Uppfödare!

falukorw

Trådstartare
Har min tik på foder från uppfödaren. Hon ska ha två kullar på henne. Hon har haft en kull men det blev bara en valp som dog efter 6 dagar. Men hon hade redan fått två andra fostervalpar som hon hade som sina egna och tog hand om under 8 veckor.

Nu undrar jag om det räknas som att hon haft en kull eller ska hon ha 2 stycken till?

Sv: Uppfödare!

Jag tror att det räknas som hon har haft en kull. Det är ju tråkigt att valpen dog, men sådant händer. Ska kolla med min uppfödare.

Kan ju hoppas på det. Hon var ju ändå dräktig och hade hand om valpar hela den tiden hon skulle!

För min egen del, så hade jag räknat detta som en kull, Men om jag inte har helt fel, så har man som uppfödare, rätt att ta 2 kullar med Minst en levande valp /kull. Obs att dessa måste tas Innan tiken fyller 5 år, då hon går över i din ägo oavsett hon haft 0 eller 2 kullar.

Hade fel. Det räknas tydligen inte som en kull. Trodde faktiskt det. Synd för dig, nu måste hon ju ha två till.

Var så jag misstänkte att det var... Men inget kul att lämna bort henne 2 gånger till... :mad:

Jag utgår ifrån att ni har ett skrivet avtal. I SKK's avtal står att uppfödaren har rätt till 2 kullar med minst en levande valp som uppnår 5 veckors ålder. Före tiken fyller 5 år.

Alltså måste din tiks ena valp räknas som en kull och då ska uppfödaren bara ta en kull till. Varför dog valpen?

Det måste ochså gå en viss tid mellan varje kull. Har du tur så kanske det bara blir en kull till.

Kan ju hoppas på det men hon är ju bara 2 1/2 så hon lär ju hinna ta sina kullar... Tycker det är så jobbigt när jag vill träna å tävla med vovven!

Eftersom att valpen dog så fort efter valpning, som finns det tyvärr inget som hindrar ägaren från att para tiken på nästa löp..
Etiken i det är ju diskutabel, men så är det..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 072
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 706
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 778
Senast: Dentaku
·
Däggdjur Hej. Två renrasiga ej besläktade Hermeliner fick en kull i dagarna med 3 dödfödda och missbildade ungar. Det var hennes första kull och...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka