Bukefalos 28 år!

Uppge att man är arbetslös i det personliga brevet?

nowayout

Trådstartare
Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så där framgår det att jag är arbetslös. Dock nämner jag det inte explicit i mitt personliga brev. Jag använder skrivningar som "i mina senaste roller gjorde jag ditten och datten" och använder imperfekt rent generellt.
I dagarna fick jag feedback från den senaste intervjun jag varit på. Den rekryterande chefen hade blivit fundersam, när det under intervjun framgick att jag var arbetslös. De tyckte det var oärligt att det inte hade framgått tydligare i mina ansökningshandlingar.

Jag tar med mig den kritiken, men jag är samtidigt tveksam till om jag ska vara ännu tydligare med att min anställning har upphört, redan i brevet. Jag är rädd för att bli bortsorterad om man då tror att jag söker jobbet för att jag är arbetslös, inte för att jag är intresserad av det.

Ni som är eller och har varit i min situation, hur har ni gjort? Skriver ni i det personliga brevet att ni är arbetslösa?
 
Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så där framgår det att jag är arbetslös. Dock nämner jag det inte explicit i mitt personliga brev. Jag använder skrivningar som "i mina senaste roller gjorde jag ditten och datten" och använder imperfekt rent generellt.
I dagarna fick jag feedback från den senaste intervjun jag varit på. Den rekryterande chefen hade blivit fundersam, när det under intervjun framgick att jag var arbetslös. De tyckte det var oärligt att det inte hade framgått tydligare i mina ansökningshandlingar.

Jag tar med mig den kritiken, men jag är samtidigt tveksam till om jag ska vara ännu tydligare med att min anställning har upphört, redan i brevet. Jag är rädd för att bli bortsorterad om man då tror att jag söker jobbet för att jag är arbetslös, inte för att jag är intresserad av det.

Ni som är eller och har varit i min situation, hur har ni gjort? Skriver ni i det personliga brevet att ni är arbetslösa?
Nej
 
Ni som är eller och har varit i min situation, hur har ni gjort? Skriver ni i det personliga brevet att ni är arbetslösa?
Jag har vare sig skrivit om arbetslöshet eller om pågående arbete i det personliga brevet när jag sökt jobb. Tycker det är totalt onödigt att kladda in sånt där. Den infon framgår av cv liksom och det personliga brevet är mer en beskrivning av mig som person, varför tjänsten är intressant och vad jag kan tillföra deras arbetsplats osv.
 
Definitivt inte! Den saken framgår av CVt och för mig är det CVt man söker jobb på inte det personliga brevet som jag ärligt tycker är en superfånig sak som helst borde försvinna.

Håller med.
Tycker snarare att det på vanliga cv't kan va en rubrik med preferenser,
Typ "jag jobbar gärna natt" "jag vill ha tre timmars lunchpaus" eller liknande. Inte massa fånigt ordbajs.
 
Det värsta är vissa offentliga verksamheters rekryteringsverktyg, typ Varbi, där man inte bara ska bifoga CV och brev utan också detaljerat ska ange precis samma info direkt på ansökningssidan 😫. Vad ska de då ha CVt till?

Det finns en del arbetsgivare som har tagit bort det personliga brevet, men då får du istället svara på ett frågeformulär med frågor om varför du söker jobbet och vad du kan tillföra. Precis samma sak som ett personligt brev, i mina ögon 🤷‍♀️.
 
Absolut inte, och tycker det är jättemärkligt av rekryteraren att antyda att det var oärligt? Jag hade nog ifrågasatt om hen läst CV:t i det läget, eftersom det tydligt framgick där.

Senast jag sökte jobb var jag arbetslös, skrev det absolut inte i personliga brevet (det hör inte hemma där? Där beskriver jag ju varför jag är lämplig för jobbet jag söker). Vet inte ens om jag skrev slutdatum på senaste jobbet på CV:t då jag bara brukar skriva år, så det hade nog kunnat tolkas som att jag fortfarande jobbade där. Sa ju dock på intervjun att jag inte hade något jobb (det var dock enkelt då i och med att det var 2020 och jag hade provanställning när covid slog till och företaget i fråga var tvungna att säga upp en hel hög med folk), men inte tusan var det någon som tyckte jag var oärlig och tvärtom var de bara glada över att kunna anställa mig direkt (gjorde min första dag typ två veckor efter intervjun).
 
Jag hade inte heller nämnt det uttryckligen utan låtit det framgå i CV:t. Rekryterarens kommentar om oärlighet... njae, visserligen är man ju som sökande helt beroende av rekryterarens intryck och uppfattning, men jag skulle ha svårt att känna mig oärlig i det läget. (Eller att uppfatta den rekryterande chefen som särskilt seriös.)
 
Var i den sitsen för många år sedan och skrev inget om det, det framgick ju av mitt cv att jag slutat min senaste anställning flera månader tidigare.
Var på typ sex intervjuer och erbjöds fyra av tjänsterna, ingen någonstans kommenterade varför jag inte jobbat på ett halvår.

För mig framstår rekryteraren som slarvig som inte läst innantill ordentligt.
 
Nej, det har inte i det personliga brevet att göra. Om de undrar över luckor i CVt får de väl fråga? Det kan ju handla om en lång resa, föräldraledighet, sjukskrivning eller vad som helst förutom arbetslöshet.

Det är inte ett dugg oärligt att inte skriva om det i pb.
 
All kritik är inte nödvändigtvis bra kritik.

Har aldrig heller skrivit att jag är arbetslös i CV't, det har liksom varken att göra med hur jag är som person eller min arbetsförmåga.

Man är inte oärlig om man framför information som är relevant för framtida anställning.

Man skriver ju inte heller i sin ansökan om man är gravid, har varit sjukskriven etc.
 
Som svar till alla: jag tyckte också att det var märkligt att min arbetslöshet skulle vara så viktig för chefen, att jag borde ha framhållit det mer. Det har ju inget med min kompetens att göra. Det var inte heller så att de behövde tillsätta tjänsten snabbt, vilket isåfall hade talat till min fördel. Den enda anledningen jag kan tänka mig att arbetsstatusen är relevant för, är om det finns någon policy som anger att endast redan anställda kan få jobb hos dem. Men då vill jag nog inte ha jobb hos dem ändå.
 
Som svar till alla: jag tyckte också att det var märkligt att min arbetslöshet skulle vara så viktig för chefen, att jag borde ha framhållit det mer. Det har ju inget med min kompetens att göra. Det var inte heller så att de behövde tillsätta tjänsten snabbt, vilket isåfall hade talat till min fördel. Den enda anledningen jag kan tänka mig att arbetsstatusen är relevant för, är om det finns någon policy som anger att endast redan anställda kan få jobb hos dem. Men då vill jag nog inte ha jobb hos dem ändå.

Låter lite som en rekryterare som skällde ut mig för att jag inte hade körkort. De hade inte skrivit det bland sina krav, och just för den tjänsten var det inte relevant. Men de hade tänkt rekrytera mig till en annan tjänst, där det var relevant.

🤷‍♀️🤦‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp