Unghunden blir bitsk och sur

Anikynskywalker

Trådstartare
Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har fokuserat på att jobba med relation och lek. Vi har även börjat sätta en del gränser där hon ska förstå vad som är ok i hemmet osv. Hon har gjort stora framsteg och är mer lyhörd och samarbetsvillig än tidigare. Hon är en mycket aktiv hund och vi jobbar mycket med aktivering, inte fysisk sådan då hon är liten men jag ser till att hon får jobba med nosen, huvudet, får vara med om nya miljöer och lära sig nya saker, utan att överstimulerade henne.

dock så har jag ett problem. Hon började med resursförsvar runt 4 månader, vi har försökt jobba med det på så sätt att jag ska visa att jag inte är ett hot utan tillför mer gott, hon ska se mig som den som ger inte tar helt enkelt. Men! Hon kan även bli ganska argsint rent generellt, ofta sent på kvällen och ofta mot min sambo. Vi har en låda hon kommer år med alla sina leksaker, där lägger vi tillbaka dem ibland när hon dragit ut alla. Så fort min sambo ska göra det så vaktar hon och gör utfall mot honom.
Jag försöker en ny taktik där jag sätter henne ner, ger henne godis medans hon får titta på när jag städar hennes grejer, och jag fortsätter ge godis under tiden hon sitter där. Det funkar bra och hon förstår att inget tas ifrån henne då de ligger i en åtkomlig låda. När vi ska gå och lägga oss (gå till sovrummet för natten) brukar hon vakna till, då är hon superkänslig mot att man närmar sig. Hon har blivit superarg nån gång när min sambo skulle hjälpa henne in. Mot mig går det bättre men hon kan t.ex. komma och bita mig i handen (inte argt men ändå inte lekfullt) efter jag flyttat hennes säng in i andra rummet.
Det känns hopplöst och jag vet inte hur vi ska få till samarbetet. Det känns som hon har en argsint sida, och jag vill verkligen inte känna så för en valp, det är ju säkert vi som måste ändra oss men aa. Haft hund tidigare och inte upplevt detta.
 
Varför inte fysisk aktivering? Det går utmärkt att aktivera en 7 månaders fysiskt. På en 7 månaders villkor förstås. Om hunden inte får tillräcklig fysisk aktivering förstår jag om hon har överskottenergi som hon lägger på att annat.
 
Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har fokuserat på att jobba med relation och lek. Vi har även börjat sätta en del gränser där hon ska förstå vad som är ok i hemmet osv. Hon har gjort stora framsteg och är mer lyhörd och samarbetsvillig än tidigare. Hon är en mycket aktiv hund och vi jobbar mycket med aktivering, inte fysisk sådan då hon är liten men jag ser till att hon får jobba med nosen, huvudet, får vara med om nya miljöer och lära sig nya saker, utan att överstimulerade henne.

dock så har jag ett problem. Hon började med resursförsvar runt 4 månader, vi har försökt jobba med det på så sätt att jag ska visa att jag inte är ett hot utan tillför mer gott, hon ska se mig som den som ger inte tar helt enkelt. Men! Hon kan även bli ganska argsint rent generellt, ofta sent på kvällen och ofta mot min sambo. Vi har en låda hon kommer år med alla sina leksaker, där lägger vi tillbaka dem ibland när hon dragit ut alla. Så fort min sambo ska göra det så vaktar hon och gör utfall mot honom.
Jag försöker en ny taktik där jag sätter henne ner, ger henne godis medans hon får titta på när jag städar hennes grejer, och jag fortsätter ge godis under tiden hon sitter där. Det funkar bra och hon förstår att inget tas ifrån henne då de ligger i en åtkomlig låda. När vi ska gå och lägga oss (gå till sovrummet för natten) brukar hon vakna till, då är hon superkänslig mot att man närmar sig. Hon har blivit superarg nån gång när min sambo skulle hjälpa henne in. Mot mig går det bättre men hon kan t.ex. komma och bita mig i handen (inte argt men ändå inte lekfullt) efter jag flyttat hennes säng in i andra rummet.
Det känns hopplöst och jag vet inte hur vi ska få till samarbetet. Det känns som hon har en argsint sida, och jag vill verkligen inte känna så för en valp, det är ju säkert vi som måste ändra oss men aa. Haft hund tidigare och inte upplevt detta.

Vad är det för raser? Har du någon kontakt med uppfödaren som kan hjälpa till?

Bäst är nog att försöka hitta någon duktig som kan hjälpa er på plats innan det blir ännu värre.

Några enkla saker att göra så länge är:
- Ta bort alla leksaker så att hon inte får välja när hon ska leka med dem och inte. Ni ska leka med henne men det är ni som bestämmer när och hur. Ni ska bli nyckeln till det värdefulla leksakerna. Lär hennebytes lekar och att lämna föremål till er. Enklast att börja med mer neutrala föremål då.
- Flytta inte hunden fysiskt, vissa hundar tolererar inte sådant hur som helst. Ha två bäddar eller fler så att hon kan välja vart hon ska sova. Låt henne vara i fred i sina bäddar som har bestämda platser. Vissa hundar gillar inte när deras sängar byter plats. Behöver hon flytta på sig av någon anledning så ber ni henne muntligt eller sätter på ett koppel.
- Se till att hon får utlopp för sina medfödda behov (beror på raserna i henne) och ordentligt med fysisk och mental stimulans. Personspår är en utmärkt aktivering av valpar.

Hon är mest troligt väldigt osäker och inte arg. Försök bygga upp mycket tydliga rutiner som hon känner igen. Tydliga ramar för henne hur ni förväntar er att hon ska bete sig. Bli inte arg om det blir fel ibland, varje gång ni blir arga kommer det troligen bli lite värre. Det är skitjobbigt att leva med en osäker hund när det inte fungerar. Min första egna hund hade hög integritet och var osäker och tyvärr blev det värre med åren.
 
Varför inte fysisk aktivering? Det går utmärkt att aktivera en 7 månaders fysiskt. På en 7 månaders villkor förstås. Om hunden inte får tillräcklig fysisk aktivering förstår jag om hon har överskottenergi som hon lägger på att annat.
Självklart har vi börjat gå långa promenader osv. Hon är en blandras som är ämnad som draghund så menar mer att vi inte börjat springa och dra ännu! Hon aktiveras fysiskt med långpromenader och lösspring i park/skog såklart! Jag var otydlig där :)
Ta inte i henne vid sängflytten då,använd retriverkoppel o led henne dit ni vill ha henne
vi har slutat med det såklart efter vi förstod att hon inte ville det, vill mest förklara hennes beteende. Hon får idag sova där hon vill men väljer ofta sängen/hundsängen i sovrummet. Hört att det är bra för valpar att vila med flocken så har henne gärna nära men hon får ju välja själv såklart.
 
Självklart har vi börjat gå långa promenader osv. Hon är en blandras som är ämnad som draghund så menar mer att vi inte börjat springa och dra ännu! Hon aktiveras fysiskt med långpromenader och lösspring i park/skog såklart! Jag var otydlig där :)

Springa behöver hon få göra även om man kanske inte ska låta henne dra tungt än. En draghundras som inte får utlopp för sin energi kan nog bli rätt jobbig kan jag tänka mig. Och promenader i människans tempo räcker nog inte riktigt för att stilla behovet.
 
Jag har en rottweiler med ett oerhort resursforvar ... Nar hon var ung och sag en kul grej, (sten, metallbit, papper, tyg, you get it🙄) och jag rakade plocka upp just det foremalet anfoll hon hejdlost. Jag har fortfarande arr ... men annars ar hon den mest underbara gos hunden i varlden.:)
Jag larde henne mycket tidigt att ge mig saker. Jag sager till henne att "bring" (underforstatt "it to me") och hon lagger vad det nu ar som ar henne's skatt for tillfallet i min hand och far en godis. Oftast far hon ju tillbaka det hon gav till mig. Om det inte gar att ge tillbaka (hon ater ALLT) sa ar det ingen panik om hon far lite klappar ... bara det inte hander allt for ofta.

Lar hunden att det ar en fordel att ge vad den har till dig ... och om det da och da hander att hunden inte far tillbaka det den gav dig ar raknas det som ett "misstag" da den oftast far det tillbaka ... och en godis pa kopet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 636
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 050
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp