Unghäst och gångarter

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Falk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 943
F

Falk

Jag har nu kommit så långt med min unghäst att han kan trava hyffsat långa sträckor och även galoppera uppför någon liten backe.. Han har alltså ganska bra kondition och är fint musklad. Nu har vi kommit till en vändplats,, traven är som bortblåst och han grisepassar bara.. Ingen trav ingen galopp.. Vad jag har hört så kan det bli så här med unghästar, men jag undrar vad jag ska göra, ska jag bara hålla mig till skritt tills han "vuxit i från" den här perioden eller???

Har nån några bra tips ;)

Sv: Unghäst och gångarter

Falk skrev:
Jag har nu kommit så långt med min unghäst att han kan trava hyffsat långa sträckor och även galoppera uppför någon liten backe.. Han har alltså ganska bra kondition och är fint musklad. Nu har vi kommit till en vändplats,, traven är som bortblåst och han grisepassar bara.. Ingen trav ingen galopp.. Vad jag har hört så kan det bli så här med unghästar, men jag undrar vad jag ska göra, ska jag bara hålla mig till skritt tills han "vuxit i från" den här perioden eller???

Har nån några bra tips ;)

Just nu sätter en massa islandshästar vinterpäls och de kan tom få värk i kroppen då. De går ner ordentligt i kondition och tappar mycket vilja. Femgångarna tar då inte sällan till grisepass som ett försvar! Särskilt unga hästar och då speciellt de som sätter mycket päls, drabbas hårdast. Tillskott av b-vitamin kan lindra många av symptomen.

Andra saker du bör kolla är skoning/verkning, avmaskning eller om din häst ömmar. Han kan ha rullat sig i hagen på en sten tex och ha ont i ryggen eller ha lekt med en kompis lite väl friskt, kanske tom halkat omkull. Sådant råder en bra equiterapeut bot på.

Anette

Jag tycker mig ha märkt samma med min 6-åring. Har bara haft henne i ca. 2 månader, så jag har ju inte varit med om några andra pälssättningar ännu. Hon har varit lite skum nu ett tag. Vill skritta och galoppera, men allting annat blir oftast bara pannkaka. Jag tar och skaffar lite b-vitamin och så tar jag det väl lite lugnt med henne. Brukar det sitta i länge på en häst som får problem?

När man kommit en bit med en unghäst är det viktigt att den får vila!!!! Både för att kroppen skall återhämta sig från den ovana träningen, och för att hjärnan behöver tid till att sortera allt.... Och att ta det lugnt (och kanske ge B-vit, som sambaengi sade) under pälssättningen kan också vara en bra idé. Min häst brukar bli rätt "tråkig" (läs slö och grisepassig...) ett par veckor, och då tar vi bara lugnare turer i skogen. Det brukar hålla i sig 2-3 veckor - sedan är han som vanligt igen!

bettysmatte skrev:
Brukar det sitta i länge på en häst som får problem?
Har haft unghästar som börjat "gå i ide" i mitten av oktober och varit som mest trötta under november månad. I december har de börjat piggna till igen. I januari brukar det vara "full rulle" ute i hagarna :D
Vi brukar låta hästarna ha "helsemester" från mitten av oktober till mitten av december.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 297
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 175
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31