Bukefalos 28 år!

Uppflyttning

Lejonelle

Trådstartare
Hur funkar det där med uppflyttning? Många tävlingar blir fulltecknade och man måste anmäla i god tid, vad händer om man skulle råka bli uppflyttad till nästa klass? Får man starta i den högre klassen då (om den klassen finns)? Eller får man starta i sin gamla klass trots att man "egentligen" blivit uppflyttad? Det kostar ju en del att tävla - både tid och pengar - och det känns lite onödigt att göra "för många" starter i den lägre klassen.

Frågan gäller rallylydnad om det är olika regler för olika discipliner.
 
Så länge du inte har startat officiellt i den klassen du är uppflyttad till får du fortsätta tävla hur många gånger du vill i den lägre trots att du får tävla i nästa om du vill.
Är du uppflyttad men anmäld i den gamla så är det lite olika från klubb till klubb om de går med på att man byter klass. Det beror bla på hur fördelningen är i klasserna och hur många ekipage domaren dömer men de flesta verkar låta folk byta i den mån det är möjligt.
 
Får man anmäla till högre klass trots att man inte vid anmälningstillfället har uppnått resultat för uppflyttning? Man anmäler ju ganska långt i förväg.
 
Får man anmäla till högre klass trots att man inte vid anmälningstillfället har uppnått resultat för uppflyttning? Man anmäler ju ganska långt i förväg.

Nej det får du inte, du får endast anmäla dig till den klassen du har rätt att starta i.
 
Nej det får du inte, du får endast anmäla dig till den klassen du har rätt att starta i.

Jag får naturligtvis inte starta i klassen om jag inte har nått resultat, det förstår jag, men tanken är ju att jag har gjort det när vi kommer till tävlingsdagen. Hittar inget i reglerna att det inte skulle vara tillåtet att anmäla "i förväg" så att säga men du säger att det är så? Var kan jag hitta mer info?
 
Det är olika i bruks och lydnad. I bruks får du bara tävla i samma klass om det gått mindre än en månad (?), sedan måste du byta klass. Du får därför tillbaka pengarna om du anmält till flera tävlingar i samma klass men blivit uppflyttad.

I lydnad och agility får du starta hur många gånger du vill, där finns inga sådana krav. Hur det ser ut i rally vet jag inte.
 
I lydnad och agility får du starta hur många gånger du vill, där finns inga sådana krav. Hur det ser ut i rally vet jag inte.

Klipp från rallyreglerna:
Berättigad till uppflyttning är hund som har minst tre kvalificerande resultat eller minst ett resultat helt utan avdrag (100 poäng). Uppflyttning till nästa klass kan ske nästföljande tävling. Hund som inte startat i högre klass har alltid rätt att starta i aktuell/nuvarande klass.

Detta tolkade alltså jag som att jag kan starta i den högre klassen från och med tävlingen efter att jag nått kvalificerande resultat och inte som att jag måste ha nått kvalgränsen innan jag anmäler. Men jag har skickat frågan vidare till SBK så får vi se vad som egentligen gäller. Lägger ut svaret här när det kommer.
 
Jag är ganska säker på att du får tillbaka pengarna om de inte kan låta dig starta i den högre klassen!
 
Svar från SBK:s kansli:
Man får anmäla till den högre klassen men inte starta om man inte uppnått kvalificerande resultat. Arrangören har ingen skyldighet att betala tillbaka anmälningsavgiften om den tävlande inte får starta och de inte kan erbjuda plats i den lägre klassen. Således har jag inte gjort något fel men tar risken att förlora min anmälningsavgift.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
18 125
Senast: lizzie
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 107
Senast: bollen__
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp