Unghäst som sticker vid promenad

Pricken2004

Trådstartare
Hej!
Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och vi kom ut på längre och längre turer, till och med alldeles ensamma, men nu har allt vänts upp och ner. Det hände efter att vi flyttat hem honom till vår egna ”gård” ca 1km från vårt förra stall. Han fick ett tag att känna in sig i sitt nya hem innan vi började promenera igen. Det är bara det att vi har ett travstall bredvid oss så det är mycket hästar både i hagar och finns även travbana där de körs. Vi gick förbi några gånger och första gången var han ganska nipprig när travhästarna körde förbi, men jag lyckades hålla honom. Så en dag gick jag på promenad igen, denna gången var det visserligen inga travhästar på banan men däremot gick några i hagarna. Han var väldigt nipprig och flög runt som en liten vante. Jag lyckades hålla honom tills hästarna började busa ordentligt i hagen då flög han iväg och jag hade inte en chans att hålla honom. I vild galopp skenade han tillbaka hem. Sedan dess har jag inte vågat gå med honom utanför gården, jag är inte rädd för honom i sig naturligtvis (han är en väldigt snäll häst och han gör ingenting mot mig), men jag är så rädd för att tappa honom och att någonting ska hända honom (ligger landsväg intill och det kör även bilar ibland på vägen där vi promenerar). Vad ska jag göra?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 591
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp