Unghäst - hjälp!

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare -september-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 547
S

-september-

Hej alla ni trevliga!
Det ligger till på följande sätt att jag har inplanerat ett köp av en mycket vacker 3-årig hingst. När man köper unghäst - vad bör jag tänka på? Jag är otroligt tacksam för alla tips och råd gällande köpet, träning etc. :confused:
Må väl!

Sv: Unghäst - hjälp!

vad man ska tänka på....tålamod.
ska du ha honom som hingst så tänk på att inte vara för snäll och mesig i din uppfostran, för de är bra på att hitta på satyg.
var inte rädd att ta hjälp av folk som har mer erfarenhet, bättre att känna sig dum och fråga än att något går fel med hästen.
men var heller inte rädd att göra saker själv, många skicker bort sina hästar på träning hela tiden,men det skulle inte jag vilja.
man vill ju vara med så man ser vad som händer och hur hästen utvecklas.oftast är det ju faktiskt människan som behöver lära sig, hästen är ju redan häst..det är vi människor som har en massa konstigheter för oss och måste lära oss att komunisera med vår häst.
träna på och umgås mycke med din häst det lönar sig i längden:)

om du inte ska behålla honom som hingst är det väl hög tid att börja fundera på att kastrera honom!! Min blev två nu i årsskiftet och han ska kastreras i vinter/vår.

Jag tycker att du ska låta honom gå i flock något år till. Börja inte för tidigt även om det kan vara svårt att låta bli :angel:

Oavsett om du ska behålla honom som hingst eller inte ska du hantera honom väl med ett tydligt ledarskap, det är ju inget specifikt för en islandshäst. Här tjänar du mycket på om han har en god flockuppfostran i grunden! (och inte blivit handmatad :devil: )

Vad gäller foder så analycera höt och räkna ut en foderstat enligt resultatet, det är viktigt att en växande unghäst får i sig rätt och tillräckligt med foder.

Är det något annat du tänker på?

ps, det finns gratis foderstatsprogram på internet.

Och det viktiga är inte att umgås mycket med sin häst utan att man gör det på rätt sätt NÄR man gör det. (kolla gärna in nh-forumet :) )

aska skrev:
det är vi människor som har en massa konstigheter för oss och måste lära oss att komunisera med vår häst. träna på och umgås mycke med din häst det lönar sig i längden:)

Jag tycker att om det är en unghäst så bör den ha en pedagogisk tränare, för inridningen skolar hästen inför en framtida livsuppgift. Behöver människan mycket träning, så är det bättre med en läromästare.

Hur gammal bör hingsten vara när man kastrerar?

Du kan kastrera när "stenarna" har kommit ner. Enligt den veterinär som kastrerade min häst så är islänningarna sena med det.

Man bör inte kastrera på sommaren pga flugor och sånt.

Svíþjóð skrev:
Hur gammal bör hingsten vara när man kastrerar?

Jag vill ta min innan han får jobbiga "hingsttendenser" :devil:
Han är två nu och det tror jag är rätt normalt.

Många väntar ju för att de vill att de ska växa och grovna till sig, men min vet sa att tillväxtzonerna sluter sig senare ju tidigare man kastrerar, alltså blir en tidigt kastrerad hingst större än en sent kastrerad, generellt alltså...

Sen det där med hingstnacke och grovhet tror jag är lite av en myt och handlar nog mest om anlag. Vet sa att även om det skule va så att de får lite mer "karaktär" "utstrålning" om man tar dem senare är dett ju något som för det mesta "lägger sig" igen när man kastrerat dem.

Möjligen har de senare mer tendens att "betäcka" och försöka bossa runt i hagen (har sett flera exempel på där sent kastrerade slagits om befälet i hagen och således har det inte blivit lugn och ro i flocken), men detta är mest en spekulation från min sida!!

aska skrev:
vad man ska tänka på....tålamod.
ska du ha honom som hingst så tänk på att inte vara för snäll och mesig i din uppfostran, för de är bra på att hitta på satyg.
var inte rädd att ta hjälp av folk som har mer erfarenhet, bättre att känna sig dum och fråga än att något går fel med hästen.
men var heller inte rädd att göra saker själv, många skicker bort sina hästar på träning hela tiden,men det skulle inte jag vilja.
man vill ju vara med så man ser vad som händer och hur hästen utvecklas.oftast är det ju faktiskt människan som behöver lära sig, hästen är ju redan häst..det är vi människor som har en massa konstigheter för oss och måste lära oss att komunisera med vår häst.
träna på och umgås mycke med din häst det lönar sig i längden:)

Håller med dig men vill bara tillägga att man skall vara ranghög med alla sina hästar, men på rätt sätt. En ledare är en ledare, vilket inte är lika med en chef som inte tar hänsyn och just när det gäller hingstar så gäller det att man är noga med att vara konsekvent och rättvis. Man får inte vara ranghög på ett sådant sätt att man kränker hästen. Gör man det med en hingst kan den bli farlig sedan. Jag vet. Jag lämnade en trevlig, go, lätthanterad och underbar hingst till träning. Han var ranghög men jag stod högst, men jag tog alltid hänsyn till honom och hans rang. Vi hade en ömsesidig respekt och kamratskap. tränaren däremot kränkte honom både fysiskt och psykiskt och hästen blev totalt förändrad, aggressiv, misstänksam och avskydde både folk och andra hästar av hankön, han som alltid gått i hingstflock innan kunde inte gå ens med valacker längre.

Jag tränade honom i ett halvår efteråt och han var inte aggressiv mot mig men mot alla andra. Tyvärr slog det totalt över när en annan hingst, som han växt upp med och varit kompis med, flyttades till en hage 10 m bort. Han blev väldigt aggressiv och hatade åsynen av den andre och en dag en vecka senare när jag kom in för att hämta honom blev jag nästan dödad av honom. Hela veckan hade han varit på dåligt humör pga av den andre hingsten kan jag tillägga och gått och vallat med bakåtstrukna öron. Jag såg varningssignalerna och hade aldrig gått in om jag inte trott jag kände min häst och att han inte skulle röra mig. Men jag hade fel och det kostade mig nästan livet. Det fanns inget annat att göra än att avliva honom för han hade lärt sig att människan var inte pålitlig och att han var starkare och tagit sig förbi mig i rang. Men det var inte hästens fel, det var mitt som lämnat honom till den tränaren och tränarens. Det är oftast vi människor som är orsaken till om en häst blir aggressiv, men en hingst "tål" mindre misstag än ett sto eller en valack.

marijaa skrev:
Jag vill ta min innan han får jobbiga "hingsttendenser" :devil:
Han är två nu och det tror jag är rätt normalt.

Många väntar ju för att de vill att de ska växa och grovna till sig, men min vet sa att tillväxtzonerna sluter sig senare ju tidigare man kastrerar, alltså blir en tidigt kastrerad hingst större än en sent kastrerad, generellt alltså...

Sen det där med hingstnacke och grovhet tror jag är lite av en myt och handlar nog mest om anlag. Vet sa att även om det skule va så att de får lite mer "karaktär" "utstrålning" om man tar dem senare är dett ju något som för det mesta "lägger sig" igen när man kastrerat dem.

Möjligen har de senare mer tendens att "betäcka" och försöka bossa runt i hagen (har sett flera exempel på där sent kastrerade slagits om befälet i hagen och således har det inte blivit lugn och ro i flocken), men detta är mest en spekulation från min sida!!

Jag har väntat till mars vid 3 års ålder, just för att de får mer utstrålning, mer massa och utvecklas snabbare. Det har aldrig varit några problem, inte med betäckningar heller, med ett undantag. Jag har 2 valacker nu. Den ena ser ut som en hingst med rejäl nacke, resning, stolt osv men han beter sig inte som om han vore hingst. Men han är mycket ranghög. Den andre är inte så ranghög men betäckte som 5-åring, även om han inte är hingstig på något vis, utan är verkligen som en mjuk valack i sinnet. I fortsättningen kommer jag att kastrera de som skall kastreras vid 2 års ålder. Det räcker med att ha fått en valack som betäcker nämligen. Jag vill inte ha fler. Kastrerar i mars när frosten försvunnit, i alla fall här i Blekinge. Frost ger sämre läkning nämligen. I mars är de inte så hingstiga och hagarna är väldigt fria från bakterier efter vinterkylan.

Sedan bör ett hingstämne ha båda stenarna nere redan när det föds eller i alla fall senast då det är några månader, alltså långt innan det är dags för kastrering. Det är alldeles för vanligt på islandshästar med klapphingstar och det beror säkerligen på att man avlat på hingstar där stenarna kommer ner sent och tom på klapphingstar. Jag har hört folk berätta om hingstar i Sverige som är födda och godkända här och där ena stenen inte kommit ner förrän vid 2-3 års ålder! Det tycker jag är rent vansinnigt! Det är enligt min åsikt inte ett hingstämne! Sålde en underbart vacker 2-årshingst som ridhäst, därför att ena testikeln inte kommit ner, som kastrerades på klinik nedsövd. Han hade och har underbart lynne, underbar resning, exteriör och utstrålning, stor, kolsvart samt helt underbara rörelser, men tyvärr var han klapphingst. Idag är han en underbart vacker 7-årig valack med en hingst utstrålning och underbart lynne. Han har en underbar matte också som tar väl hand om honom. Skulle gärna haft honom kvar men det viktiga är att han har ett bra hem.

Senast ändrad av en moderator:

Tack alla för era svar!! :bow:
Tycker det är superintressant att läsa det ni skriver så fortsätt gärna!! :D

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 945
Senast: lilsan
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II