Uppdrag bantning del 6

Sv: Uppdrag bantning del 6

Det är så lätt hänt att bli hemmablind, jag gjorde likadant förra vintern. Tyckte inte heller hon var såå tjock, tills jag tittar på bilder nu.
Men det är "bara" att ta nya tag :).
Kommer ihåg din Moa från förra tråden, så himla söt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Isch, inte ta det så hårt!

Det tar några vändor innan man lär sig. Jag hoppas som sagt att min har päls och inte är fet, men med hennes "wannabe-islands"-päls är det svårt att veta. Kanske dags för en tur till vågen...

/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Fick tips av veterinären att munkpeppar kan vara bra till hästar som är extremt lättfödda. Har visst gjorts någon studie som visade på att det kan normalisera ämnesomsättningen lite.

Ger ju ändå munkpeppar till mitt brunsttokiga, men vältränade, sto. Så kan lika gärna skopa i lite till tjockis-traktorn också. Det gör ingen skada, mer än i min plånbok.
Så nu ska jag bara hitta min våg och ta reda på hur mycket 10-20 gram munkpepparpulver är. Än så länge får de ett "magnesium-mått" var (eller ja, stoet får 1,5), det rymmer ju 10 g magnesiumpulver så vi säger att det är samma :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Hur gör ni andra som har lättfödda hästar med hagsällskap? Jag har hitils inte stött på någon som matchat hennes behov utan alla andra hästar skall ha i sig bra mycket mer mat, och när dom får 2-3 av 4 mål ute i hagen innebär ju det att dygnets giva är överskriven redan i hagen..
Har ni era ensamma eller har ni bättre tur med sällskap än vad jag haft?

Vi löser det med liten flock (2-3 hästar) och kompromisser. Just nu äter min häst ett kilo för mycket i hagen och hagkompisen ett kilo för lite, och så kompenserar vi på kvällen. Hästarna får då inte mer än 2 kg/häst och dag i hagen, vilket förmodligen blir 3 kg för min snabbätare och ett för den andra :o. Ska väl också tilläggas att den andra ponnyn är rätt mycket mindre än min.

*kl*

Alltså, det där med hemmablindhet är så svårt! Jag tycker att min häst är i hyfsat fin form nu, men om jag jämför är hon ju ändå tjockare än stallkompisarna :meh:. I och för sig äter min en del halm, men det kan nog inte göra hela skillnaden. Oh well, tre månader kvar att banta tills betet börjar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Jag har en Nsv bruks valack -11. Han har helt klart lite extra hull ;) Han står uppstallad så jag kan ju begränsa hö givan. Men hur "lite" kan man egentligen ge en växande häst?
Här är hö analysen, så kanske ni som är duktiga på foder kan ge lite råd.
Ts 73%
Smrp 44g/kg foder
Energi 7,5 MJ/kg foder
Ca 3.4g/kg foder
Fosfor 1.4g/kg foder
Mg 1.1g/kg foder
Kalium 11.8g/kg foder

Han står just nu på ca 12-14 kg och har halm som underlag i boxen.... Han äter lite av den under natten.
Han tömkörs lite ute. Promenerar en del. Ca 2-3 dagar i veckan.
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

jag hoppas att Ai-chan har blivit iaf liite smalare nu. Hon går med en munkorg på 24/7 då hon lärt sig äta nästan lika bra med den som utan så blir köpa en av annan modell att ha som avbyte med. Har ridit henne 2 dagar i veckan och gått promenader eller marktränat de andra dagar utom de när jag jobbar. Hon har varit mycket piggare ute på senaste tiden vilket jag tolkar positivt.

5272400ea9ef11e3b5b60e5f3f126d8f_8.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 6

Åh en tråd för mig och min ponny som blir tjock bara han tittar på maten ;)

Har en "grövre" D-ponny men inte jätte grov (inte "kallblodstyp") som ser ok ut överallt men har lite mer mage än nödvändigt och väldigt kraftig hals - som dock aldrig förändras? Han kanske "ska ha så"? Han var väldigt tjock när jag köpte honom för 15 månader sedan. Gick på lösdrift med fri tillgång dygnet runt. Sedan kom han till mig och fick fri tillgång förutom på natten i boxen, fick då 3-4 kg hösilage (ganska mkt) men han reds mer än hos förra ägaren och gick ner i vikt. Till våren blev det begränsat dygnet runt och portionerat.

3 kg tre gånger om dagen. Sedan magert bete på sommaren. Därefter pga hälta fick jag instruktioner av veterinär att hårdbanta honom! Tyckte inte han var sååå tjock men ack det tyckte dom! Så från och med augusti 2013 fick han 2-3 kg hö tre gånger om dagen, mer mot hösten/vintern när det blev kallare fick han 2-3 kg hö med 1-2 kg halm tre gånger om dagen. Men nu under vintern har vi bytt så han ätit 2 kg hö vid insläpp och 1 kg halm till natten. Men han blev SÅ SUR jobbig att hantera och han var inte så lycklig av det lilla foder han fick i sig. Inte hälsosamt psykiskt.

Idag går han på fri tillgång hö i hagen om dagarna men på natten får han bara 1 kg halm (som inte äts upp) och han är mkt trevligare att hantera :) han är ändå ok i vikt, har gått upp liite sedan hösten. Men jag försöker rida han så ofta jag kan/orkar med. Blir väl 5 dagar i veckan, ibland 4, ibland 6. Försöker hålla tempo med mkt trav/galopp men pga underlaget vissa dagar kan det bli mkt skritt.

Men till våren (när som helst) blir det åter igen 3 kg hö två gånger om dagen, 2 kg hö vid insläpp och 1 kg halm till natten. Egentligen skulle han klara sig bra med 5 kg hö men vill få lite mer ät-tid och att han är gladare hehe :) i sommar blir det inget bete (risk för fång) enbart lite pill som finns och 2 kg hö/3 ggr/dag med halm lite då och då som han kan pilla med (han äter knappt av det, bara när han är JÄTTE hungrig) ;)

Ev lägger jag ut en hel halmbal i hagen i sommar men har en fråga. Hur gör man vid regn? Jag har ingen möjlighet att bygga "tak" eller så över den. Kan den stå ute en hel sommar utan att bli dålig? Eller ska det hellre portioneras?

hamilton-86jpg.jpg

Februari 2013. Han var lite tjockare än vad bilden visar, lite "orättvis" vinkel ;)

image.jpg

Oktober 2013. Han är nog lite rundare om magen nu men går väl ner under våren igen.
 
Senast ändrad:
Nu är jag igång med femtioelva foderfunderingar. Det är så SVÅRT. :( Saxar från hö-tråden.

*suckar djupt åt dessa proteintillskott* Nu kan jag få tag i potatisprotein, vilket skulle bli helt sinnessjukt mycket billigare än Krafft Muskel (pp = ca 27-30:-/kg, muskel = knappt 50:-/kg...). Men så läste jag att maxgivan pp är 30g/100kg häst per utfodringstillfälle, och optimalt (tänker mest på stallägaren - kraftfoder på morgonen = lite krångel av diverse skäl. Säkert görbart, men lite krångel då det ska ges blött etc) vore om hästen kan få "allt" vid en enda giva. Jag skulle ju kunna ge en giva efter ridning/träning, men risken är att det bara blir ett par timmar emellan tillfällena på vardagar och då vete sjutton hur stor vits det är att dela upp? Maxgivan pp för min häst (räknar på 450kg) är 135g/tillfälle, vilket ger en kvot p ca 6,1. 0,4kg Krafft muskel ger en kvot på 6,9, och bör kunna ges vid ett tillfälle utan att det strular. Äsch..vad gör man?

Hm, å andra sidan. 6kg hö + 130g pp + mineralfoder = MJ 50,9, Smrp 313g. Fjordvalack på knappt 500kg, som ska banta (späcknacke). Enligt nutrina täcker detta behoven, men ganska precis på MJ och Smrp, för hästen om jag räknar på att han skrittas 60min./dag. Funkar fortfarande när jag drar upp till 75min skritt 4 dagar av 7. Och när jag drar upp ytterligare så att han skrittas 75min 4dagar, 90min 2dagar, 60min en dag. Men det är precis att behoven täcks. Men det kanske är så jag ska tänka, om hästen ska gå ner i vikt? Med muskel blir det snäppet högre värden, men så hamnar MJ snäppet över behovet. Jättesvårt, är vad det är.
Om jag ger 190g pp + 6kg hö så landar det på 52,5MJ och 362g protein. Räknar då på de längre passen (skrittas 75min 4dagar, 90min 2dagar, 60min en dag).

Det som är kvar av övervikten är alltså framför allt nacken, även om herr häst kan slimma till sig lite överallt. Just nu är han bukig, vilket gör att han ser tjockare ut än han är - revbenen känns iaf bra hela vägen.
 
Nu är jag igång med femtioelva foderfunderingar. Det är så SVÅRT. :( Saxar från hö-tråden.



Hm, å andra sidan. 6kg hö + 130g pp + mineralfoder = MJ 50,9, Smrp 313g. Fjordvalack på knappt 500kg, som ska banta (späcknacke). Enligt nutrina täcker detta behoven, men ganska precis på MJ och Smrp, för hästen om jag räknar på att han skrittas 60min./dag. Funkar fortfarande när jag drar upp till 75min skritt 4 dagar av 7. Och när jag drar upp ytterligare så att han skrittas 75min 4dagar, 90min 2dagar, 60min en dag. Men det är precis att behoven täcks. Men det kanske är så jag ska tänka, om hästen ska gå ner i vikt? Med muskel blir det snäppet högre värden, men så hamnar MJ snäppet över behovet. Jättesvårt, är vad det är.
Om jag ger 190g pp + 6kg hö så landar det på 52,5MJ och 362g protein. Räknar då på de längre passen (skrittas 75min 4dagar, 90min 2dagar, 60min en dag).

Det som är kvar av övervikten är alltså framför allt nacken, även om herr häst kan slimma till sig lite överallt. Just nu är han bukig, vilket gör att han ser tjockare ut än han är - revbenen känns iaf bra hela vägen.

Hej!
Om du vill få det lite mer rättvisande kan du ju räkna på snittet av motionen, det gör jag.

Jag hade gett pp om jag bara kommit över behoven. Om det är viktnedgång du är ute efter är det väl jättebra om han inte går över behoven, ju mer över han är desto svårare att få ner honom i vikt :-)

Bara för att du gjort mig förvirrad, väger han 450 eller 500? Du räknar väl på vikten han borde ha?

/Lavinia, som inte fått hem årets silage än och därför fodrar hö på känsla... går sådär, men tjock är häst inte. Hennes kompis däremot...
 
Tack, då var jag inte helt ute och cyklade. Det jag hängde upp mig på var att kvoten blev så låg när siffrorna ganska precis matchade behoven - kanske har snöat in lite väl på den där fördömda kvoten (tittar gärna på kvot + MJ).

Jag tror att det är det foderstatsprogramet (Nutrina) gör, iom att man knåpar in veckans motion och det anpassar siffrorna efter det.

Äsch, nu har jag varit otydlig. Hästen är inte vägd på våg, men väger enligt viktmåttband knappt 500kg. Har ju inte skillsen för att räkna helt själv ännu, så fuskar med program. Har skrivit in 494kg - lättfödd - minskning. Provade nu för sakens skull att ändra till 450kg - lättfödd - ingen förändring och fick då ut samma behov. Jag uppskattar att han bör ligga runt 450kg i idealvikt, då han är rätt krallig (djup bål, bred hals, bred rygg) i sin kroppstyp när han är i form.
Räknade på 450kg när det gäller pp för att mitt huvud i kvällens trötthet fick för sig att det var lättare att multiplicera med 4,5 än 4,94, sen kom jag på att en kan använda miniräknare :p

//Liten, som tänker skaffa sig en mindre lättfödd kuse i nästa liv..
 
Hett tips: skriv ner hur länge och hur hårt hästen motionerar varje dag. Det finns schabloner för hur mycket tempo/gångart förbrukar i förhållande till vikt. Jag rider med klocka för att veta hur länge jag verkligen travar ex på ett pass.
Jag som är lite av en statistiknörd tycker det är ovärderlig info! Jag har ca 3 års anteckningar om MJ, smbrp, bröst- och bukomfång och uppskattad vikt (viktmåttband och/eller formel).
All data ligger i Excel, snyggt indelat per månad. Drar ett medel på samtliga värden, både på månads- och årsbasis. Sen brukar jag kolla lite samband och sånt med, men det är mest för att jag är nördig :D

Det jag har reagerat mest på är hur otroligt mycket man överskattar arbetet! Vi säger att hästen motionerar si och så mycket, men så försvinner en dag här, en där, man hann inte riktigt den dan. .. Och där var arbetstillägget fel!

Min generella rekommendation till ägare av tjocka hästar är att inte ha något tillägg. Eventuellt kan man lägga på motsvarande max 60 min skritt, dvs 4,8 MJ per dag. Men det är bara protein och mineraler som räknas på tillägget, ingen energi.
 
@sthu Dagbok har jag satt igång med noga nu under igångsättningen. Kastor är under igångsättning efter att ha varit halvkonvalescent hela året. Det där med att överskatta arbetet känner jag igen - det fick jag bekräftat då jag köpte en GPS till ridningen och fick svart på vitt hur långa vissa rundor är ;)

Tack för ditt råd! Det låter väldigt vettigt och är väl ungefär det enda som inte testats, så nu kör jag på det - så lite MJ som möjligt.
Hästen ifråga ska ju bara skrittas nu fram till slutet av oktober, då han kommer att få vila fram till jul, så han behöver knappast något överskott.. Det jobbiga är att 6kg hö ger 47,4MJ, så under det kommer jag inte hur jag än gör. 6kg hö ger ett TS som är på gränsen för vad hästen absolut behöver, så det är inte förhandlingsbart. Med mineralfodret + 160g pp blir det 51,2 MJ (när de 25kg pellets jag har hemma är slut, blir det troligast granulat istället, så då kan jag få ner det med ett par MJ iaf).

Imorn hämtar jag iaf hem en säck potatisprotein. Hejja hejja. Ska se om jag kan få nån bild på min tjockis i helgen..
 
Hehe datorer är bra ^^

Kanske ska uppdatera om min fläskboll. Han mäter fortfarande många centimeter för mycket runt magen, men många säger att han ser smalare ut. Själv tycker jag han är som en tunna.. Ska erkänna att han varit väldigt eftersatt i sommar, lagt all energi och tid på min andra ponny. Hade alldeles för långa dagar på jobbet för att orka..
Men nu tar vi nya tag!

Analys är tagen och skickas idag eller imorgon. Ensilaget ser kalas ut, luktar underbart. Kalvhö kallade grannen det. Hoppas det är mycket protein och lite energi ;)
 
Hej!

Ja, det är super med dator som kan räkna. Själv har jag skrivit ett litet program som räknar ut pålles behov åt mig- supernice eftersom jag själv kan ändra siffrorna när ny kunskap trillar in.

Annars funkar excel och liknande program också superbra, så behöver man inte räkna alls :-)

/Lavinia, sifferblind.
 
Excel är underbart!
Har byggt ihop ett dokument som räknar ut foderstat (mj, smbrp, lysin, makro och mikromineraler och kvoter på allt), arbetstillägg, vikt, kostnad per dag och givetvis alla grundformler samlade längst bak :D
Och så all statistik förstås. Fast den har fått ett eget dokument.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp