Bukefalos 28 år!

Uppdatering ny veterinär

ankic

Trådstartare
I går så träffade jag en finsk veterinär ( känd för att vara duktig).Våran häst är beh. på klinik :sprutad i flera leder ( cortison) i hö.fram
På sista besöket så sa dom gaffelbandsskada.
Den nya vet. kände igenom leder ,senor +hela hästen .Böjprov och longering ( hästen har aldrig stått så stilla då någon vet.böjt tidigare, han var verkligen fin med djur)
Några skador i hö.framben fanns inte ,alla leder och senor kändes fina . Enl. honom så kom orenheten i höger varv ( trav) av att han dels hade lite pattella upphakningar( vet ej hur det stavas) och trampade inte under sig med hö.bak.
Men eftersom hästen stått snart 3mån. så kunde det vara vanligt med det ( tappat både muskler +kondition + ca 20-30 kg övervikt)
Nu skulle vi dels låta honom gå i sin vanligá skogshage m. sina kompisar , longera 5-10 min /dag ,kunde även skrittas i ojämn teräng i ca 2-3 vekor.
Samt massera med liniment båda bakknän +has.
Skulle han inte vara fräsh på 6-8 veckor så skulle vi komma till Uleborg för en helgenomgång av hästen.

Kan verkligen vet.på kliniken vara så värdelösa? , man blir så besviken .
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

Endel veterinärer som jag haft har rekommenderat vila +liniment skritt osv vid sk lednflammationer och andra har absolut velat spruta med cortison,tuppkam. Så det är nog lite olika hur veterinärerna väljer att behandla. Inget behöver ju vara rätt eller fel. Jag kan bara prata för mig själv men mina hästar har blivit bra med lite längre vila utan att spruta lederna, och även med behandling.Beror ju på hur allvarlig hälta det har varit oxå. Hoppas han blir bra! :)
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

jag ser att du bor i norbotten
och jag var också tvungen att fly till finland för at tfå hjälp
min häst hade en typ av fång och i sverige sa dom kotledsinflammation :smirk:
jag köpte de inte för fem öre så dom fick inte ens spruta hästen..

ett besök i finland och följa rehabeliteringen med medecin veterinären där ordinerat och vips var så var hästen frisk som en nötkärna..

så svar ja
dom kan vara så otrligt dåliga.
jag kommer åka till finland direkt nästa gång för allt utan vaccination.
tragiskt men sant.

jag anser att de är värt milen till uleborg vi tjänade då in många tusen med räknat bensin pengarna.
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

Det är ju hemskt om dom är så dåliga på kliniken att man måste åke till ett annat land med hästen för hältutredning. Vad är det som är dåligt med kliniken? kan dom inte se att det är en kotledsinflammation eller behandlar dom fel?
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

Vi sökte vet. då han var lite oren i traven i hö.varv .
Dom har aldrig lyckas släcka orenheten(hältan),fast dom bedövat flera leder. Nu kan man förstå varför ( om det inte har funnits något att släcka) Hela tiden har dom sagt att det sitter hö.fram
Han gick omkull i somras och rev sig ordentligt på kroppen så det gick ju inte att rida honom på några veckor ,efter igångsättningen så kände vi att han var oren.

Du har rätt i att det nog är olika med hur vet.ställer sig till att spruta med cortison, samma är det ju med läkare gällande människor och cortison .
Själv har jag lite respekt för upprepande beh. med cortison .
Men ibland så behövs det ju
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

Har oxå lite respekt för det där med cortison. Ibland undrar jag om veterinärena behandlar fast det kanske hade räckt med vila?
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

Fast det är ju svårt att veta vem som har rätt, kliniken eller den nya veterinärer. Det kan ju vara så att skadan har förändrat sig under tid. Ofta handlar det nog om vilket förtroende man får för vet.
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

*suckar* ja va ska man säga...bara för att vi borr i norr...har förmodligen besökt samma vet som du pratar om alltså den svenska...ibland får man en känsla av att dom är utledda å bara trampar på i skiten å inte ids förnya sig...

fan jag blir så arg...vi ska straffas för att vi bor här där vi bor...vi har inte nått akutsjukhus vi har nästan inte någon supervet som kan hästar som henrik du pratar om (finlands vet)

tror vi måste börja protestera...har haft en fånghäst och de var nästan att jag var tvungen att ställa henne i buss å köra till strömsholm men tyvärr fick hon återfall så då valde jag att avliva henne....men tänk om!!!hemska tanke...

ska vi göra ett upprop???

pm a mig om du är intresserad...

catten
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

Jag har alltid haft förtroende får vet.på kliniken ,men inte efter det här.
Tror inte att skadan ändrats sig eftersom han ser lika dan ut som från början ( oren i trav hö.varv) det vi upplever att han nickar till i bland ser likadant ut också .
Vid besöket med den nya vet. så fanns det inget tvivel från vet. Däremot så velar vet.på kliniken och så har det slutat med en eller två sprutningar med cortison.
Självklart så går det ju inte att säga vem av dem som har rätt ,men ngn skada på gaffelbandet är det inte ( det som sist sades på kliniken)
 
Sv: Uppdatering ny veterinär

Veterinärer är inte perfekta, dom kan göra fel precis som vi andra "dödliga".

Vi har en duktig veterinär från Mälarkliniken som kommer upp ungefär en gång i månaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 945
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 899
Senast: Vogue
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 225
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp