Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår Eurasier har varit väldigt nere idag. Har märkt tidigare att när endast en av oss är hemma så blir hon mer avståndstagande/låg. Idag har hon varit nere även när båda har varit hemma. Antar att hon känner på sig att allt inte står rätt till. Det är hemskt att se henne nere. :cry:

Mina tankar med tio minuter kvar på kursen: "Jag fryser, jag är trött, jag har ont i huvudet, jag vill åka hem, blä på vädret, blä på livet, blä på pollen, jag är trööööööööött!"
Instruktören: Jag tror vi kan sluta tio minuter tidigare ikväll va?
Jag: "Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!"
Annan: Jag har bara en fråga...
Jag: :arghh:
... om shaping?
Jag: :bump: Nerd alert! *pladder-pladder-pladder-pladder* :idea: :D:cool::bump::idea::up:

Börjar förstå varför hundar kan vara för trötta för att köra ett pass till men fortfarande sticka efter en katt... :o

Idag medans vi väntade på att verkstaden skulle kränga om däcken på bilen så gick vi en ny sträcka vid göta kanal,i slutet mötte vi 2 småkräk i snöre,Gissa var lös som vanligt och plötsligt vänder dom o skyndar åt andra hållet,jag såg ut så här :wtf: min hund var marginellt större så det borde inte ha varit av rädsla,men vi gick fortare än dom o kom ifatt,då förstod jag varför dom vände när dom 2 huliganerna vände o började as skälla :yuck: ,jag skulle dö av skam om mina hundar gapade o skrek på andra hundar.
Lilla damen passade också på att ta årets första kanal bad.

Varför skulle du dö av skam om dina hundar skällde på andra hundar?

Slutade 21.30 ikväll :yuck: Mycket att göra inför "Hubertusjakten" som är här på söndag. Är ännu mer tacksam av att hundarna får gratis aktivering och motion under arbetstid såna här dagar så man slipper avvara mer än rastning när man slutat :p

Ja jo det vill nog de flesta. Men det hjälper ju knappast hunden. Hunden gör det ju liksom inte för att skämma ut sin ägare utan för att den tycker situationen är jobbig på något sätt.

Sen håller jag inte med om att det är så enkelt som att det är "Ohyfsat,ouppfostrat,dumheter".

Min förra var ett svin vid hundmöten. Detta efter att ett flertal ggr blivit påflugen av grannens Tollare som fick ränna lös som den ville i kvarteret. Fram till 2 års ålder var det aldrig några problem, hon var supertrevlig med alla hundar.
Med mycket jobb med kontakt och samarbete och hjälp av en jättebra tränare blev vi bättre i möten med åren, men ibland gick hon bananas trots aktivt arbete från mig. Skulle gissa att en del hade mörka tankar om oss vid möten :(

Min unghund, nyss fyllda två år, verkar ha gått in i en ny typ av mognadsfas eller något. Jag känner knappt igen min hund, han är bl.a. mycket mera lättstörd än tidigare och har börjat med ett pipande som jag blir galen på snart och måste ju vara jättejobbigt för honom att vara så "stressad". Först bara på bortaplan men nu även hemma. Bor i en liiiiten by och här bor, förutom mina två, fem hundar varav jag vet att den ena löper just nu. Han har inte alls reagerat när hon löpt innan men kanske gör han det nu?
Men vad tror ni - om han plötsligt reagerar starkt på tikar (han gör det även på bortaplan sen någon vecka tillbaka), är det ett beteende som kommer försvinna när han gått igenom den här fasen eller är det ett beteende som inte kommer försvinna?
Min 11åriga hund var kastrerad när han fyllde två så har inget att jämföra med, och tanken på kastration av 2åringen har kommit upp i tankarna senaste tiden även om jag helst vill ha honom intakt. Han har ju funkat så bra med tikar innan...

Min förra var ett svin vid hundmöten. Detta efter att ett flertal ggr blivit påflugen av grannens Tollare som fick ränna lös som den ville i kvarteret. Fram till 2 års ålder var det aldrig några problem, hon var supertrevlig med alla hundar.
Med mycket jobb med kontakt och samarbete och hjälp av en jättebra tränare blev vi bättre i möten med åren, men ibland gick hon bananas trots aktivt arbete från mig. Skulle gissa att en del hade mörka tankar om oss vid möten :(

Ja det är skitsvårt. Speciellt när omgivningen ofta antingen försvårar eller faktiskt skapar problemen.
Skämmas är det sista man ska känna att man ska göra inför omgivningen, det är ju tillräckligt jobbigt ändå..

Ja det är skitsvårt. Speciellt när omgivningen ofta antingen försvårar eller faktiskt skapar problemen.
Skämmas är det sista man ska känna att man ska göra inför omgivningen, det är ju tillräckligt jobbigt ändå..
Att man inte ska skämmas var det första "min" hundinstruktör berättade för alla valpkursedeltagare, och det är ett viktigt stycke i hundmöteskapitlet i hennes bok. Det känns jätteskönt att hon har den inställningen.

Man vet ju aldrig vad som ligger bakom.
Det kan vara allt ifrån en slapp ägare, dålig mentalitet till en händelse.

BTW, är det någon som vet hur stor roll hanen har på kullstorlek?
Mamma Mu gick ju från 11 och 9 valpar till 3. Har haft span på hanen sen dess och förutom en kull på 5 och en på 6 valpar (som är snittet i rasen) har han lämnat bara lämnat små kullar på 1-4 valpar.

Med tanke på kostnad och tid för en kull känns det isf relevant när man väljer hane.

BTW, är det någon som vet hur stor roll hanen har på kullstorlek?
Mamma Mu gick ju från 11 och 9 valpar till 3. Har haft span på hanen sen dess och förutom en kull på 5 och en på 6 valpar (som är snittet i rasen) har han lämnat bara lämnat små kullar på 1-4 valpar.

Med tanke på kostnad och tid för en kull känns det isf relevant när man väljer hane.

Absolut kan hanen inverka. Spermakvalitet om inte annat.

Har insett att min välmeriterade, välstammade brukshund kan räknas som i praktiken papperslös. Hon har inga papper utom stamtavlan där vaccinationer och chipnummer har noterats. Vilka ytterligare papper är det som andra hundar och till och med katter har, som är så viktiga att de måste vara med, förutom eventuellt hundpass och veterinärintyg om saknade kroppsdelar som tänder, svansar och testiklar?

Tävlingsresultat och poäng finns i SBKtävling, mentaltest, ledstatus och utställningsresultat i SKK Hunddata. Vilka papper är det vi saknar?
Visst finns utställningsresultat på hunddata, men där står inte själva bedömningen. Jag gillar att spara bedömningssedlarna, för där står mycket om hur just den domaren dömt en hund i ord :) Dom är inte viktiga att ha med till utställning, men behöver förvaras och enklast är i just en hundmapp - just nu en från Agria :D Sen kanske jag inte alltid släpar med hela mappen, utan plockar endast stamtavlan med vaccinationer - allt beror på vart jag ska och hur mycket packning jag har.

Hur tänker ni om den egenskapen i aveln? Att hunden ska funka med andra hundar utan att dom ryker ihop tycker jag är självklart och jag skulle aldrig kunna tänka mig att avla på en hund som är som du beskriver Mamma Mu, precis som att jag inte skulle avla på C-höfter eller ett felaktigt bett. Jag har sett i dina inlägg att ni verkar vara otroligt noga i vilka hundar ni avlar på men att fungera med andra hundar (=fungera i vardagen för många) är inte något ni tycker är viktigt?

Med ditt tankesätt skulle boxerns avelsbas försvinna. Mina hundar, oavsett om de är av sällskaps- eller bruksras, umgås inte med kreti och pleti. De umgås med familjens hundar. Där behöver det funka, att de inte vill busa med random hund vi möter kunde jag inte bry mig mindre om. Det finns betydligt viktigare egenskaper att bry sig om inom avel, speciellt för arbetande raser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 550
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 063
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 541
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 513
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka