Unghästtest - skoning

MiniLi

Trådstartare
I reglerna för unghästtest står det att det inte är tillåtet med ”avvikande” skoning eller (snö-) sulor. Är det någon som har koll på vad som räknas in här?

Är det tillåtet att ha låga kilsulor om det är ordinerat av veterinär?
Jag gissar på nej eftersom det påverkar hovens vinkel men skulle gärna höra från någon med koll 😊
 
I reglerna för unghästtest står det att det inte är tillåtet med ”avvikande” skoning eller (snö-) sulor. Är det någon som har koll på vad som räknas in här?

Är det tillåtet att ha låga kilsulor om det är ordinerat av veterinär?
Jag gissar på nej eftersom det påverkar hovens vinkel men skulle gärna höra från någon med koll 😊
OM jag får gissa, så är det tillåtet med "normalskoning", vilket rätt upp och ner innebär att de ska vara skodda med vanliga skor utan någon som helst korrigering, specialskor eller sulor.
 
Jag har varit bedömningsledare och skulle spontant säga att det inte är tillåtet på grund av förändringen av hovvinkeln. Jag tycker att du antingen kan kontakta bedömningsledaren som får kolla med SWB eller så kan du själv kolla direkt med SWB.
 
Jag har varit bedömningsledare och skulle spontant säga att det inte är tillåtet på grund av förändringen av hovvinkeln. Jag tycker att du antingen kan kontakta bedömningsledaren som får kolla med SWB eller så kan du själv kolla direkt med SWB.

skulle du säga att det är ok med vanliga sulor pga stor sulömhet? Godkänd hovslagare utfärdar intyget och sulorna är ordinerade av veterinär
 
Jag mailade swb men fattar ändå inte. Fick först bara reglerna citerade och att man behöver veterinärintyg. Frågade igen om det verkligen gäller kilsulor men fick bara att man måste ha intyg för alla sulor.

Vet inte om jag ska tolka det som att det är ok eller om personen inte fattade vad jag frågade efter?
Tror jag ställer frågan direkt till bedömningsledare för aktuellt test..
 
Jag mailade swb men fattar ändå inte. Fick först bara reglerna citerade och att man behöver veterinärintyg. Frågade igen om det verkligen gäller kilsulor men fick bara att man måste ha intyg för alla sulor.

Vet inte om jag ska tolka det som att det är ok eller om personen inte fattade vad jag frågade efter?
Tror jag ställer frågan direkt till bedömningsledare för aktuellt test..
Tolkar det som om det handlar om varför hästen behöver sulor och just den sulan.

För en skada eller sjukdom i eller på hoven så är det okej men inte för att rätta till vinkel på hoven då det inte blir rätt bedömt på extremiteter och rörelsernas korrekthet.
 
Tolkar det som om det handlar om varför hästen behöver sulor och just den sulan.

För en skada eller sjukdom i eller på hoven så är det okej men inte för att rätta till vinkel på hoven då det inte blir rätt bedömt på extremiteter och rörelsernas korrekthet.
Kanske!
 
Jag mailade swb men fattar ändå inte. Fick först bara reglerna citerade och att man behöver veterinärintyg. Frågade igen om det verkligen gäller kilsulor men fick bara att man måste ha intyg för alla sulor.

Vet inte om jag ska tolka det som att det är ok eller om personen inte fattade vad jag frågade efter?
Tror jag ställer frågan direkt till bedömningsledare för aktuellt test..

Tycker svaret var klockrent, du behöver intyg.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 677
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 144
Senast: Keb71
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 294
Senast: Takire
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp