Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag medans vi väntade på att verkstaden skulle kränga om däcken på bilen så gick vi en ny sträcka vid göta kanal,i slutet mötte vi 2 småkräk i snöre,Gissa var lös som vanligt och plötsligt vänder dom o skyndar åt andra hållet,jag såg ut så härmin hund var marginellt större så det borde inte ha varit av rädsla,men vi gick fortare än dom o kom ifatt,då förstod jag varför dom vände när dom 2 huliganerna vände o började as skälla
,jag skulle dö av skam om mina hundar gapade o skrek på andra hundar.
Lilla damen passade också på att ta årets första kanal bad.
Ohyfsat,ouppfostrat,dumheter etc Jag vill ha hundar som kan uppföra sigVarför skulle du dö av skam om dina hundar skällde på andra hundar?
Ohyfsat,ouppfostrat,dumheter etc Jag vill ha hundar som kan uppföra sig
Ja jo det vill nog de flesta. Men det hjälper ju knappast hunden. Hunden gör det ju liksom inte för att skämma ut sin ägare utan för att den tycker situationen är jobbig på något sätt.
Sen håller jag inte med om att det är så enkelt som att det är "Ohyfsat,ouppfostrat,dumheter".
Gud så kul att höra! Fantastiskt att han fick ett så bra hem.
Imorgon börjar det här på Sjuan. Jag kommer att sitta klistrad:
![]()
Min förra var ett svin vid hundmöten. Detta efter att ett flertal ggr blivit påflugen av grannens Tollare som fick ränna lös som den ville i kvarteret. Fram till 2 års ålder var det aldrig några problem, hon var supertrevlig med alla hundar.
Med mycket jobb med kontakt och samarbete och hjälp av en jättebra tränare blev vi bättre i möten med åren, men ibland gick hon bananas trots aktivt arbete från mig. Skulle gissa att en del hade mörka tankar om oss vid möten![]()
Att man inte ska skämmas var det första "min" hundinstruktör berättade för alla valpkursedeltagare, och det är ett viktigt stycke i hundmöteskapitlet i hennes bok. Det känns jätteskönt att hon har den inställningen.Ja det är skitsvårt. Speciellt när omgivningen ofta antingen försvårar eller faktiskt skapar problemen.
Skämmas är det sista man ska känna att man ska göra inför omgivningen, det är ju tillräckligt jobbigt ändå..
Att man inte ska skämmas var det första "min" hundinstruktör berättade för alla valpkursedeltagare, och det är ett viktigt stycke i hundmöteskapitlet i hennes bok. Det känns jätteskönt att hon har den inställningen.
"De 10 viktigaste sakerna din hund bör lära sig" (enkel titel va?Precis. Det brukar bara bli sämre då dessutom.
Vilken bok?![]()
Man vet ju aldrig vad som ligger bakom.
Det kan vara allt ifrån en slapp ägare, dålig mentalitet till en händelse.
BTW, är det någon som vet hur stor roll hanen har på kullstorlek?
Mamma Mu gick ju från 11 och 9 valpar till 3. Har haft span på hanen sen dess och förutom en kull på 5 och en på 6 valpar (som är snittet i rasen) har han lämnat bara lämnat små kullar på 1-4 valpar.
Med tanke på kostnad och tid för en kull känns det isf relevant när man väljer hane.
Visst finns utställningsresultat på hunddata, men där står inte själva bedömningen. Jag gillar att spara bedömningssedlarna, för där står mycket om hur just den domaren dömt en hund i ordHar insett att min välmeriterade, välstammade brukshund kan räknas som i praktiken papperslös. Hon har inga papper utom stamtavlan där vaccinationer och chipnummer har noterats. Vilka ytterligare papper är det som andra hundar och till och med katter har, som är så viktiga att de måste vara med, förutom eventuellt hundpass och veterinärintyg om saknade kroppsdelar som tänder, svansar och testiklar?
Tävlingsresultat och poäng finns i SBKtävling, mentaltest, ledstatus och utställningsresultat i SKK Hunddata. Vilka papper är det vi saknar?
Har de bytt namn på honom förresten?Ja verkligen! Claes
Åh herregud. Måste se![]()
Hur tänker ni om den egenskapen i aveln? Att hunden ska funka med andra hundar utan att dom ryker ihop tycker jag är självklart och jag skulle aldrig kunna tänka mig att avla på en hund som är som du beskriver Mamma Mu, precis som att jag inte skulle avla på C-höfter eller ett felaktigt bett. Jag har sett i dina inlägg att ni verkar vara otroligt noga i vilka hundar ni avlar på men att fungera med andra hundar (=fungera i vardagen för många) är inte något ni tycker är viktigt?