Ungponny - fälttävlan

S

StarEmma

jag undrar omman kan vara med på en ungponny som är 6 år i lag sm i fälttävlan, och isf hur man skall "kvala"....
 
Här är 2003 regler, det lär nog inte bli några större förändreingar till i år.

TÄVLINGSFORM
Tävlingen är en lagtävling där deltagarna är klubblag .Laget ska bestå av 3-4 ekipage, varav de tre bästa ryttarna räknas. Om 4 ekipage ingår ska ponnier från minst två kategorier ingå. Ryttare får endast starta med en ponny. Ryttare från klubbar i samma distrikt får bilda ett lag (allians) om inte den egna klubben får ihop till ett lag. Samma klubb får dock endast representeras i ett lag.

SVÅRIGHETSGRAD
Tävlingen arrangeras som Lätt Endagstävling över två dagar med dressyr och banhoppning dag 1 och uthållighetsprov dag 2. ( i ö enl TR IV 2003).

KVALIFIKATIONSBESTÄMMELSER
Startande ekipage ska tillsammans ha genomfört lägst fälttävlan lätt klass med högst ett hinderfel i terrängen.

DRESSYRPROGRAM
Svenskt Fälttävlansprogram för lätt klass 2001.
Dressyren får ridas på två banor parallellt, varvid i varje lag två ryttare om möjligt rider på den ena banan och två på den andra.

HOPPNINGSPROV
Lätt B för respektive kategori.

TERRÄNGRITT
Kat D : 1,5-2,0 km, max 18 språng, tempo 475 m/min
Kat C : 1,5-2,0 km, max 18 språng, tempo 450 m/min
Kat B : 1,5-2,0 km, max 18 språng, tempo 425 m/min
____________________________________________________
Till lätt klass kan du kvala i LB hoppning, men du måste alltså rida minst en lätt innan SM med mest ett stopp i terrängen.

MVH
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu kan du anmäla din ponny till den populära hoppcupen SvRF Ungponny. Kvalen börjar 26 februari. Finalen rids vid ponny-SM inomhus hos...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 062
Senast: hamilton1
·
  • Artikel
Hästnyheter Tjejerna från Norrby Ryttarsällskap i Kolbäck tog i helgen silver vid lag-SM i fälttävlan som avgjordes i Bräkne-Hoby i Blekinge. Det...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Växjöortens Fältrittklubb slutade på en tiondeplats av 23 lag under lördagens lag-SM i fälttävlan för ponny. Tingsryds Annie Fritzson...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp