Universitetslärare försvunnit till yttre rymden...

Ninjakatten

Trådstartare
... eller har i alla fall gått på semester utan att göra något avslut på min kandidatkurs. Gjorde min examensuppsats, skickade in den och väntade på någon slags respons. Som inte kom. Inte ett tack, OK, eller någon hint om att inlämningen lyckats. Jag har aldrig läst en kandidatkurs med examensuppsats, så jag vet inte hur det går till med opponenter, ventilering och allt vad det heter. Jag skrev ett till mail och undrade om inlämningen lyckats och hur upplägget ser ut nu. Låter vi det vara över sommaren? Har jag något ansvar för något? Inget svar. Sedan i juni kom ett inlägg på internetplattformen som innehöll ungefär: "trevlig sommar, ses i höst!". Det hade väl inte gjort något om det inte vore för att jag är registrerad för enbart vårterminen, och CSN kommer väl troligtvis undra varför jag inte gjort färdigt kursen. Vilket jag också undrar nu.

Egentligen är detta inlägg bara lite gnäll, men har någon erfarenhet av sådant här så är det alltid trevligt med andras syn på saken. Brukar universitetslärare försvinna till kuiperbältet utan att meddela sina studenter?
 
Men vadå? Du har väl opponering på din uppsats? Lämnade du in sent?

Jag lämnade in precis sista deadline, så i tid var jag ju inte men inte heller sen. Brukar det vara studenten som ansvarar för opponering? Känner mig lite dum, har ingen koll, jag gjorde kursen efter informationen och tidsplanen, gjorde de uppgifter som skulle göras och antog att läraren meddelar om jag har något mer ansvar. Hon meddelade att vi studenter ansvarade för korrekturläsning av uppsatsen, så det fixade jag, och lämnade in den "färdiga" produkten till läraren. Har letat febrilt i all kursinformation om det står något annat, men enligt info så lägger hon ut årets uppsatser för ventilering och opponering.

Så jag famlar lite i mörkret nu.
 
Jag lämnade in precis sista deadline, så i tid var jag ju inte men inte heller sen. Brukar det vara studenten som ansvarar för opponering? Känner mig lite dum, har ingen koll, jag gjorde kursen efter informationen och tidsplanen, gjorde de uppgifter som skulle göras och antog att läraren meddelar om jag har något mer ansvar. Hon meddelade att vi studenter ansvarade för korrekturläsning av uppsatsen, så det fixade jag, och lämnade in den "färdiga" produkten till läraren. Har letat febrilt i all kursinformation om det står något annat, men enligt info så lägger hon ut årets uppsatser för ventilering och opponering.

Så jag famlar lite i mörkret nu.
Vad konstigt. När jag skrev min kandidatuppsats hade vi en tydlig tidsplan. Så jag visste redan när jag lämnade in vilka datum som var aktuella för opponering, vilket var ca 2 veckor efter inlämning. Efter opponeringen gjordes de sista justeringarna, inlämning till examinatorn, sen sattes betyget och kursen avslutades.
 
Vad konstigt. När jag skrev min kandidatuppsats hade vi en tydlig tidsplan. Så jag visste redan när jag lämnade in vilka datum som var aktuella för opponering, vilket var ca 2 veckor efter inlämning. Efter opponeringen gjordes de sista justeringarna, inlämning till examinatorn, sen sattes betyget och kursen avslutades.

Intressant. Lämnade du in till läraren, eller var det du själv som var tvungen att hitta opponenter? För mig tror jag att opponenterna ska vara kurskamraterna, men jag verkade vara ensam då det var i princip heldött genom hela våren på plattformen. Det som stör mig är bristen på gensvar vid inlämning, tycker att det skulle varit snyggt att i alla fall få en bekräftelse. Eller om jag missuppfattat tidsplanen helt fel, borde jag åtminstone fått något meddelande om att opponeringen sker till hösten och att jag får omregistrera mig för det. Någon respons i alla fall! Jag skickade flera mail innan kursens slut, så någon semester kan hon inte ha tagit innan dess.
 
Låter märkligt. Vad jag har hört är det alltid opponering på kandidat.
Men går din kurs över flera terminer?
För vad jag vet lämnar man inte in såhär sent? Vad jag vet ska även opponerande vara klar när terminen tar slut. Dvs jag tror vi lämnade in när det var drygt en månad kvar av terminen. Sen fick man en lista vem man skulle opponera på och då fick man ansvaret att skicka uppsatsen till varandra.
 
Vilket konstigt upplägg ni verkar ha haft! Jag har skrivit en B och C-uppsats inom kandidatprogram och det har alltid varit väldigt tydligt och strukturerat enligt schema.

Vårt uppsatsmoment startar med en schemalagd föreläsning om formalia och sedan har vi en provopponering på två utvalda uppsatser på den nivå vi sjäva skriver på.
Efter detta kommer en egen handledning med lektorn där vi går igenom den synopsis vi lämnat in inför vår egen uppsats och jobbar fram lite idéer, sedan ger läraren oss en opponent från kursen och skickar hem oss. Någon vecka senare är det dags för provopponering och grupphandledning på våra egna uppsatsutkast, då skall cirka en tredjedel av uppsatsen vara sammanställd.
Efter provopponeringen fortsätter man skriva och har ännu en handledarträff med lektorn för att se hur uppsatsen fortlöpt och om den verkar avgränsa sig som den ska. Lite mer tid att skriva och sedan är det dags för slutfasen - dagen innan opponering (vi hade samma opponenter som på provopponeringen) hade vi möjlighet att få en sista akut feedback via telefon på utkast man sänt in någon dag tidigare.
Sedan kommer opponeringsdagen - handledare och examinator närvarar när opponenten från kursen genomför sin opponering och betygsätter denna plus din egen respondering/opponering. Handledare och examinator har sedan innan fått in uppsatsen och har läst igenom den och ställer frågor/pekar på styrkor och svagheter. Det är också denna inlämnade version som betygsätts.
Efter opponeringen rättar man småfel (formalia, stavfel och sådant) innan man skickar in ett exemplar till studieadministratören som arkiverar detta. Betyg på uppsatsen tror jag var oss tillhanda på en vecka (vi var få) men över hela sommaren ska det väl inte ta. Jag lämnade in min uppsats för två månader sedan.
 
Håller med övriga om att det brukar finnas en tydlig tidplan. Det måste vara lärarens ansvar att styra upp en sådan för opponering, kursavslut, examination, etc.

Om kursen gick under vårterminen och du har följt deadline så måste ju läraren ansvara för att den avslutas under våren.

Låter superkonstigt alltså, försök kontakta studievägledaren eller någon annan på institutionen.
 
Svarar till alla:

Kursen är en distanskurs, alltså inga fysiska träffar, den gick under våren och skulle avslutas i början av juni. Jag lämnade in uppsatsen till korrekturläsaren 10 maj, fick snabbt rättningarna och jobbade med detta den veckan och skickade in uppsatsen den 18 maj, och sedan hördes inget mer. Nog för att jag tyckte att det var förvånansvärt lite respons över hela terminen, jag hade önskat lite kontakt, kanske via skype så att man kunde diskutera tillsammans med läraren, det var ju trots allt en språkkurs...
Jag har tittat igenom mina dokument på datorn samt datum när jag skickade in uppsatsen, jag har följt tidsplanen vad jag kan se. Jag är inte omedgörlig angående om opponeringen måste ske till hösten av olika orsaker, men det borde vara lärarens ansvar att ha kontakt med mig. Jag borde haft mer kontakt under hela kursen. Vår tidsplan var rätt otydlig, jag vet att jag mailade och bad om en specifikt datum för sista inlämning av uppsatsen, men fick aldrig något svar där heller.

Jag har haft för dålig koll under hela kursen, nu straffar det sig tydligen. Jag bara gjorde mitt utan att reagera på bristen på kontakt. Hade det inte varit för att läraren lagt in ett "glad sommar!" på plattformen hade jag trott att hon dött...
 
Nu kan jag meddela att jag fått svar, tydligen har både läraren och andra ansvariga mailat mig olika instruktioner, jag har till och med fått betyget skickat till mig, men inget har kommit fram till mig! Lost in cyberspace, tydligen. Så nu när jag slutligen fått kontakt så ska det nog lösa sig. Det verkar hjälpa att starta gnälltrådar på Bukefalos, då löser sig allt. Det ska jag komma ihåg!

Jag är nu helt övertygad att hela institutionen åkte med New Horizon till Pluto.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp