Uppdragen i flankerna?

Heulwen

Trådstartare
Vad kan man göra åt det? Jag har en travare som ganska lätt får uppdragna flanker, vad beror det på? Har hört att det hänger ihop med att de inte dricker så mycket, men vad kan man isåfall göra åt det om de redan har fri tillgång till vatten?
Eller finns det andra orsaker?

/Heulwen

Sv: Uppdragen i flankerna?

Kan ju bara svara för min egen som bir uppdragen i flankerna när hon blir lite stressad/taggad. Hon har lite inre stress som gör att homn kan börja braga/darra och bli uppdragen men så fort man gör något med henne så släpper det. Hon har fri tillgång på vatten och får rejält uppblött betfor så det blir lite vätska på så sätt.

Kanske inte det roligaste svaret att få, men jag vet inte vad man kan göra åt det. Så länge hästen är frisk och dricker som den ska så finns det nog inget man kan göra åt det.

Men det var ju till hjälp iaf, då vet jag att det kan bero på stress. Min häst blir ganska lätt stressad så det kan nog hänga ihop.
Har du någon bild du har lust att visa på din häst när han har uppdragna flanker?

Skulle väl säga att det ser värre ut vissa perioder, men han har alltid sett ut att vara lite uppdragen i flankerna tycker jag.
Nu ser han värre ut än vanligt. Hälsade på honom härom veckan då han är utlånad på foder men tydligen har han lagt på sig mer nu....ska snart ta hem honom.
Kan uppdragna flanker vara ett tecken på att han inte får tillräckligt med (bra) foder?

Hur menar du med uppdragen - att den är inhålig/inåtbuktande vid flanken, eller att själva magen är uppdragen?

det kan absolut vara dåligt hull - hur ser den ut i resten av kroppen, ffa över rygg, länd och höftparti, samt muskelmassa?

Menar att det bara är inåtbuktande vid flanken.
Enda "exteriör"bilden jag har; från förra sommaren:

exteri%c3%b6rt.JPG

Som han ser ut hos fodervärden (det är jag som sitter på):

etuna6.jpg

Fast när jag kollar närmare är det ju för att hela han är smal på den andra bilden..

Senast ändrad:

Enligt fodervärd får han 8 kg hö per dag. När jag var där jagade dock hans hagkompis iväg honom från lunch-höet men det var tydligen en engångsföreteelse och hagkompisen har nu flyttat.

Nästa gång jag ska iväg och träna kan jag ta kort när jag tar in hästen och precis innan vi ska åka iväg för då blir hon väldigt nervig och blir uppdragen. Men som sagt det släpper så fort vi kommit fram, sadeln åker på och hon får börja röra på sig.

Jag vet att vissa hästar som har problem med magsår/Katarr kan bli sådana periodvis, särskilt vid stress(miljöbyte?).
Även krubbitare/luftsnappare kan få den typen av "uppdragnning".

Tack, vore intressant att se.

ancan: Jag har läst att magkatarr är rätt vanligt på hästar. Kan man göra något åt det? Tydligen är fri tillgång på grovfoder eller halm att tugga på bra.. men det kanske inte går att göra något åt magsår/katarr vid stress?

Det är svårt att se på ridbilden ordentligt, men bild ett är den ju bara bukig tycker jag, så att den är smalare på ridbilden i jmförelse säger inte så mkt. Man ser dåligt på ridbilden riktigt hur den ser ut i resten av kroppen - bog och framparti i och med att den spänner upp sig, men jag tycker inte det ser jättefarligt ut på bakpartiet eller vid flanken. den är allmänt omusklad bara men inte jättedålig eller knotig eller urfallen i hull. Har du andra bilder som illusterar bättre kanske man kan bedöma lite mera, men enbart på den bilden tycker jag inte det är så farligt som sagt.

Det är svårt att se på ridbilden ordentligt, men bild ett är den ju bara bukig tycker jag, så att den är smalare på ridbilden i jmförelse säger inte så mkt. Man ser dåligt på ridbilden riktigt hur den ser ut i resten av kroppen - bog och framparti i och med att den spänner upp sig, men jag tycker inte det ser jättefarligt ut på bakpartiet eller vid flanken. den är allmänt omusklad bara men inte jättedålig eller knotig eller urfallen i hull. Har du andra bilder som illusterar bättre kanske man kan bedöma lite mera, men enbart på den bilden tycker jag inte det är så farligt som sagt.

Bild nr 1 är tagen på sommarbetet så han är tjock där. Red honom högst någon gång i veckan där.
När jag hälsade på honom kunde jag se revbenen och känna dem tydligt.
Har en till bild från samma tillfälle som visar bogen lite grann men du får ta mig på mitt ord om hur han såg ut längs sidorna.
Ingen vidare kvalité men försökte ljusa upp den lite:

etuna2.jpg

Fast nu undrar jag vad man kan göra åt detta? Mindre stress, ännu mer hö? Tipsade fodervärden om att köpa lucern att lägga till utöver höet men hon väntade några veckor med det och nu ska han tydligen se bättre ut så hon tycker det är onödigt att köpa.
Men han är blank och fin i pälsen iaf och är glad och pigg (om än något mer stressad än vanligt).

Senast ändrad:

Vi har ett sto som lätt får magkatarr. hon blir betydligt bättre i små, lugna stall, med mkt utevistelse i hage. Hackad luzern, halm och inga sockerprodukter dvs inte betfor och liknande...

Vi har ett sto som lätt får magkatarr. hon blir betydligt bättre i små, lugna stall, med mkt utevistelse i hage. Hackad luzern, halm och inga sockerprodukter dvs inte betfor och liknande...

Förlåt om jag "kapade" tråden, men måste bara fråga...Är betfor inte bra för hästens mage om hästen har magkatarr?
Började fundera lite....Eftersom betfor ska ha bra effekt på "orolig" mage.....Men jag kan ju ha helt fel. Ger min märr betfor med foderjäst då det behöver blandas, annars äter hon inte detta (foderjästen är ju torr). Hon äter även hackad luzern. Kan vara värt o blanda foderjäst med lusernpellets, men risken finns ju att hon ratar just pelleterat luzern. Hon ratade ju detta efter 1månads ätande av lusernpelletsen :crazy:
Eller så kanske hon tycker detta är såååå gott? Ska ju ändå köpa ny säck lusernpellets till min shettis, han älskar det o det blandar jag med foderjäst till honom oxå.

Betfor har många mkt bra egenskaper! Bla är det lätt laxerande och smörjande för många hästar.och så tycker ju dom att det är smaskens oxå:rofl:

Men- vid vissa symptom, har det visat sig att jsut sockerprodukter påverkar på ett ngt negativt sätt, och då är det att föredra att ta bort det helt ur foderstaten.
Bla gäller detta hästar med krubbitartendenser,luftsnappare och även andra nervösa störningar. Samt i vissa fall-hästar med magkatarrproblem.

Jag tror inte att det är en universal lösning för alla hästar,men väl värt att prova iallfall!

Vår bruksnordis är väldigt uppdragen i flankerna. Värst var det i vintras när det var kallt. Jag har fått höra attdet kan ha att göra med dåliga luftvägar, vilket vår har. Men han är dålig i hull också om det beror på det.

Ska ta en bild på honom och lägga upp imorgon han är väldigt indragen ibland nämligen. Speciellt efter han har sprungit i hagen eller så.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 984
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka