• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Aniie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 066
A

Aniie

Hur högt löshoppar ni era unghästar 3år och uppåt?
när börjar ni hoppa in era hästar från ryggen?

visa gärna bilder.

tacksam för svar. :)

Sv: Unghäst

Jag löshoppar min 4-åriga nordis 120 cm och det hoppar han utan problem. Började hoppa uppsuttet lite i våras. Kan då också tillägga att han reds in först som 3,5 åring. Uppsuttet har jag hoppat 110 cm 1 gång.

Min 3- åring löshoppades på 110-130 oftast lite lägre då vi tränade på tekniken ist för häjden!
Men någon enstaka gång fick han löshoppa 150 från de han var 2 år

Han hoppades första gången när han var 3 år sedan var de uppehåll fram tills 4 år

Hej!

Jag kan berätta hut vi gör med våra halvblods unhästar. Dom sadeln och tränsvans samt får ha hängande ryttare på sig hösten då dom är 2 år gammla. Sedan som vår 3 åringar rids dom in. Undersommaren ska dom gå på bete, sedan under hösten som 3 åringar hoppas dom in, sedan våren som 4 åringar ska dom börjas tävlas. Så ser det ut för dom hästarna som ska gå Eliten. Samt när hästen är 3 år på våren i ca februari, då ska dom på unghäst kval nere i Flyinge och löshoppas m.m. Sedan ser man till att få dom poäng satta m.m :D

Inte alls högt.
90-110 cm, det räcker tycker jag på unghästen, det är inte höjden som ska tränas - de flesta hästar kan hoppa högt. Utan hästens hoppglädje, bjudning och självförtroende på hinder.

ser höjden som totalt ointressant i frågan egentligen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige skickar 18 lovande SWB-hästar till Unghäst-VM i hoppning 2024. De talangfulla unghästarna, fördelade i tre åldersgrupper...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
Fritid Hej, har en fundering då vi bygger om ladugården till hästarna. Vad är detta? Vill gärna ha hyllförvaring på övervåningen men verkar...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: misswilma
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
545
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 186
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka