Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gubben Frodo fick göra mig sällskap på bussen hem från bilverkstan. Han har inte vart på en buss på 10 år men det berörde honom inte alls 😁
 

Bifogade filer

  • 20221114_105853.jpg
    20221114_105853.jpg
    658,1 KB · Visningar: 62
Ligger igen i sängen, med en Lily på mina ben och en Ebrah bredvid mig. Idag råkade det bli att jag helt utan förvarning hoppade in som vikarie i annan butik än min vanliga och imorgon ska de få följa med dit när jag jobbar igen. Hoppas verkligen(!) att de uppför sig lika bra där som på vanliga stället. Jag har iaf konstaterat att det är ganska lätt att ta sig förbi en ny hundrastgård på vägen till jobbet, så om jag startar lite extra tidigt hemifrån kan vi kombinera det hela med långpromenad och eventuellt rastgårdsspring. Gissar att det blir lite enklare för dem att koppla av om de fått röra på sig lite först :)
 
Torsten är inte så glad i hantering. Han är också ganska oral och vill gärna bitas (mjukt), gnaga på mina fötter och med mjuk mun kampa med mina händer.

När han protesterar mer ordentligt bits han, men inte hårt.
Nu ligger han i mitt knä och jag pillade på hans klor. Först gjorde han inget men var inte helt avslappnad.
När han tyckte det var nog tog han tag helt sonika tag i min tumme och flyttade bort handen. :)
 
Klurar nu på hur jag ska fortsätta med noseworken med Virrpannan. Vi har lyckats med konststycket att delta i tre st doftprov utan att bli godkända.
När vi tränar hemmavid inomhus och utomhus så är hon bombsäker. Inga tveksamheter. Snabb. Inga problem att hitta doften. Markerar.
När vi varit på doftprov vimsar hon omkring, ofokuserad och markerar fel. Typ ”matte jag markerar väl här då så blir du väl nöjd?” Sen sätter hon sig vid random kartong.
Ett av doftproven var i en hundhall. Hon har aldrig varit i en hundhall tidigare och det skällde hundar precis utanför dörren. Vi kom 15 min innan men provet blev direkt vi klev ur bilen för dom låg före i tidsschemat så hon hann aldrig kolla in miljön. Direkt från bilen och in i hundhallen bara. Så där förstår jag att hon blev stressad och inte orkade fokusera. Men dom andra två doftproven borde hon ha klarat tycker jag.
Jaja bara att träna vidare jag har ju en känslig hund som tar in allt i omgivningen.
Trodde det var omöjligt att göra tre doftprov och inte bli godkänd på något.
 
Klurar nu på hur jag ska fortsätta med noseworken med Virrpannan. Vi har lyckats med konststycket att delta i tre st doftprov utan att bli godkända.
När vi tränar hemmavid inomhus och utomhus så är hon bombsäker. Inga tveksamheter. Snabb. Inga problem att hitta doften. Markerar.
När vi varit på doftprov vimsar hon omkring, ofokuserad och markerar fel. Typ ”matte jag markerar väl här då så blir du väl nöjd?” Sen sätter hon sig vid random kartong.
Ett av doftproven var i en hundhall. Hon har aldrig varit i en hundhall tidigare och det skällde hundar precis utanför dörren. Vi kom 15 min innan men provet blev direkt vi klev ur bilen för dom låg före i tidsschemat så hon hann aldrig kolla in miljön. Direkt från bilen och in i hundhallen bara. Så där förstår jag att hon blev stressad och inte orkade fokusera. Men dom andra två doftproven borde hon ha klarat tycker jag.
Jaja bara att träna vidare jag har ju en känslig hund som tar in allt i omgivningen.
Trodde det var omöjligt att göra tre doftprov och inte bli godkänd på något.
Har du tränat ordentligt på nya platser också, och så tävlingslikt som möjligt? :) Jag jobbar i djuraffär och nyligen kom det in en kund som frågade om hon fick träna nosework där inne en stund, vilket absolut var ok. Då satte hon ut det hunden skulle söka efter på lite alla möjliga ställen i affären, och sedan kom de in och tränade. Det var tydligen inte första gången, men jösses vilken störning för hunden med tanke på alla dofter från andra hundar, mat, godis m.m!
 
Har du tränat ordentligt på nya platser också, och så tävlingslikt som möjligt? :) Jag jobbar i djuraffär och nyligen kom det in en kund som frågade om hon fick träna nosework där inne en stund, vilket absolut var ok. Då satte hon ut det hunden skulle söka efter på lite alla möjliga ställen i affären, och sedan kom de in och tränade. Det var tydligen inte första gången, men jösses vilken störning för hunden med tanke på alla dofter från andra hundar, mat, godis m.m!
Vi tar lite paus nu. Vill inte att hon ska känna krav. Det blir viltspår nu i helgen istället.
 
Tack för input! Jag har tränat i några olika utomhusmiljöer men antagligen inte tillräckligt! Kul idé med djuraffär.
Det är (iaf för mig!) lätt att underskatta hur mycket nytt det faktiskt blir för dem att träna i nya miljöer osv. Vi bor i stadsmiljö och mina hundar är helt avslappnade när vi går promenader oavsett om det är att vi går vid en tågstation, byggarbetsplats, i skogen eller förbi en förskola. Men att faktiskt träna, i vårt fall rallylydnad, tex på torget eller vid bussterminalen, det är något helt annat än att träna hemma i vardagsrummet :D

Efter att jag insåg det första gången försöker jag verkligen få till sådan träning också innan tävling. Det behöver inte nödvändigtvis vara att vi tränar på en brukshundklubb eller liknande, men just att de kommer på att mina kommandon betyder samma sak oavsett var vi befinner oss, och att lära sig fokusera på mig oavsett vad som händer runtomkring, det är svårt!
 
Det är (iaf för mig!) lätt att underskatta hur mycket nytt det faktiskt blir för dem att träna i nya miljöer osv. Vi bor i stadsmiljö och mina hundar är helt avslappnade när vi går promenader oavsett om det är att vi går vid en tågstation, byggarbetsplats, i skogen eller förbi en förskola. Men att faktiskt träna, i vårt fall rallylydnad, tex på torget eller vid bussterminalen, det är något helt annat än att träna hemma i vardagsrummet :D

Efter att jag insåg det första gången försöker jag verkligen få till sådan träning också innan tävling. Det behöver inte nödvändigtvis vara att vi tränar på en brukshundklubb eller liknande, men just att de kommer på att mina kommandon betyder samma sak oavsett var vi befinner oss, och att lära sig fokusera på mig oavsett vad som händer runtomkring, det är svårt!
När jag var som nördigast på spår/ID-spår, så lade jag spår på Ica Maxis parkering i julrushen, med en del av spåret kringelkrokande precis vid entren (med värmeslingor under plattorna). Jäklar vad häftigt det var när hundarna fixade att jobba där med alla störningar. Och de markerade varenda pryl jag lagt ut (gummibitar som var ca 5*5 mm stora). Jag tror att vi över lag underskattar deras förmåga att jobba i konstiga miljöer, för vi är så vana att tänka på hundträning som något som händer på brukshundsklubben!
 
Det är (iaf för mig!) lätt att underskatta hur mycket nytt det faktiskt blir för dem att träna i nya miljöer osv. Vi bor i stadsmiljö och mina hundar är helt avslappnade när vi går promenader oavsett om det är att vi går vid en tågstation, byggarbetsplats, i skogen eller förbi en förskola. Men att faktiskt träna, i vårt fall rallylydnad, tex på torget eller vid bussterminalen, det är något helt annat än att träna hemma i vardagsrummet :D

Efter att jag insåg det första gången försöker jag verkligen få till sådan träning också innan tävling. Det behöver inte nödvändigtvis vara att vi tränar på en brukshundklubb eller liknande, men just att de kommer på att mina kommandon betyder samma sak oavsett var vi befinner oss, och att lära sig fokusera på mig oavsett vad som händer runtomkring, det är svårt!
Ja det är nog det som behövs. Kanske ska träna i vårat förortscentrum. Ska tänka ut en plan. Hon är inte rädd eller ängslig i främmande miljöer hon är van att hänga med överallt men hon är ju inte van vid att träna i en helt annorlunda miljö. Tränat har vi bara gjort hemma och på hundklubben.
 
Klurar nu på hur jag ska fortsätta med noseworken med Virrpannan. Vi har lyckats med konststycket att delta i tre st doftprov utan att bli godkända.
När vi tränar hemmavid inomhus och utomhus så är hon bombsäker. Inga tveksamheter. Snabb. Inga problem att hitta doften. Markerar.
När vi varit på doftprov vimsar hon omkring, ofokuserad och markerar fel. Typ ”matte jag markerar väl här då så blir du väl nöjd?” Sen sätter hon sig vid random kartong.
Ett av doftproven var i en hundhall. Hon har aldrig varit i en hundhall tidigare och det skällde hundar precis utanför dörren. Vi kom 15 min innan men provet blev direkt vi klev ur bilen för dom låg före i tidsschemat så hon hann aldrig kolla in miljön. Direkt från bilen och in i hundhallen bara. Så där förstår jag att hon blev stressad och inte orkade fokusera. Men dom andra två doftproven borde hon ha klarat tycker jag.
Jaja bara att träna vidare jag har ju en känslig hund som tar in allt i omgivningen.
Trodde det var omöjligt att göra tre doftprov och inte bli godkänd på något.
När du tränar hemma, är det alltid du som sätter ut doften? Dvs vet du alltid var den är? Kanske hunden i så fall går på dina reaktioner/kroppsspråk mer än du tror. Min gjorde det jättemycket i början. Så om du inte gjort det skulle jag förutom i olika miljöer också träna när någon annan satt ut doften och du inte vet var den är.
 
Tack för input. Några gånger har husse satt ut doften. Men så tyckte kursledaren när vi gick nosework kursen att jag skulle vänta med det och sätta ut doften själv så belöningen skulle bli snabbare och mer exakt.
Men det kan vara så att hon läser av mig på något sätt och på sångsätt listar ut var doften är.
 
Tack för input. Några gånger har husse satt ut doften. Men så tyckte kursledaren när vi gick nosework kursen att jag skulle vänta med det och sätta ut doften själv så belöningen skulle bli snabbare och mer exakt.
Men det kan vara så att hon läser av mig på något sätt och på sångsätt listar ut var doften är.
Men då kanske ni helt enkelt inte är redo för doftprov om kursledaren inte tycker att andra ska sätta doften än?
 
Tack för input. Några gånger har husse satt ut doften. Men så tyckte kursledaren när vi gick nosework kursen att jag skulle vänta med det och sätta ut doften själv så belöningen skulle bli snabbare och mer exakt.
Men det kan vara så att hon läser av mig på något sätt och på sångsätt listar ut var doften är.
En variant som jag själv försöker variera med är att husse sätter ut doften men att jag tittar på så jag vet var doften är. Alternativt så sätter husse ut doften utan att jag är med, men sen när vi söker så är husse med och kan säga till om hunden hittat utan att jag märkt det. Jag märker stor skillnad på när jag själv placerar ut doften och när jag inte gjort det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp