Uppdragen i flankerna?

Sv: Uppdragen i flankerna?

Min häst blev väldigt uppdragen i flankerna en period när det var varmt och vi tränade ganska mycket. Han hade fri tillgång på vatten och mat fick också betfor. Han svettades rejält även att vi tränade på kvällarna när det var svalare och dagen efter ett pass så var han ofta uppdragen i flankerna. Jag gav honom elektrolyter och det blev bättre

*KL*
Kan du utveckla det där om att ex. betfor inte är bra för krubbitare?
Jag har nämligen ett fullblodssto (krubbitare) som får återkommande kolik"känningar" Inte av allvarligare art, men det märks att hon har ont i magen. Hon äter ca 0.5 kg betfor/dag. (Fri tillgång på hö oxå)
Blir snart tokig av allt vakande i stallet och nattliga promenader.:cry:

Vår bruksnordis är väldigt uppdragen i flankerna. Värst var det i vintras när det var kallt. Jag har fått höra attdet kan ha att göra med dåliga luftvägar, vilket vår har. Men han är dålig i hull också om det beror på det.

Ska ta en bild på honom och lägga upp imorgon han är väldigt indragen ibland nämligen. Speciellt efter han har sprungit i hagen eller så.

det låter lite som kvickdrag...

Jag fick lära mig för länge sedan under min tid i england, att hästar som är benägna att krubba/luftsnappa, många gånger triggas igång av sockerprodukter.

Jag har fått bort koliksymptom HELT ifrån minst två krubbitare genom att utesluta sockerprodukter, och tillsätta hackad luzern i stor mängd.

Hästar kan ju ha väldigt olika exteriör också, det ska man komma ihåg. Jag tycker hästen på bilden ser ganska ordinär ut. Det är ingen grovt byggd häst. Så länge hästen är i normalt hull skulle jag nog acceptera att den kanske är byggd på detta vis. Är den alltid uppdragen i buken (inte bara vid flanken) kanske man kan misstänka stress, problem med andningsvägar osv. Men det är normalt med tillfälliga uppdragningar av buken vid stress och träning t.ex. Rejält tränade hästar är också mer uppdragna än annars, det är naturligt. Jag får också en hårdare mage om jag tränar hårt (inte för att det förekommer så ofta nu för tiden, men ändå).

Normalt hull, bra med grovfoder och en till synes frisk häst - ja då är det nog bara exteriören som är kvar att skylla på tycker jag.

Svettersättning. Innehåller vitaminer och antioxidanter som hästen förlorar vid hård träning och om den svettas mycket. Jag använder inget annat vitamintillskot när jag ger elektrolyter. Mer info www.eclipsebiofarmab.se

Vad kan man göra åt det? Jag har en travare som ganska lätt får uppdragna flanker, vad beror det på? Har hört att det hänger ihop med att de inte dricker så mycket, men vad kan man isåfall göra åt det om de redan har fri tillgång till vatten?
Eller finns det andra orsaker?

/Heulwen

Ha kontroll på hur mycket hästen dricker så att du vet om den dricker lite. Om så är fallet så kan man stimulera drickande med att lägga salt i maten. Ett par msk till att börja med dagligen och minska sedan ned till en om dagen. Saltbrist kan leda till att törsten minskar. En msk om dagen är underhållsbehovet, så vid sidan om det behövs fri tillgång på saltsten.

Någon har nämnt elektrolyter, dyrt och onödigt. Det allra viktigaste i elektrolytblandning är just saltet. Kalcium och annat som finns med i dessa blandingar finns med i maten.
Hälsning Maja

tyvärr missat att svar kommit i denna tråden och nu syns inte din bild? kan du visa igen kanske?

ang. foderstat och vad som ska läggas till så är det ju som att kasta pärlor för svin om du inte har en uträknad foderstat och kan se exakt vad det är det brister.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 983
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka