Bukefalos 28 år!

Upp i vikt av preventivmedel

pepp

Trådstartare
Det här har jag gått och funderat på ett längre tag.

Man läser ofta om folk som går upp i vikt när de börjar ta preventivmedel. Vissa upp till 10 kg. Vad beror detta på?

För mig känns det väldigt ologiskt då jag är inne på kalorier in-kalorier ut. Det kan väl inte enbart vara vätska?
 
Det här har jag gått och funderat på ett längre tag.

Man läser ofta om folk som går upp i vikt när de börjar ta preventivmedel. Vissa upp till 10 kg. Vad beror detta på?

För mig känns det väldigt ologiskt då jag är inne på kalorier in-kalorier ut. Det kan väl inte enbart vara vätska?
Ökad aptit tror jag.
 
Det här har jag gått och funderat på ett längre tag.

Man läser ofta om folk som går upp i vikt när de börjar ta preventivmedel. Vissa upp till 10 kg. Vad beror detta på?

Ökad aptit = mer småätande = mer kcal in, men aktivitetsnivån ökas inte = obalans mellan kcal in och kcal ut än förut = viktuppgång.

Sen får ju inte alla ökad aptit av preventivmedel naturligtvis. Jag själv har vare sig känt ökad aptit eller fått nån viktuppgång just pga p-piller.
 
En hel del beror på ökad aptit, det är jag övertygad om. Progesteron (gulkroppshormon) är till exempel som rena giftet för mig, så jag har noll mättnadskänsla tyvärr.

Men det finns även ett visst samband mellan ökad TSH (styrhormonet till sköldkörteln) och p-piller, och kvinnor som både äter Levaxin och p-piller rekommenderas att kontrollera värdena efter insättning av p-piller, eftersom kroppen ( i regel) behöver mer sköldkörtelhormon.
 
+ @Gnist
Då är ni inne på samma spår som mig.

Dock så när man läser runt så skriver folk att dom inte äter mer. Fast jag tror dom förtränger sanningen en aning :D
fast alltså, vad är detta för tjockisförakt?

För mig har viktuppgång varit olika på olika sorter, neovletta tex blev jag KNUBBIG av under halvåret jag åt dem, det försvann på 2 månader då jag slutade. Har inte märkt ngt med varken yasmin eller zoely fast nu har jag gått upp i vikt ändå, men det är för att choklad är gott och soffan bekväm.
 
kvinnor som både äter Levaxin och p-piller rekommenderas att kontrollera värdena efter insättning av p-piller, eftersom kroppen ( i regel) behöver mer sköldkörtelhormon.

Har jag aldrig hört talas om och ingen vare sig bm eller läkare har rekommenderat extra koll av mina värden sen jag började med p-piller för 3½ år sedan och på den vanliga kollen så har värdena legat precis som de brukar för mig.
 
fast alltså, vad är detta för tjockisförakt?

För mig har viktuppgång varit olika på olika sorter, neovletta tex blev jag KNUBBIG av under halvåret jag åt dem, det försvann på 2 månader då jag slutade. Har inte märkt ngt med varken yasmin eller zoely fast nu har jag gått upp i vikt ändå, men det är för att choklad är gott och soffan bekväm.

Det är väl inget tjockisförakt, jag har träffat många människor i verkliga livet som verkligen tror att de äter lite och nyttigt och inte kan förstå varför de har övervikt. Pratar man med dem så inser man ganska fort att det finns en obalans mellan kalorier in och ut...
 
Har jag aldrig hört talas om och ingen vare sig bm eller läkare har rekommenderat extra koll av mina värden sen jag började med p-piller för 3½ år sedan och på den vanliga kollen så har värdena legat precis som de brukar för mig.

Det har båda endokrinologen på medicinkliniken informerat mig om, och även apotekspersonal. Och mina värden påverkades av att börja med p-piller, och även av att sluta. Vi är olika känsliga helt enkelt.
 
Det är väl inget tjockisförakt, jag har träffat många människor i verkliga livet som verkligen tror att de äter lite och nyttigt och inte kan förstå varför de har övervikt. Pratar man med dem så inser man ganska fort att det finns en obalans mellan kalorier in och ut...
Det finns många människor i verkliga livet som har koll på alla viktminskningstrick i boken men ändå är tjocka. Att anse att de är tjocka för att de inte fattar bättre (förtränger att de äter/inte fattar hur man går ner i vikt) tycker jag är otrevligt.
 
Det finns många människor i verkliga livet som har koll på alla viktminskningstrick i boken men ändå är tjocka. Att anse att de är tjocka för att de inte fattar bättre (förtränger att de äter/inte fattar hur man går ner i vikt) tycker jag är otrevligt.

Det är en sak att ha koll på "viktminskningstricken" och en annan sak att applicera dem på rätt sätt. Vad gäller det grundläggande kaloriräknandet vill jag påstå att de allra flesta, tjocka som smala, är rätt okunniga om hur mycket energi det är i maten de äter. Jag skulle i och för sig inte kalla det att man förtränger, jag skulle helt enkelt kalla det en effekt av att inte ha en våg och miniräknare inbyggd i kroppen.

Jag tror inte det är så många som vet hur lätt det är att dra på smör, typ Bregott, för 200 kcal på en vanlig baguette av mindre storlek, och att baguetten i sig kan innehålla 250 kcal, och tillsammans med lite mer pålägg är man uppe på 500-600 kcal för något man äter lite slentrianmässigt till förmiddagskaffet. Även om man då byter till Lätta istället så sitter man likförbaskat med en macka som innehåller kanske 400 kcal, och byter man till grovt bröd - som ju är "nyttigare" så kan energivärdet lika gärna gå upp.

Jag tror inte heller det är många som vet hur lätt det är att få i sig t.ex. runt 400 kcal för en deciliter sås. Är den gräddbaserad (gärna med bottenredning också) så hamnar man där, allra minst, och en deciliter är lätt att få i sig.

Jag skulle kunna hålla på länge, men jag insåg under de år jag kaloriräknade att folk har fan noll koll på vad mat, dryck och godsaker innehåller. Även om de vet att man måste minska på energiintaget för att gå ner i vikt så kan den vetskapen inte omsättas i praktiken, för de flesta vet överhuvudtaget inte var energin finns och i vilka mängder. Jag vet inte hur många gånger jag själv satt med hakan i knät när jag kaloriräknade och hur jävla jobbigt det var att behöva inse hur svårt det är att hålla sig på en vettig energinivå när man inte har någon sorts naturlig kontroll på det hela. Maken behöver aldrig tänka på vad han äter, han har haft tur i genlotteriet och äter i regel inte mer än vad han behöver. Om han någon gång gör det och går upp lite så minskar han bara lite på det som verkligen är onödigt (t.ex. fika som man äter bara för att man blir bjuden) och så vips väger han som vanligt igen.

Nu kanske någon anser att jag uttrycker tjockisförakt, men det gör jag inte, utan det handlar bara om att jag ser en kunskapslucka som väldigt, väldigt många har och som för vissa får väldigt stora konsekvenser. För jag har högre tankar om folk än att det förnekas, förträngs eller att det brister i kunskap av ren lathet (även om sådana finns, precis som de finns i alla delar av livet).
 
Det finns många människor i verkliga livet som har koll på alla viktminskningstrick i boken men ändå är tjocka. Att anse att de är tjocka för att de inte fattar bättre (förtränger att de äter/inte fattar hur man går ner i vikt) tycker jag är otrevligt.

Jag sa inte att det gällde alla, men för en del gör det det. Jag föraktar inte människor med övervikt på något sätt, det finns inga personliga värderingar i det jag skrev, det var en bara en iakttagelse jag har gjort.
 
Cherarriduracell skrev:

Så enbart på grund av att man konstaterar att de allra flesta människor är omedvetna om hur mycket kcal de stoppar i sig/dag så har man ett "tjockisförakt" enligt dig :confused:

Det samma gäller för de flesta som vill gå upp i vikt faktiskt, de tycker de "äter massor" när de i själva verket oftast ligger under vad de skulle behöva i kcal för att gå upp i vikt.

Vad har man då, ett "tunnisförakt"?
 
Senast ändrad:
Så enbart på grund av att man konstaterar att de allra flesta människor är omedvetna om hur mycket kcal de stoppar i sig/dag så har man ett "tjockisförakt" enligt dig :confused:

Det samma gäller för de flesta som vill gå upp i vikt faktiskt, de tycker de "äter massor" när de i själva verket oftast ligger under vad de skulle behöva i kcal för att gå upp i vikt.

Vad har man då, ett "tunnisförakt"?

Det var inte jag som kallade det tjockisförakt, det var cherarriduracell. Jag försökte förklara vad jag menade. Ska du hugga, så hugg på rätt person... :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 252
Senast: SiZo
·
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
610
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 168
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp