• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jullan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 936
J

Jullan

Jag letar just nu foderhäst.. helst skulle jag ju vilja köpa den senare om jag trivs med den. Problemet är självklart pengar... en häst i bra ålder som är duktig och har bra temperament brukar ju inte vara så billig direkt.. Därför har jag börjat fundera lite på unghästar.. Jag har ingen vana av unghästar eller utbilda hästar. Jag har ridit på ridskola i 5-6 år och haft häst över sommarlovet förut. Jag har väl ridit lite yngre hästar på 6-7 år eller så men inte riktiga unghästar. Så min frågar är: tror ni jag skulle kunna klara av att utbilda en häst på 4-5 år eller så om den har ett lugnt och bra temperament då...:confused: Vad är bra att tänka på isf? Hur skulle jag annars göra för att kunna köpa en häst med bra kapacitet (mest i dressyr men även lite i hopp LB eller LA eller så...) till ett bra pris? Jag vill inte köpa en äldre häst då jag vill kunna ha hästen länge...:confused:

Sv: Unghäst?

Hej, nu ska då jag vara lite negativ :( men tyvär tror jag inte personligen att du har kunskap av att utbilda en häst, inte riktigt än.. Men iof så har jag inte träffat dig och inte sett vad du kan men vad jag har läst så är jag skeptisk... men om du har mycket hjälp att ta vid från andra så kan det ju självklart gå kanon, men att rida in och utbilda unghästar är en konst i sig. Men visst finns det bra hästar med lite utbildning som inte är för dyra heller, :rofl:
sen är bara frågan om höjd, ålder, utbilding, stamm,ras, varti i landet du bor och så klart vilken prisklass du kan lägga osv osv,,, men säg en unghäst op 4-5 år går på runt omkring 40 papp men det varrierar ju mycket det finns många för lägre prissumma och det finns de för betydligt högre.. det finns många bra hästar med sämre ryttare med, de kan man lättare få ut betydligt billigare.. men som sagt det varrierar och detta gäller självklart de äldra mer utbildade med.

Men kan du tänka dig korsningar och även importera så kan du få ner priserna betydligt :bump:

när man rider in en unghäst måste man tänka på att man själv gör rätt och berömmer när det är rätt. annars kan det gå mycket fel. DU som ryttare ska veta vad du sysslar med, hur man själv lär hästen så att den senare kommer att kunna utföra det du ber den om och då korrekt. Man ska som ryttare känna och veta hur hästen går, så den inte går på bogarna den är rättställ osv osv...

Senast ändrad:

Tack för hjälpen, nej det var det jag tordde... att jag troligen inte skulle kunna klara av det. Jag bryr mig inte om ras och så, korningar är inte sämre för att det är en "blandad" ras tycker inte jag, det ska absolut inte vara någon utställningshäst.:) Dock så vill jag inte att den ska vara för långt bort och absolut inte bli importerad för jag vill få flera chanser att provrida så jag vet att det känns rätt. Jag skulle helst vilja ha en häst mellan 5 och 15 år (om det är runt 12-15 så viläl jag inte att den ska ha varit en tävlingshäst förut som behöver "pensioneras") 148-160 cm i mankhöjd, vara utbildad LB/LA och ha ett bra temperament och finnas i västra götalands län/ jönköpings län... jag har hittat en del sånna men de kostar runt 40-50 000 och helst skulle ja inte vilja lägga mer än runt 20-30 000...:( Jag har letat i flera månader(inte proivridigt något ännu)... alltid är nåt fel, antingen är hästen för het eller så är den för långt bort, den kostar för mycket eller så är den inte särskilt utbildad... Jag vill ju ha någon att vidareutvecklas med, att börja tävla lite smått med (mest inom dressyr men även någon låg hoppklass). Helst skulle jag även vilja ha hästen på foder i några månader först för att se att allting funkar bra och så...Jag börjar ge upp hoppet lite om att hitta min "drömhäst":cry:

Istort sett ALLA hästar har kapacitet nog för LA. Om det är var du lägger ribban.

Hästar med kapacitet är dyra likväl som hästägeriet är det, dessvärre är det nog svårt att hitta "drömhästen" för 30 000. Det är inte mycket för en häst idags läget och det man får är antingen åringar eller hästar som är utbrända eller för gamla eller har lynnesfel. Dom hästar som utöver det ligger i prisklassen är oftast något mindre & inte utbildade.

Jag blir något tvivelaktig när man har en "högsta köpes gräns" med tanke på att man måste kunna slänga ut tio papp för vetrinärvård om det behövs, ska man själv utbilda hästen och inte kan så mycket själv får man räkna med tränar kostnader för tusenlappen plus i månaden, utöver det är det välpassande utrustning & överiga kostander som även dom ligger på ganska bra många tusenlappar sammanlagt.

bättre då att spara dom pengar man tänkt lägga ner på hästen under ett halvår/år och köpa en för 10-20 tusen mer när man har pengarna.

Men jag har inte råd att lägga ut så mycket pengar på en häst JUST pga att det kostar att hålla hästen också.

Jag tror inte du har några problem att ta dig an en unghäst. Just med tanke på att du ställer frågan så misstänker jag att du är ödmjuk nog att kunna ta hjälp av andra och inte är rädd att ställa frågor om det är problem
I mina ögon handlar det inte om vad man KAN utan om vad man VILL.
Bara för att jag själv har hållit på med hästar i 20 år så betyder inte det att jag kan allt, jag lär mig nya saker hela tiden och vet att väldigt få hästar fungerar likadant.

/Madelene

Tack för hjälpen, nej det var det jag tordde... att jag troligen inte skulle kunna klara av det. Jag bryr mig inte om ras och så, korningar är inte sämre för att det är en "blandad" ras tycker inte jag, det ska absolut inte vara någon utställningshäst.:) Dock så vill jag inte att den ska vara för långt bort och absolut inte bli importerad för jag vill få flera chanser att provrida så jag vet att det känns rätt. Jag skulle helst vilja ha en häst mellan 5 och 15 år (om det är runt 12-15 så viläl jag inte att den ska ha varit en tävlingshäst förut som behöver "pensioneras") 148-160 cm i mankhöjd, vara utbildad LB/LA och ha ett bra temperament och finnas i västra götalands län/ jönköpings län... jag har hittat en del sånna men de kostar runt 40-50 000 och helst skulle ja inte vilja lägga mer än runt 20-30 000...:( Jag har letat i flera månader(inte proivridigt något ännu)... alltid är nåt fel, antingen är hästen för het eller så är den för långt bort, den kostar för mycket eller så är den inte särskilt utbildad... Jag vill ju ha någon att vidareutvecklas med, att börja tävla lite smått med (mest inom dressyr men även någon låg hoppklass). Helst skulle jag även vilja ha hästen på foder i några månader först för att se att allting funkar bra och så...Jag börjar ge upp hoppet lite om att hitta min "drömhäst":cry:

Visst kan du hitta drömhästen för den pengen, jag hittade min unghäst för 15,000 dock lever han inte idag pågrund av en olycka i hagen, men endå han va min drömhäst. Men har tre andra fina och underbara hästar just nu :)
men ialla fall till sak, jag tror inte det är något problem att hitta en bra häst till dig, det är bara att man måste ha alla vägar och allternativ öppna, visst så har de andra rätt att man måste kunna punga upp massor med pengar om olyckan är framme, tro mig jag vet:cry: men endå, allt går ju att lösa, detta med hästeriet osså. men som sagt jag kan hålla ögonen öppna, har blandannat en syster som hör mycket om saluhästar.
Så du ska se att det löser sig, :)

Tja, det finns massor av hästar i den ålder och utbildningsnivå du söker i prisklass under 20000 - OM det inte är så att häst=halvblod för dig, för i så fall är det nog kört att hitta någon.

Men kan du istället tänka dig tex en varmblodstravare, så kan du nog hitta en riktigt välriden och trevlig för 20' eller mindre.
Andra hästar som är billigare än halvblod är tex fjording, kallblodstravare, många araber och korsningar.
Som någon annan här skrev, LA dressyr kan i stort sett vilken häst som helst tränas till.

Jag blir något tvivelaktig när man har en "högsta köpes gräns" med tanke på att man måste kunna slänga ut tio papp för vetrinärvård om det behövs.

Oj, vilken värld lever du i? ;)
Det är väl klart alla måste ha en 'högsta köpesgräns' utifrån sin egen ekonomi?
Sen är det ju högst individuellt var den gränsen ligger, men det lär vara mycket få människor som är så rika att de bara kan välja och vraka häst utan att alls bry sig om priset.
Och tur är väl det, vem skulle annars köpa alla andra hästar, de som inte är 'perfekta'?

Vad gäller att ha råd med de löpande utgifterna, så kanske man väljer att köpa en billigare häst för att ha större möjlighet att lägga undan pengar till en buffert.

tror om du har en bra tränare och får mycke hjälp så är de nog inga problem att skaffa en yngre.

bara man är beredd att lägga ner mycke tid och pengar på de, för träningar brukar inte va billiga..men de är de värt i längden.

jag tycker inte de är konstigt att ha en gräns på hur mycke man kan köpa hästen för.
jag hade igentligen inte råd med min häst, men köpte den endå med hjälp av resten av familjen..men sen i månaden så har ja endå så de räcker om de skulle hända hästen något.
men att lägga så mycke pengar på en gång de är väl inte många som kan.
betyder ju inte att man inte har råd med resten.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för stödet... jag rider lektion en gång i veckan och har en toppenlärare som gärna hjälper till med allt möjligt.:) Jag tror att jag ska hyra en häst ett år eller så först för att se om jag verkligen vill ha en häst...visst det är dyrt men om jag ska köpa en häst så vill jag först vara säker på att det är något jag verkligen vill, då kan jag sedan satsa lite större när jag har lite mer erfarenhet.:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 155
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka