Bukefalos 28 år!

Unghäst vila pga överben?

FUNNY

Trådstartare
4-åring som fick överben i förrgår - pang bara så!!
Det sitter på ett bra ställe, tack o lov.
Kan vara att hon överansträngt sig genom att hon sprungit för mycket i hagen eller att hon växt i sommar....
Hur länge tycker ni man ska låta de vila när ett sådant uppstått?
Hon behöver verkligen hållas igång....
 
Sv: Unghäst vila pga överben?

Så länge överbenet känns varmt är det fortfarande aktivt, och då ska man helst ta det lugnt.
 
Sv: Unghäst vila pga överben?

Det känns inte varm och har aldrig gjort det heller?
Hon är vad jag kan se helt oberörd?
Vet du hur fort efter en ev överansträngning som det kan komma?
Kan det ha kommit ifrån förra veckan?
Jag vet ju att hon vuxit mycket här i sommar oxå i flera omgångar.
Hon har ett från tidigare (innan min tid) på andra frambenet på exakt samma ställe. Men det är större...
Usch vad sånthär är svårt :crazy:
 
Sv: Unghäst vila pga överben?

Det är ju alltid svårt att säga hur ett överben har uppstått. Men är det t ex efter en spark så kan det ju uppstå väldigt fort. Är det pga överansträngning eller felaktig benställning så växer det kanske till sig under en längre period.

Är tyvärr inte expert på överben - men har en häst därhemma som har ett bauta-stort överben pga felaktig benställning. Det överbenet har vuxit till sig under en lång period.

Är du orolig så är det väl all idé att ringa veterinär o fråga?
 
Sv: Unghäst vila pga överben?

Jo jag mejlade henne igår och hon kommenterade inte ens överbenet i sitt svar så jag antog att hon tyckte att jag som vanligt oroade mig i onödan :p
 
Sv: Unghäst vila pga överben?

Min unghäst fick ett överben på betet som ettåring. Jag antar att han fått det utav en spark, kanske överansträngning. Men överbenet har gått ner mer och mer med tiden.

Så länge man håller koll på det så att det inte ömmar osv. så tror jag det är ok.
 
Sv: Unghäst vila pga överben?

Ok jag är nog bara som vanligt övernojig ;)
Tar det lugnt ett tag så får vi hoppas det kanske tom går tillbaka lite.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 967
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp