Sv: Unghästtråd...
Oj, ja jisses, det har hänt massor sen februari...
Lotta började brunsta och en av valackerna började betäcka henne. Detta upptäckte jag dagen efter att de skickat iväg ett skrapprov på en annan häst i stallet, så trots att jag till slut hittade en annan plats att akut flytta Lotta till fick vi vänta ända tills i söndags... Under tiden har Lotta och en annan valack fått gå under uppsikt i en annan hage. Gammelvalacken har trots flera veckors raggning från Lotta totalt dissat henne och bara fnyst åt hennes beteende. Känns bra att ha en sån trygg hagkompis när man har en hormongalen unghäst...
Vi hade börjat släpa saker och att låta med saker och ting runt omkring henne som ett steg i inkörningen, men jag la allt sånt på is då hon ömmade efter valacken. Ska börja med alla de momenten igen så småningom.
Flytten gick bra i söndags och Lotta klev på efter att ha stannat till en gång och sen tagit STORA kliv på lämmen med hög knähöjd. Hon var lite otålig under resans gång, men backade ut helt klockrent och skötte sig sen bra även i den hagen. Lite bitchig, men inte helt korkad.

Hon är redan medlem i flocken igen och verkar sköta sig bra. (Vi flyttade tillbaka till gården där hon föddes.)
Lotta är snart häst och växer så det knakar, speciellt bak. Manen börjar också bli riktigt lång nu, även det som kom i vintras.
Här kommer några bilder.
I den lilla hagen:
Med den trygga valacken och kli-kompisen:
I hagen:
I måndags, Lotta står och äter med sin mamma: