Bukefalos 28 år!

Uppge att man är arbetslös i det personliga brevet?

Låter lite som en rekryterare som skällde ut mig för att jag inte hade körkort. De hade inte skrivit det bland sina krav, och just för den tjänsten var det inte relevant. Men de hade tänkt rekrytera mig till en annan tjänst, där det var relevant.

🤷‍♀️🤦‍♀️
Ja, en variant på det har jag också varit med om. Jag blev intervjuad för ett jobb via en rekryteringsfirma, där man ställde många frågor om en erfarenhet som jag saknade och som inte heller fanns beskriven för den specifika tjänsten. Jag fick inte heller jobbet av samma orsak; för att jag inte hade den icke-efterfrågade erfarenheten. När jag frågade varför, så fick jag till svar att det aktuella företaget behövde anställa fler till andra tjänster, så hen hade egentligen intervjuat mig för en helt annan tjänst än den jag sökt (och som jag inte heller var intresserad av att söka). Just det jobbet jag sökte var det lätt att hitta kandidater till, så hon valde att testa mig mot de andra jobben som det var svårare att rekrytera till. Det var dock ingenting som hen berättade för mig varken före eller under intervjun, på tal då om oärlighet.....
 
Haha mer på temat rekryterare och oärlighet... Minns när jag sökte första jobbet efter min examen och kom till en intervju som gick via en rekryteringsfirma. Det första rekryteraren sa när jag kom dit var att jag inte var aktuell att få jobbet, men istället var hon väldigt intresserad av att bli min jobbcoach (eller vad det kallades, någonting kopplat till arbetssökande via Arbetsförmedlingen iaf). När jag sa att jag inte var inskriven vid arbetsförmedlingen (pluggade fortfarande någon extra kurs) så tappade hon helt intresset och blev märkbart irriterad. 🤷‍♀️
 
Ja, en variant på det har jag också varit med om. Jag blev intervjuad för ett jobb via en rekryteringsfirma, där man ställde många frågor om en erfarenhet som jag saknade och som inte heller fanns beskriven för den specifika tjänsten. Jag fick inte heller jobbet av samma orsak; för att jag inte hade den icke-efterfrågade erfarenheten. När jag frågade varför, så fick jag till svar att det aktuella företaget behövde anställa fler till andra tjänster, så hen hade egentligen intervjuat mig för en helt annan tjänst än den jag sökt (och som jag inte heller var intresserad av att söka). Just det jobbet jag sökte var det lätt att hitta kandidater till, så hon valde att testa mig mot de andra jobben som det var svårare att rekrytera till. Det var dock ingenting som hen berättade för mig varken före eller under intervjun, på tal då om oärlighet.....
Jag var med om en liknande situation helt nyligen! En smått bisarr situation måste jag säga.
 
Apropå bisarra intervjuer...
På en intervju ifrågasattes mitt aktiva privatliv. Hur skulle jag hinna och orka jobba?

Ytterst märkligt - en aktiv person är aktiv hela tiden. Det är ju inte så att man sitter sysslolös på jobbet och sedan spurtar igång när man kommit hem :meh:
 
Apropå bisarra intervjuer...
På en intervju ifrågasattes mitt aktiva privatliv. Hur skulle jag hinna och orka jobba?

Ytterst märkligt - en aktiv person är aktiv hela tiden. Det är ju inte så att man sitter sysslolös på jobbet och sedan spurtar igång när man kommit hem :meh:

Har varit på några intervjuer där det frågats i stil med ”har du barn eller planerar du att skaffa barn?”. Jag ba ”nej.”. De ”ok bra”.
Känns väl också lätt tveksamt även om jag förstår att de frågar 😅😅
 
Men de får väl inte ens fråga! Kan garantera att de inte frågar män... :meh:
Jo, de får fråga, dock måste de, om kandidaten nekas jobbet, kunna bevisa att det inte var pga svaret på den frågan. Så med tanke på att följdsvaret var ”okej bra” så låter ju den delen minst sagt tveksam, för då lägger de ju en värdering i det.

Och nej, jag tror inte heller män får samma fråga…
 
Jo, de får fråga, dock måste de, om kandidaten nekas jobbet, kunna bevisa att det inte var pga svaret på den frågan. Så med tanke på att följdsvaret var ”okej bra” så låter ju den delen minst sagt tveksam, för då lägger de ju en värdering i det.

Och nej, jag tror inte heller män får samma fråga…

Dock omöjligt att bevisa kan jag tänka? Rent krasst?
 
Jag har varit arbetslös sedan i somras och söker aktivt efter nytt jobb. I mitt CV anger jag slutdatum på min senaste anställning, så där framgår det att jag är arbetslös. Dock nämner jag det inte explicit i mitt personliga brev. Jag använder skrivningar som "i mina senaste roller gjorde jag ditten och datten" och använder imperfekt rent generellt.
I dagarna fick jag feedback från den senaste intervjun jag varit på. Den rekryterande chefen hade blivit fundersam, när det under intervjun framgick att jag var arbetslös. De tyckte det var oärligt att det inte hade framgått tydligare i mina ansökningshandlingar.

Jag tar med mig den kritiken, men jag är samtidigt tveksam till om jag ska vara ännu tydligare med att min anställning har upphört, redan i brevet. Jag är rädd för att bli bortsorterad om man då tror att jag söker jobbet för att jag är arbetslös, inte för att jag är intresserad av det.

Ni som är eller och har varit i min situation, hur har ni gjort? Skriver ni i det personliga brevet att ni är arbetslösa?
Jag har inte varit arbetslös när jag sökt jobb, men, nej, det hör inte till det personliga brevet utan till CV:t Om hen som intervjuade blev fundersam och tyckte du varit oärlig så hade ju hen inte läst CV:t ju. Är inte det en smula oansvarigt det??? ;)

Nej, kör på som du gjort. Inte något om arbetslöshet i personliga brevet.
 
På vilket vis skulle det vara oärligt?

Bara för att man har ett jobb, så innebär ju inte det att man vill vara kvar där resten av livet och att man har ett jobb -precis som ev arbetslöshet- står ju klart och tydligt i ens cv för den som är läskunnig.
Jag tolkade det inte som oärligt i sig utan att det var "mer oärligt att söka jobb om man redan har jobb än oärligt att utelämna arbetslöshet ur det personliga brevet (eftersom det står med i CVt)".
 
På vilket vis skulle det vara oärligt?

Bara för att man har ett jobb, så innebär ju inte det att man vill vara kvar där resten av livet och att man har ett jobb -precis som ev arbetslöshet- står ju klart och tydligt i ens cv för den som är läskunnig.

Har man lång uppsägelsetid eller "verksamhetsspärr" så kan man ju inte direkt börja jobbet imorgon....
 
Har man lång uppsägelsetid eller "verksamhetsspärr" så kan man ju inte direkt börja jobbet imorgon....
Men det är ju något som en ny arbetsgivare/rekryterare måste vara medvetna om - 99% av alla som är anställda har ju någon uppsägningstid. Rekryteraren får ju fråga hur lång uppsägningstid etc. personen man intervjuar har.

Verksamhetsspärr är jag lite osäker med vad du menar. Menar du konkurrensförbud? Är det ett giltigt konkurrensförbud en person har och som "omfattar" den sökta tjänsten så innebär det ju bara att personen inte kan börja jobbar förrän efter viss tid.
 
Enda anledningen jag ser att skriva det är om de söker nån omgående.

Skumt att kalla det oärligt och fånigt att det ska spela roll, särskilt om det inte är flera års arbetslöshet.
 
Har varit på några intervjuer där det frågats i stil med ”har du barn eller planerar du att skaffa barn?”. Jag ba ”nej.”. De ”ok bra”.
Känns väl också lätt tveksamt även om jag förstår att de frågar 😅😅
Jag fick frågan om jag planerade att skaffa barn på en intervju. Jag hann inte svara, för en av de andra som intervjuade mig utprast genast "det är hon för gammal för". Jag var 35.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp