Unghästvårtor.

amkm

Trådstartare
Det har precis kommit en ny häst till stallet som är full av unghästvårtor på mulen.
Varför "får" de det?
Smittar det? (Kanske en dum fråga,men jag har aldrig sett det förut)
Och vad gör man åt det? :confused: :confused: :confused:
 
Unghestvorter forårsakes av et virus, så egentlig er det nok smittsomt. Visse besetninger er stadig plaget av dette og har sikkert viruset i sine staller etc.
Det bryter visst ut 2-3 måneder etter smitte og forsvinner av seg selv etter 2-3 måneder.
Min ettåring fikk dette ca. 2 måneder etter at den kom til meg i våres. I min stall har detbare stått en annen hest, og den har ikke hatt vorter. Den har heller ikke blitt smittet av ettåringen. Vortene forsvant etter nesten 3 måneder. Jeg forsøkte en hel masse remedier underveis, fordi jeg så gjene ville at de skulle forsvinne før utstilling, men til ingen nytte og bare masse kostnader.
Ettåringen har også gått sammen med flere andre hester i sommer, men det ser ikke ut til at de heller har fått vortene, og nå er det i alle fall gått 3 måneder siden de ble sluppet sammen. Jeg antar at det kan være hester med litt redusert immunforsvar som får vorter, for ettåringen min var tynn og full av mark da den kom til meg, og var i generelt litt dårlig forfatning.
Jeg ville kanskje forsøkt å begrense områdene denne hesten går på mens den har vortene - at den t.ex. har bare en fast boks eller paddock og ikke flyttes mye rundt. Ville kanskje også holdt den unna for mange andre unghester, som tydeligvis er de som rammes mest. For å unngå at viruset "setter seg fast" overalt, sånn for sikkerhets skyld. Men det er altså ingen grunn til panikk...
 
Precis, det virus, så det finns ingen behandling så. Alla hästar som utsätts för viruset får inte vårtor, men de skaffar sig antikroppar och får livslång immunitet.

Så om de "smittar" eller ej beror på om de andra hästarna är immuna eller ej, dvs om de träffat viruset förr.

Min unghäst fick en JÄTTEattack av unghästvårtor. valacken, som gick igenom en ganska lindrig attack av unghästvårtor som ung berördes ju inte alls av unghästens enorma vårtansamling.

och i en grupp åringar t ex kan endera nästan alla ha vårtor, eller så bara en. Det är inte alla hästar somf år viruset som får vårtor, beror lite på hur bra immunförsvar de har just då etc.

Normalt går de över på 3-6 månader, och man behöver inte göra mer än att om det är väldigt mycket så håll rent litegrann. Vårtorna kan blöda och se ganska läbbiga ut ibland. Sen plötsligt så lyckas immunförsvaret besegra viruset och då går det FORT, på några veckor torkar alla vårtorna och ramlar av.

Min unghäst hade EXTREMT mycket, hennes ena näsborre var nästan igenmurad av äckelvårtor. Jag pratade med vet som sa att i extrema fall där hästen upenbart är störd kan man behandla kirurgiskt, men det är stor risk att de kommer tillbaka. Hästen måste själv klara av dem med hjälp av immunförsvaret.

Här är en bild på min unghästs mule. Observera då att det i verkligheten såg BETYDLIGT värre ut, men man får en aning om hur det var iaf:

http://hem.passagen.se/xyplex/vartor.jpg

Hon hade sina i nästan 8 månader innan de började trilla bort. Den extrema omfattningen och att det tog så lång tid innan de försvann fick sitt svar ett år senare när hon diganosticerades med, och nödslaktades för autoimmun sjukdom. (Nu har INTE hästar somf år unghästvårtor autoimmun sjukdo, utan det var mer för att förtydliga att hästens immunförsvar just då spelar stor roll för hur utbrett det blir. Har hästen ett annat virus, t ex en förkylning, samtidigt somd en blir smittad kan den få mer vårtor än en häst som är fullt frisk just då t ex. Och som sagt, mååånga hästar får inte en enda vårta, utan de klarar av viruset innan vårtorna ens hinner komma)
 
*uäck*..Vad läbbigt det ser ut..
Men tack för snabba svar,jag vet ju hur det är i vårt stall,så det är lika bra att ha nått svar om folket börjar gapa.. :)
 
Var glad du slapp se det i verkligheten. vad man inte ser på bilden är att näsborren var full med vårtor inuti med. Och de äckliga vårtorna blödde för ingenting. och tja, det var ganska vidrigt ja, men man vänjer sig. men så pussvänlig var hon inte direkt ;P

Och som sagt, alla hästar går igenom det, gör de inte det när de är unga gör de det när de blir äldre. Viruset finns "överallt", och kan dessutom ligga latent och blossa upp vid stress, transport eller nedsatt immunförsvar. Och det finns INGEN anledning att isolera nya unghästen bara för VÅRTORNA iaf. och skulle någon annan häst åka på vårtor så hade den häst förr eller senare fått det iaf. På träning, tävling, lånad transport, på klinik etc. Det är ett av de virus som normalt förekommer hos hästar men som de flesta har gått igenom och fått immunitet imot.

Om de börjar yla kan du ju visa dem Cactusbilden och tala om att hon (trots ganska idoga försök *s*) inte lyckades smitta ner en enda häst =) Helt enkelt för alla hästar över 2 år till 99% redan haft det och är immuna, och den sista procenten får det i sinom tid iaf. *uppmuntrande va? =))

Och det är ett OFAAARLIIIGT virus =)

(jag vet att du inte nojar, det var mer för resten av ert stall *s*)
 
:D
Näe,jag nojjar nog för ganska mkt,men detta ser egentligen rätt ofarligt ut om man verkligen tittar på det.
Men däremot så vet jag hur resten av stallet är,de nojjar för "fel" saker,inte att hästarna får dåligt foder,eller att det dammar väldigt mkt,så man få astmaattack även om man inte är astmatiker,eller att de "stapplar" så kan man longera eller rida "lugnt" nån halvtimme,sen full gas..*suck*
Men såna här grejer kan lätt få ärthjärnorna ur spel.. :D
 
Som Alexandra_W säger var lugn dom är harmlösa (vårtorna alltså :)) Min hade hela mulen full men dom ramlade snällt av men smeknamnet Vårtan följer efter honom än.

Det blev några månader Utan pussar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Livi
·
Hästvård Kom till stallet idag och upptäckte att hästen är väldigt svullen och jätte öm undertill på käkbenen. Svullnaden känns hård och jag får...
Svar
17
· Visningar
1 351
Senast: super
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Cattis_E
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp