universitetsfråga

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag vet att några här jobbar i universitetsvärlden, så jag kastar ur mig en fråga och hoppas att någon vet...

Finns det någon angiven tidsgräns för hur länge universitetet måste spara inlämningsuppgifter? Spelar det någon roll om det är pappersformat eller digitalt?
 
Jag vet att några här jobbar i universitetsvärlden, så jag kastar ur mig en fråga och hoppas att någon vet...

Finns det någon angiven tidsgräns för hur länge universitetet måste spara inlämningsuppgifter? Spelar det någon roll om det är pappersformat eller digitalt?

Oj ingen aning men jag gissar på nej. Att de måste sparas om det är relaterat till tentor men rena uppsatser som en del av en kurs osv har jag inte varit med om att de sparas (de ges ju för det mesta tillbaka till eleven).

De större uppsatserna till kandidat, master och doktorand sparas dock :) På vårt universitet har vetenskaps biblioteket alla doktorand uppsatser men pga copyright så får man inte kolla på dem (istället får man leta redan på handledaren eller examinatorn och kolla om de har en kopia om man inte kan lyckas tvinga personen som skrev arbetet att skicka en kopia).

Det finns nog andra som har bättre koll än mig dock, jag gissar på att det är olika beroende på vilket land man är i :)
 
De större uppsatserna till kandidat, master och doktorand sparas dock :) På vårt universitet har vetenskaps biblioteket alla doktorand uppsatser men pga copyright så får man inte kolla på dem (istället får man leta redan på handledaren eller examinatorn och kolla om de har en kopia om man inte kan lyckas tvinga personen som skrev arbetet att skicka en kopia).
Om jag inte har helt fel så är åtminstone doktorand uppsatser offentlighandling i Sverige och ska finnas med i Libris. Både Uppsala och Umeå vet jag även lägger ut dem som pdf filer så att man kan läsa dem på datorn och skriva ut, det kanske är fler som gör det men de två har jag använt mig av. ;)
 
De större uppsatserna till kandidat, master och doktorand sparas dock :) På vårt universitet har vetenskaps biblioteket alla doktorand uppsatser men pga copyright så får man inte kolla på dem (istället får man leta redan på handledaren eller examinatorn och kolla om de har en kopia om man inte kan lyckas tvinga personen som skrev arbetet att skicka en kopia).

Det finns nog andra som har bättre koll än mig dock, jag gissar på att det är olika beroende på vilket land man är i :)
Vilket land är du i?
Vad jag vet så skickas uppsatser typ kandidat och högre till alla de större universiteten, tror det är fyra (fem?) för att finnas tillgängliga där, gissningsvis via deras bibliotek. Detta var alltså före den digitala eran.
 
Jag vet att några här jobbar i universitetsvärlden, så jag kastar ur mig en fråga och hoppas att någon vet...

Finns det någon angiven tidsgräns för hur länge universitetet måste spara inlämningsuppgifter? Spelar det någon roll om det är pappersformat eller digitalt?

För inlämningsuppgifter, projektrapporter och kandidatarbeten gäller fem år om jag inte missminner mig. Men gällande de två förra så kan det möjligen göras olika tolkningar och bedömningar mellan de olika universiteten och olika rutiner för arkivering. Betygsgrundande uppgifter som inte har förts in i Ladok sparas tills det är inrapporterat, givet att universitetet inte har satt en gräns för inom vilken tid en kurs ska slutföras.
 
Vilket land är du i?
Vad jag vet så skickas uppsatser typ kandidat och högre till alla de större universiteten, tror det är fyra (fem?) för att finnas tillgängliga där, gissningsvis via deras bibliotek. Detta var alltså före den digitala eran.

I Singapore :) Det är de utskrivna kopiorna jag menar och jag kunde inte få tag på dem digitalt heller utan fick vända mig till handledare eller examinationerna som hade ansvaret för studenterna jag var intresserad av. Anledning är tydligen att materialet ofta kan publiceras men ofta har inte studenten lyckats med att få ut alla kapitel än så det är lite knöligt om någon snor kapitlet.

Vi kan alltså få godkänt på doktorand uppsatsen utan att allt är publicerat än. Det funkar inte så överallt, t.ex. vet jag en vän som pluggade i England och behövde ha ut allra minst fyra publikationer för att kunna få ut sin examen. Eller mer korrekt, man kan få ut sin doktorsexamen på flera olika vis, även vid här universitetet, men pga problemet med opublicerat material som någon skulle kunna sno så är den officiella linjen från biblioteket att vi inte har tillgång.

De jag såg från Uppsala verkade ha publicerat material i sig? Men jag kan minnas fel?
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 191
Senast: Bison
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 918
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 739
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 032
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp