning efter jul!!! :eek:
 
Sv: Unghäst med ryggont

Jag tycker att en syntetsadel är oslagbart på unghästar som växer och ändrar form, eftersom den ändrar form efter hästen så mycket fortare än en lädersadel gör. Jag köpte en sådan när jag skulle muskla om min häst från travmuskler till ridmuskler, men den var så bra att jag har kvar den än efter sex år!
Plus att en riktigt bra lädersadel bara kostar ca 4000:- ny är ju ett stort plus med!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghäst med ryggont

Var på ryggen reagerade hon?

trycker man fel elelr på njuranra tex så reagerar de givetvis.
 
Sv: Unghäst med ryggont

Jag menade såklart syntetsadel! Såg att jag skrivit fel!
 
Sv: Unghäst med ryggont

Du skrev i ditt första inlägg att sadeln sitter bra så vad hjälper då en ny sadel?

Självklart kan problemen kommer från knäna men hon kanske bara växer och det beror på det?

Så försiktigt som du har varit med ridningen så tycker jag inte att din ridning kan ha orsakat något här, hon kanske hade blivit öm i ryggen ändå om det är från knäna. Tycker det är konstigt att veterinären skulle anmärka på att hon är dåligt musklad i bakknäna. Det kanske är bara normalt i hennes ålder? Eller så kanske det har att göra med hennes uppväxt - att hon inte fått växa upp i kuperad terräng som hade byggt upp hennes muskulatur på ett helt annat sätt. Är hon ryggöm när du inte ridit på ett bra tag så är det definitivt inte din sadel.

En av mina ponnyer var 9 år när jag köpte honom och hans bakknä kunde låsa sig ibland på morgonen när han skulle ut ur boxen. Det var inget jag sökte för och inget som orsakade problem i ridning eller så. Det hände ju aldrig ute. Mitt ena sto kan också gör så ibland när hon ska ut ur stallet på morgonen - bakbenen verkar låsa sig men sedan släpper det lika fort och jag har aldrig sett det hända ute.

Hoppas det det ryggonda går över snart!
 
Sv: Unghäst med ryggont

Om bakknäna låser sig så är det patellaupphakning det är frågan om. Det blir bättre (mindre syptom) om hästen är bra musklad runt sitt bakknä...
 
Sv: Unghäst med ryggont

Jag rider henne med en Griffin haflinger/ cob. Har dock börjat studera den ordeligt nu när hon har den på sig. Och undra sa flundra om inte den åker fram något. Så nu ska här inhandlas en svanskappa.
 
Sv: Unghäst med ryggont

Jag är lite ARG!!! Utbildades till hästmassör i sommras och gick igenom olika problem ang hästars beteenden. Nogrannt försökte man utreda varje problem. Men inte sjutton fick vi höra något om någon träningsvärk!!

Så för att återgå till din fråga. Nej jag har inte tryckt över njurarna men det är jätte bra att du tog upp det. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 982
Senast: pews1972
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 549
Senast: Elisha
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 941
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp