selma.aberg

Trådstartare
Hej!
Jag hjälper till med en ponny som heter whoopsy daisy och är 1,5 år efter korsningsponnyn Pontiac. Nu till vintern då hon räknas som två åring ska vi börja med att vänja henne vid sadel & träns. Själv har jag inte varit med från grunden med att utbilda en häst innan, är det någon som har erfarenhet och vet lite "övningar" man kan göra med henne? Jag har lärt henne backa på "kommando" och håller på att jobba med att hon ska hålla avståndet från mig.

Tipsa mig gärna med övningar osv! :heart
/Selma
 
Varför börjar ni så tidigt som 2 år att sadelvänja den?

Jag tycker det är tidigt på en ponny, hade hellre lagt tid på att tex lastträna den helt okomplicerat litegrann samt om möjligt vant den att följa med som handhäst ut i skogen så den blir både miljötränad och lär sig lite röst och hjälpkommandon. Som exempel. Det har ni massor igen när det sedan är dags för inridning 👍
 
Hej!
Jag hjälper till med en ponny som heter whoopsy daisy och är 1,5 år efter korsningsponnyn Pontiac. Nu till vintern då hon räknas som två åring ska vi börja med att vänja henne vid sadel & träns. Själv har jag inte varit med från grunden med att utbilda en häst innan, är det någon som har erfarenhet och vet lite "övningar" man kan göra med henne? Jag har lärt henne backa på "kommando" och håller på att jobba med att hon ska hålla avståndet från mig.

Tipsa mig gärna med övningar osv! :heart
/Selma

Jag tycker det är för tidigt för sadel och träns innan de ens är 2.
Mina får vara små tills de börjar i skolan på hösten när de fyllt 2, så de är 2,5 och då börjar jag med ledövningar, löshoppar och sadeltämjer. På våren när de ska fylla 3 sitts de in och går att rida i alla gångarter.
 
Varför börjar ni så tidigt som 2 år att sadelvänja den?

Jag tycker det är tidigt på en ponny, hade hellre lagt tid på att tex lastträna den helt okomplicerat litegrann samt om möjligt vant den att följa med som handhäst ut i skogen så den blir både miljötränad och lär sig lite röst och hjälpkommandon. Som exempel. Det har ni massor igen när det sedan är dags för inridning 👍
Skrev fel i texten, det sta stå runt 2,5 år när vi ska sadel & tränsvänja :heart
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är för tidigt för sadel och träns innan de ens är 2.
Mina får vara små tills de börjar i skolan på hösten när de fyllt 2, så de är 2,5 och då börjar jag med ledövningar, löshoppar och sadeltämjer. På våren när de ska fylla 3 sitts de in och går att rida i alla gångarter.
Skrev fel i texten, sadel & tränsvänjning vid 2,5 år ungefär
 
Hej!
Jag hjälper till med en ponny som heter whoopsy daisy och är 1,5 år efter korsningsponnyn Pontiac. Nu till vintern då hon räknas som två åring ska vi börja med att vänja henne vid sadel & träns. Själv har jag inte varit med från grunden med att utbilda en häst innan, är det någon som har erfarenhet och vet lite "övningar" man kan göra med henne? Jag har lärt henne backa på "kommando" och håller på att jobba med att hon ska hålla avståndet från mig.

Tipsa mig gärna med övningar osv! :heart
/Selma

Har ni någon kunnig tränare som kan hjälpa er med olika bitar i unghästens hantering/skolning?
Det är viktigt att bitarna görs rätt på ett sätt som kommer göra ponnyn till villig och lätthanterad. Har man inte erfarenhet av det kan det bli lite tokigt. Så bäst är nog att ni när hör av er till en bra tränare med vana av utbildning av unghäst.
Lycka till med ponnyn!
 
Har ni någon kunnig tränare som kan hjälpa er med olika bitar i unghästens hantering/skolning?
Det är viktigt att bitarna görs rätt på ett sätt som kommer göra ponnyn till villig och lätthanterad. Har man inte erfarenhet av det kan det bli lite tokigt. Så bäst är nog att ni när hör av er till en bra tränare med vana av utbildning av unghäst.
Lycka till med ponnyn!
Jaa jag har kunniga ägare som har haft många unghästar i sina dar (inte jag som äger ponnyn) och dom hanterar henne till mesta dels. Sen har jag en ridlärare som är jätte duktig åxå. Så detta ska nog gå super! Ponnyn står still i stall gången och är lätt att hantera, det som jag gör är bara att öva på röst kommandon och borsta :) Ägarna (som är väldigt vana) kommer såklart alltid vara med när det är dax för sadel vänjning vid 2,5 års ålder. Tach så mycket :heart
 
Men fråga ägarna istället om de kan visa dig vad dom vill att du gör med deras ponny. Hade blivit ganska sur/irriterad om jag hade haft en person som hjälpte till och skulle börja lära ponnyn saker man som ägare kanske inte vill ska göras på annat sätt än ens eget. Om dom har tidigare erfarenhet har dem säkerligen ett upplägg för denna ponnyn också.
 
Jag brukar träna mina unghästar ganska mycket, jag tycker att det är bra att de tidigt lär sig att de har ett "jobb". Men det ska vara träning för hjärnan mer än kroppen, kondition och styrka får de träna i hagen. Och ett par gånger i veckan räcker.

Ettåringar brukar jag promenera med i grimma, gärna på ställen där det händer lite grejer. Det är bra miljöträning. Jag lär dem röstkommandon och de får öva lite på att stå stilla. De ska gå att lasta förstås, och jag tar dem gärna på någon utställning. Jag vill att de ska klara att stå uppbundna utan att konstra, det ska gå att tvätta dem, och de ska ha övat på att vara ensamma i stall och hage.

Tvååringar brukar jag börja förbereda för inkörning på våren. De får lära sig att ha en sele på sig, och att känna draglinor mot benen i olika positioner. Sen börjar jag tömköra, men bettet får vänta, jag använder helst sidepull. Jag tömkör promenader, så att hästen lär sig att gå först utan att en människa leder vägen hela tiden. En häst som har gått tömkörningspromenader ett par gånger i veckan i ett halvår och går fram i alla lägen är sällan svår att rida in.

Detta var några exempel på vad jag gör med unghästar. Jag håller med övriga som svarat att det är viktigt att vara överens med ägarna vad som ska göras och hur!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 786
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 277
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 064
Senast: tara
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp