unghäst..

H

_Hanna_

är medryttare på en c-ponny som är 3 år som jag har ridit in hela sommaren..!!
3:åringen är ett nervöst sådan och med mycket slit och NH övningar har jag fått henne till en cool lugn tjej.. :)
tills nu då en hennes ägare har skaffat en till medryttare som är ca 10 år (onödigt liten för en så ung ponny) :mad:(jag är 15)
visserligen är hon väldigt duktig men nu har stoet börjat bli nervös och hispig ijen och vägrar att bli tränsad..hon har blivit rädd för tränset och börjat kastat sig och försöker stegra så fort man kommer i närheten med tränset..och jag har fått veta att den nya medryttaren har varit elak mot henne när hon tränsar.. :devil:
och vi har sagt till den nya medryttaren att ta det lugnt med henne och att hon absolut inte för hoppa med henne för att hon är för ung!! med då har ungen ridit ut till en äng i närheten där det finns Terräng hinder och tjuvhoppat henne när ingen sett!!!!! :devil:
blir så förbannad på ungar som inte lyssnar!!! :devil:
nu känns det inge kul att komma till stallet längre för det känns bara som den lilla tjejen förstör allting som jag har skämpat för!! :cry:
förut har ponny'n alltid gnäggat åt mig i hagen när jag kommit för att ta in henne och travat fram till mig.. :)
men nu vill hon inte komma in från hagen..!! :cry:

är det nån som har förslag på hur jag ska få ponnyn att lita på mej ijen och hur jag ska får på henne ränset??? :confused:

Tacksam för svar
 
Vilken tråkig situation! Vad är det för ägare som låter en 10-åring hantera en treårig, nervös ponny utan uppsikt? Jag tycker att det saknas en vuxen som kan gå in och övervaka det hela. Man kan knappt vänta sig att en så liten tjej har utvecklat tillräckligt med ansvarskänsla för att förstå vad hon utsätter ponnyn för, så de problem som uppstår tycker jag att ägaren får ta på sig!
 
Jag är nog ägaren till hästen!!
Och är inte oansvarig!!

Tjejen rider ponnyn en ggr i veckan, och är 12 år, och har alltid sin mamma med sig till stallet.

Hanna har gjort ett fantastiskt jobb med fröken, som till en början var ganska nervös av sig.

Men jag har inte stött på några problem med att hantera och tränsa henne, inte heller på sista tiden.



Tjejen vet vad hon får göra och inte göra med Cilva, vet oxå att hon skulle prova på att hoppa, men då pratade vi med henne

Gladligen följer hon med in från hagen fortfarande, hade med mig henne senast in idag,
 
Men det är bara när man ska tränsa som håller på och försöker stegra..annars är den lilla ängel som jag älskar så mycket..!! :love:
vet bara inte hur jag ska få henne tränset utan att hon går omkull när hon försöker stegra..!! :confused: :cry:
 
Hej Hanna.

Hon kanske har ont i munnen, men jag vore tacksam om du sa det till mig, det har dock aldrig varit några problem för mig att tränsa henne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Coras star
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 493
Senast: Kjerulfia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp