Uppdatering från oss

Sv: Uppdatering från oss

Isituss:
Jag skrev väldigt mycket på bilddagboken/dayviews om det kanske var där du läste? Annars har jag också bloggat ett par ggr i lite omgångar men tröttnat.

I Sverige har de fruktasnvärt dålig kunskap om nackskador och jag har fått ytterst lite häjlp av svenska sjukvården, genom Nackskadeförbundet träffade jag en annan nackskadad i närheten av mig ja, han hade nackkrage dygnet runt och det hade försvagat musklerna så nu kunde han inte vara utan, sen opererades han i Iran och blev så himla mycket bättre och då blev det bara ännu mer självklart för mig att det var rätt alternativ så februari 2011 flög jag dit och opererades.

I Sverige hade jag eventuellt kunnat "tjata" mig till en operation, det var en kirurg på Sahlgrenska som funderade på att operera mig men det var vid det tillfället 3 utförda operationer med den metoden, och alla hade gått dåligt och alla som opererats mådde sämre så jag ville inte vara nummer 4... DÅ kändes Iran som ett klart bättre alternativ.

Men då minns jag ju rätt :) Vad kul att få höra en uppdatering! Önskar dig all lycka i framtiden.
 
Sv: Uppdatering från oss

200 000 kr så det var inte gratis. Jag var i Iran 10 dagar, åkte ner den 16e, opererades den 18e och åkte hem den 26e :)


Isituss: Tack så mycket :)
 
Sv: Uppdatering från oss

Åh vad kul att få läsa en uppdatering! Babe var ju värsta ponnyidolen, så himla grym ponny! :) Reperis är också superfin. Stort lycka till i framtiden! :)
 
Sv: Uppdatering från oss

Ja, nu blev det världens längsta inlägg och det var egentligen inte det tråden skulle handla om, men det blir så lätt när man kommer in i ämnet att det rullar på. :p

Jo, jag vet att det blev lite off-topic. Men jag vet, att vi har haft rygg och nackskadediskussioner förr under exempelvis hästmänniska tror jag, så det finns fler olycksbarn här på bukefalos än du och jag, så det kan ju vara en sporre för andra att se vilka möjligheter som finns.

Förlåt MIG, för kapning av tråden ;)

/IngelaH
 
Sv: Uppdatering från oss

PS.

Och jag har titanplattor, skruvar och ett bentransplantat ifrån bäckenkammen, stelopererat c4-c6. Låg två dygn på Ackis... sjuktransport till USÖ, där jag nog låg en vecka, innan det var hem och sjukgymnastik på rehabmedicinsk dagvårdsavdelning när jag kommit så långt. :)

Så lite samma historik är det nog. Då min skada också var whiplashrelaterad även om det tack vare att jag är av klent virke också fick skelettskador. Operationen hade dit intill dags enbart gjorts på 6 personer i Sverige. En operation som Holtz sa åt mig att googla på Nackskador, Amerikanska fotbollsspelare och Formel1-förare... :D
 
Sv: Uppdatering från oss

Det finns så extremt många nackskadade, och många som inte vet om att det är därifrån deras problem kommer. Man kan ju få alla möjliga konstiga symtom och jag har upptäckt mer och mer efter min op. hur stort mörkertal det måste finnas.

Absolut, jag tycker det är jättebra att det lyfts fram, diskuteras och att andra med liknande skador eller problem kan få lite idéer eller hjälp.
Jag tycker också att du borde prata med Nackskadeförbundet, för det låter ju onekligen som en liknande operation och jag som forskat runt så mycket om nackskador har hört väldigt få "success-storys" om nackskadade i Sverige. Nackskadeförbundet är alltid hungrigt efter mer information så de kan hjälpa fler, så om du känner för det rekommenderar jag dig att kontakta Bert, han håller i alla trådar och är duktig på att eftersöka mer information som kan hjälpa andra nackskadade att få rätt hjälp :)
 
Sv: Uppdatering från oss

Tack så mycket!
Ja Babe är verkligen en häftig och udda ponny, hon har fastnat i minnet hos många -med rätta! Jag saknar henne varje dag, men är så glad att hon nu bor nära nog att jag kan åka dit och hälsa på och att nuvarande fodervärden låter mig ta del och hjälpa till, då blir Babe-abstinensen lite lindrigare ;)

"min" lilla flygmaskin :love:
01_zps7b7e4e8b.jpg


nuntorp_zpsb2cda674.jpg


150_zps12847d16.jpg



Den här väggen tittar jag ofta på och minns tillbaka... Babe har en oersättlig plats i mitt hjärta, hon är verkligen udda på ett bra sätt :)
rosetter_zpsddfc049f.jpg
 
Sv: Uppdatering från oss

Dessa bilder på dig och Babe glömmer man ju bara inte. Det är så mycket livsvilja och äkta hoppglädje över dem. Och så roligt att hon är hälften fjording.

Hur går det med dig o Reperis nu, ni hoppar inte längre vad jag förstod?
 
Sv: Uppdatering från oss

Luxi: Tack :)

sassiball: Eller hur, det är många som tänker på just de här bilderna + ett par till när de tänker på Babe, och de symboliserar henne och våran tid ihop så bra. Hon hade verkligen sån vilja och glädje i allt hon gjorde att det nästan gick att ta på, och vad jag än styrde mot så kastade hon hjärtat före och hoppade efter med spetsade öron :)
Att hon dessutom är fjordkorsning (och att det syns så tydligt) och att hon/vi krossade många fördomar gör det bara ännu bättre. Det är många som både fick äta upp sina ord och som lärde sig att tänka innan de dömer efter att de träffat henne.


Det går bra med mig och Reperis, men ja, vi har tyvärr lagt hoppningen på hyllan nu. Vi tar något litet skutt ibland men inte mer än så. Inte många språng på ett år och inga höjder precis. Anledningarna till det är många... Men han är i alla fall definitivt pensionerad från allt vad seriös träning och tävling heter. Tråkigt nog att göra ont i hjärtat, men det är rätt beslut för oss.
 
Sv: Uppdatering från oss

Kul att du tycker det =)

sassiball: Ja, tråkigt men sant.

---

Det är lite självplågeri för mig att titta på dessa bilder....
Underbara minnen men jag saknar känslan av de där härliga sprången!

13_zpsc4cf9cca.jpg


bb5_zpse040279d.jpg


86_zpsee262997.jpg


55_zps792cd25a.jpg



53_zps17a9b4f0.jpg


57_zps562f575f.jpg



201037_zps0a35ba74.jpg


201039_zps4916c2ce.jpg


b_zpsbb022cd2.jpg

foto: Maja Wrangstadh
 
Sv: Uppdatering från oss

Jag följde dig aktivt på bilddagboken, men sedan jag fick sambo, barn och min hund gick bort blev det mycket mindre. Hamnade här istället;)
Jag är glad över att du mår bättre! Och att din herre fortfarande är så fin:)
 
Sv: Uppdatering från oss

Underbara bilder på er. Förstår vad du menar med självplågeri.

Men ni har säkert många härliga år kvar ihop även om ni inte just hoppar.
 
Sv: Uppdatering från oss

Kul och se er igen :)
Babe minns jag, jättefin ponny verkligen! Gillar hennes färg.
Reperis tror jag inte att jag sett förut, men hjälp vilken vacker häst! :love: Älskar andra bilden :love:

Vad tråkigt med din skada, men skönt att du mår bättre igen. Låter smärtsamt och slita av ligament:crazy:
 
Sv: Uppdatering från oss

Tack!
Ja, det är verkligen bitterljuvt att se de där bilderna... Men vi kan ju som tur är skapa många nya härliga minnen även om hoppkarriären är över :)


Mirre:
Tack! Ja visst är Reperis vacker, han är en väldigt häftig häst och dessutom är han en väldigt tacksam fotomodell som alltid gör sig på bild ^^

Ja, det var inte så skönt kan jag meddela. Men det värsta var egentligen inte skadetillfällena faktiskt, utan följderna av skadorna. En överrörlig och instabil nacke med ständig inflammation och x antal nerver i kläm är inget mindre än tortyr....


-------

Såhär har jag och Reperis kul ihop när vi inte kan hoppa så mycket längre, diverse fotosessioner av olika slag... Lite blandat äldre och nyare bilder, men nu när vi inte varit aktiva här på evigheter kanske det inte skadar att bildbomba lite igen ^^

201035_zps4a3b60b8.jpg


201011_zps803703ab.jpg


aa236_zps37e3aa82.jpg


Reperis1_zpsff688dcd.jpg


aa_zps5af58f42.jpg


IMG_2261_zps1419130c.jpg


reperis_zps9128ac4c.jpg


rep_zps95e244e5.jpg


b2_zpsc56b719b.jpg


201045_zpsf2dba781.jpg


819_zpsd7110a84.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 469
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 023
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp