Unghäst och bomfrisadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare evaliz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 796
E

evaliz

Börjar så smått att titta efter sadel till min ännu inte inridena islandshäst. Till min valack har jag en taktursadel som jag är väldigt nöjd med. Men vägen dit var lång med många sadelbyten.
Har funderat på bomlöst eftersom en unghäst garanterat ändrar form men är orolig att det inte passar på en omusklad häst. Någon som vet mer?

Sv: Unghäst och bomfrisadel

På en omusklad häst hade jag valt en mer stabil bomlös, typ Freeform eller Star Trekk. Om de inte funkar hade jag hellre köpt en billig bomsadel så länge än en mjuk bomlös som t.ex. Torsion osv.

hmmmm.....intressant....kan du förklara lite mer - varför en mer "stabil sadel" ?

Därför att en sadel som t.ex. Freeform ger en betydligt bättre viktfördelning och stötdämpning! Freeform och Star Trekk är stötdämpande i sig och fördelar vikten i sig, men vid t.ex. Torsion är man helt och hållet beroende av paden. Paden kan fördela vikten till visss del, men det blir absolut inte så bra viktfördelning och stötdämpning som det blir när sadeln är hårdare.

Jo förståss e de så.
Men menar du att en pad köpt hos Torsion inte e tillräckligt viktördelande? :confused:
Jag har en som jag köpt hos dom. Paden var rekommenderad för ryttare opptill 90 kg har jag för mej. Alltså e den rätt tjock. Jag e ingen myggviktare men 90 kg har inte vågen visat ännu :angel: :angel:

Jag säger inte att paddarna inte duger, men man kan inte likställa dom med en passande bomsadel bl.a. Man kan inte heller jämnställa dom med FF och ST.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 119
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 311
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 845
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka