Fälttävlan SM kvalgränser?

Felicia.Abbe

Trådstartare
Hej!

På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM?

Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att hoppningen (d-ponny) är 95, alltså LC+, och att dressyren ligger på LB:1/LA:1 nivå. Stämmer detta?

Det finns ju otroligt många ponnyer i landet som klarar detta utan problem, så har jag missuppfattat något eller är fälttävlan helt enkelt inte intressant bland ponnyryttarna i Sverige?

Jag har svårt att tro att nivån inte är högre än så. Något som kan ge mig svar?😅❤️
 
Individuella Ponny-SM går i 1* och där är dressyren strax över LA-nivå och hoppningen 105 cm. Sedan finns Stilmästerskap som går i P80 (ryttare upp till 13 år) och P90 (ryttare 14-20), där är dressyren på LB-LA och hoppningen 85 respektive 95 cm.
Ju högre klass desto mer teknisk terräng. Absolut att de flesta ponnysar kan gå dressyren och hoppningen, men alla tar sig inte runt terrängen felfritt. De ska hoppa vatten, diken och diverse typhinder utan tvekan samt pricka optimaltiden.
Fram till 2010 (?) gick indivuella SM i 2* (som även EM går i), men vi har för få ekipage på den nivån i Sverige så det ändrades. SM 2010 (om det var det) hade 7 ekipage till start, 3 tog sig vidare från hoppningen till terrängen och endast 2 gick i mål där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 214
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 923
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 295
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp