Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Har ni märkt att era äldre hundar hör sämre? Så länge jag hjälper Alvin med småsaker fungerar det bra. Jag upplever honom som lugn och trygg i det mesta men behöver lite extra hjälp.

Han är ändå rätt gammal så att vissa åldringssymtom dyker upp är inte så konstigt. Han blir 14 i augusti. Vi är så inkörda med varandra och han är så snäll med alla att det knappt märks,jag har misstänkt det ett tag men det har varit så lite symtom. Men han hör ju lite fortfarande.

Jag tror inte han lider av att höra sämre för han hör ju lite och är trygg i sig själv och oss omkring honom.
 
Har ni märkt att era äldre hundar hör sämre? Så länge jag hjälper Alvin med småsaker fungerar det bra. Jag upplever honom som lugn och trygg i det mesta men behöver lite extra hjälp.

Han är ändå rätt gammal så att vissa åldringssymtom dyker upp är inte så konstigt. Han blir 14 i augusti. Vi är så inkörda med varandra och han är så snäll med alla att det knappt märks,jag har misstänkt det ett tag men det har varit så lite symtom. Men han hör ju lite fortfarande.

Jag tror inte han lider av att höra sämre för han hör ju lite och är trygg i sig själv och oss omkring honom.
Min förra hörde kasst de sista åren. Hade lärt honom att komma på inkallning med handtecken men det fungerade bara om han såg ju 😅. Sen gick jag lite extra hårt om han låg och sov, om man smög så kunde han bli rädd när man plötslig dök upp ❤️
 
Har ni märkt att era äldre hundar hör sämre? Så länge jag hjälper Alvin med småsaker fungerar det bra. Jag upplever honom som lugn och trygg i det mesta men behöver lite extra hjälp.

Han är ändå rätt gammal så att vissa åldringssymtom dyker upp är inte så konstigt. Han blir 14 i augusti. Vi är så inkörda med varandra och han är så snäll med alla att det knappt märks,jag har misstänkt det ett tag men det har varit så lite symtom. Men han hör ju lite fortfarande.

Jag tror inte han lider av att höra sämre för han hör ju lite och är trygg i sig själv och oss omkring honom.
Min 12åring hör riktigt dåligt nu. Men det är inget som verkar påverka honom. Snarare åt det positiva hållet då han alltid jagat upp sig och skällt massor om han hört något utanför. Så är ju betydligt lugnare för honom nu 😅 han blir inte rädd om något dyker upp plötsligt. Får använda handtecken så mycket som möjligt och kan inte ha honom lös så mycket eftersom han måste titta på mig för att kunna göra en inkallning.
 
Men hur ska jag förklara? På rallyn går jag iväg så långt bort det bara går och tränar på dagens moment. Men sen är ju banorna där mitt bland alla människor. Min allra första kurs med hund var med Alvin för 14 år sedan,Alvin var bara 5 månader men kunde så mycket att valpkurs inte passade så jag började en allmänlydnadskurs med vuxna hundar. Sista gången hade vi minitävling och jag sa att om jag skulle klara det fick alla andra ställa sig bakom ett hus🙈 Det gick bättre men lite panik över instruktören men vi vann lätt och smidigt. Jag är aldrig orolig för om jag kan sakerna när jag är själv för jag har full kontroll på det.

På freestylen tyckte jag däremot att det skulle hanterats mycket bättre när hon sa att jag skakade så det syntes och jag sa att jag inte kan träna inför andra så var det inte så schyst när dom andra redan hade börjat prata om mig och Milou (mamma hörde, inte jag för jag var så nervös) att säga att dom ska titta på oss. Jag vill bara stå i mitt hörn, jag tränar ju för min och hundarnas skull. Inte för att någon ska se. Typ som tjuren Ferdinand som bara vill vara ifred.

Men jag vill ju lära mig och det är bra för hundarna,

Men min psykolog har sagt att vi kan jobba med det så någon gång ska vi fixa så att jag kan träna när han är med. Behövs nog många gånger skulle jag tro.
Din psykolog kan kanske hjälpa dig?

Jag har i perioder problem med social ångest och för mig hjälper det mycket om jag dels kan se hur stället ser ut innan (det räcker för mig att kunna snoka på instagram i många fall) jag har ett ansikte på instruktören och fått reda på dagens upplägg.

Men det är ju vad som hjälper mig och ger mig lugn när jag är nervös.
 
IMG_3496.jpeg

Första natten har gått bra och första dygnet har gått långt över förväntan. Vi var lite oroliga för hur det skulle gå med Miss Li eftersom Rosie aldrig träffat en katt förut, men det har gått jättebra. Miss Li har ju bott med hund förut så henne var vi inte oroliga för. De kan ligga i soffan båda två, gå förbi varandra i huset och ute, nosa på varandra osv. Förhoppningsvis blir de snart kompisar.
 
Idag var vi iväg på lure coursing igen, för att Lily skulle få springa ett lopp med annan domare så att hennes licens blir klar på riktigt. Det var en lång bana idag, ca 900m och det känns bra att få ha sett henne på riktig tävlingsbana innan hon börjar tävla. Hon klarade det med bravur och det blev absolut godkänt, så NU kan vi börja anmäla till tävlingar. M.a.o. blir det tävlingar först till hösten. Men ja, så får det vara.

Det var också en otroligt duktig fotograf på plats, hon fick några riktigt bra bilder på Lily när hon sprang och jag ska absolut se till att köpa någon av dem sedan. Även om jag fotograferade lite själv så är det stört omöjligt att få till de där riktigt bra bilderna när man bara står vid start/mål på banan :p Nästa gång måste jag försöka få med sambon, så att han kan släppa och jag kan fotografera...
 
Din psykolog kan kanske hjälpa dig?

Jag har i perioder problem med social ångest och för mig hjälper det mycket om jag dels kan se hur stället ser ut innan (det räcker för mig att kunna snoka på instagram i många fall) jag har ett ansikte på instruktören och fått reda på dagens upplägg.
tt h
Men det är ju vad som hjälper mig och ger mig lugn när jag är nervös.
Jag träffar psykologen i veckan som kommer. Att gå kurs och tävla är ju inte det viktigastes med hundarna men jag önskar att det gick. Med Alvin gick det, han behöll lugnet när jag inte gjorde det, fina Alvin. Funderar dock på att prova en agilitytävling men jag kan inte tillräckligt och jag bara väntar på att agilitygruppen ska sätt igång. För jag har någon fantasi om att Milou blir mer intresserad inte kommer hinna tappa fokus i högre tempo.
 
Åh vad roligt, var jobbar han? Testar man varje år? Vad gör man på provet?
Han är min assistanshund, NPF-hund så han jobbar bara med mig. På provet idag var vi i ett köpcentrum och fick bland annat visa att han klarar hundmöten, kan gå i butiker utan att röra kläder, kan röra sig i folkhavet och byta sida runt mig utan att störa, stadga i passivitet, kunna backa in i hörn vid behov, att vi kan röra oss i trappor på ett bra sätt. Vi gjorde lite andra saker också men min hjärna är för trött efter idag för att komma ihåg.
 
Dag 2 patrullkurs! Första övningen var en patrullstig, och där briljerade hon. Hon tog figgen på långt avstånd, gick tillbaka och patrullerade klart rundan där hon knep en utlagd väska och därefter en figurantlega.

Andra rundan hade hon lite slut på gas. Lång helg med mycket tid i bilen + att hon nyss börjat löpa.

Alla nio rottisar var superhärliga, sociala, taggade på övningarna och helt enkelt dundertrevliga 🖤

IMG_4610.jpeg
 
Izzy fick flytta runt lite på tackorna med lamm för att vänja lammen med hund då tackorna snart ska släppas på bete. Hon var fantastiskt lugn och fin samtidigt som hon inte backade för den lilla vita ryan som gärna anfaller hundar vid minsta tecken på svaghet hos hunden. Det är vid sånt här arbete som hon verkligen kommer till sin rätt :heart
Vad kul att se! Vad gör man/hunden om fåren går till attack?
 
Vad kul att se! Vad gör man/hunden om fåren går till attack?
Sunda normala djur går inte till attack om de tror att det finns en annan (säkrare) utväg.
Nr 1: Hunden får försvara sig och "sin linje" om den blir attackerad, men får INTE pressa framåt när den gör det.
Nr 2: Utvärdera vad som triggade och vad som ska göras annorlunda för att minska stressen i framtiden. I 99% av fallen är det hunden som skapar konfrontationen och det blir inte bättre av att hunden får "säga ifrån".
 
Sunda normala djur går inte till attack om de tror att det finns en annan (säkrare) utväg.
Nr 1: Hunden får försvara sig och "sin linje" om den blir attackerad, men får INTE pressa framåt när den gör det.
Nr 2: Utvärdera vad som triggade och vad som ska göras annorlunda för att minska stressen i framtiden. I 99% av fallen är det hunden som skapar konfrontationen och det blir inte bättre av att hunden får "säga ifrån".
Här är ett exempel på hur hunden pressar in på baksidan av tackans flyktzon, kommer för nära lammen och triggar en konfrontation. Jag ber henne lätta på trycket för att visa tackan att det är tryggt att ta lammen och gå - hade hunden svarat upp här hade det orsakat oerhört mycket högre stress och dessutom skaderisk på både hund, tacka och lamm.

Hade hunden gått försiktigare och lite mer på sidan istället för rakt bak så hade tackan inte stannat och hotat.

 
Superexempel på hur hunden pressar in i bubblan, hotar kalven så att kon känner sig tvungen att stanna och försvara sig. Konfrontation, våld, stress och skaderisk, allt på grund av hur hunden pressar fel.

Så intressant!!!

Ser att hunden kommer väldigt nära. Verkar vara en fin balans mellan för nära och lagom nära för att driva på?

Jag har inte sett så mycket vallning men är ändå förvånad över hur lugnt det ser ut, hade nån bild av skäll och nafs i benen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 425
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
662
Senast: em76
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 195
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 130
· Visningar
74 697
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp