Uppgifter om gamla hingstar på nätet...

Duvan

Trådstartare
... var kan man hitta det?

Jag har just blivit ägare till ett hbl-sto med bl.a Ciceron, Jovial och Boheme xx i stamtavlan. Alla dessa hingstar känner man ju igen från tiden som hästfrälst tonåring, men det är mest namnen som fastnat. Nu när jag innehar ett hbl igen är jag nyfiken på gamlingarna, färg, strl, avkommor, tävlingsresultat, extriörpoäng etc. Kan man hitta det på nätet?

Om någon har uppgifter om hingsten Nebraska skule jag också bli glad.
 
Gamlingarna tävlades sällan. xx-hingstarna brukade iofs gå löp innan de godkändes för hbl avel, men de flesta hbl hingstarna började man inte tävla på förrän på slutet av 70 början på 80-talet.
 
det är en mycket bra stamtavla du har på din häst, jag vet många dressyrryttare som vill ha Jovial i sin stam samt Boheme** är mycket bra.
 
Nebraska tävlades i svår fälttävlan av Janne Jönsson! :)
Han dog 1991 och hade i det årets hingstkatalog 3 plas msv hoppning, 14 plac msv och 2 plac svår fälttävlan.

Nebraska levde 1977-1991, var brun, bläs, vtbff, 168 cm.

Jovial tävlades inte, det var ju inte vanligt på den tiden. Men han lämnade ett enormt antal tävlingshästar. I OS 1972 hade han två medaljörer, Ajax brons i lagdresyr och Sarajevo brons i individuell fälttävlan.
Fram till mitten av 70-talet, Jovial levde 1952-1977, hade han 13 avkommor i svår klass!!
Ridsport hade i våras en stor artikel om Jovial!

Jovial var br, stj, snp, 163 cm.

Boheme xx startade i galopp, men ifall han var framgångsrik eller inte vet jag inte. Men i tävlingsstatistik från 1975 hade han 22 avkommor i svår klass och 64 i medelsvår!!! Den statistiken är tagen ur "Våra stofamiljer" och Boheme xx leder och Jovial är tvåa!

Boheme xx levde mellan 1928-1952. Han var mörkbrun med bläs och någon vit fot, 166 cm.

Ciceron var inte dålig han heller! I 1988 års hingstkatalog hade han 6 avkommor i svår hoppning, 6 i msv, och en i svår dressyr.
Ciceron tävlades inte heller.

Ciceron levde mellan 1966-1989. Han var fux med bläs och vita bakfötter, 163 cm.

Gå in på Del Mar http://www.pedigreequery.com/allbreed/ så hittar du hur mycket bilder och stamtavlor som helst! :D

Är din häst från Gotland? Både Nebraska och Ciceron har varit utstationerade till Gotland! :D
 
Tack för de orden!

Så småningom blir det retur i avelsboxen, men det dröjer nog något/några år.
 
Oj, du är ju en guldgruva!! :bow:

Precis sådant som jag vill veta.

Nja, hon är efter Nebraska och jag har inte för mig att det stod att hon var Gotlänning i passet. Jag får väl kolla.

Ciceron är morfar, så hon verkar ju ha gott påbrå både på fädernet och mödernet. Det är ju kul, då jag gärna föder upp ett par föl till efter henne. Det är ju alltid bra om man har så pass bra stam att fler än jag kan tänkas vilja ha avkomman. :)

Tusen tack för den superba länken :bow: :bow: :bow:
 
WOW!!! Nebraska!!!
min svägerskas förra häst va efter nebraska...
ett helt underbart sto...
här kommer en bild på henne och här är en till
och en till...
här är hennes dotter som din häst då e moster till...

vill du veta nått mer så hör av dig...

:banana:Charlie :banana:
 
Vad kommer efter Ciceron?

Jag har själv en sondotter (e:Ceylon) till Jovial och är extra intresserad av just hans ättlingar! :D
 
Mamman heter Cherie, och hon är då efter Ciceron. Cheries morfar är Safari som jag inte vet någonting om alls, han är efter min förra halvblods period :D Nu får jag försöka läsa in mig igen.

Förresten hade du rätt om Cherry, hon är född i Klintehamn.

Från det ena till det andra; Vet du även något om fullblodshingsten Strong Statement**? Som jag har förstått det hela är han f.n det fullblod som mest används i hbl aveln. Jag har även nyligen införskaffat ett fullblod efter just honom, och det skulle vara intressant att få veta lite mer än vad ATG:s register har på honom. Hur har hans avkommor presterat t.ex?

Som synes köper jag häst efter individ, och inte vad jag vet om härstammningen. Det får komma senare :smirk:
 
Re: Gamla foton

Borde ha förstått att allt som har med härstammningar att göra roar dig! Att jag inte tänkte på att höra med dig :o :smirk:

Saldie har det suveränt, de är mycket nöjda, och nu byts som synes även Pinglan ut till förmån för större modell. Hon är dock inte såld än, utan skall få ut och tävla över vintern med annan ryttare. Hur mycket jag än har gillat ponnierna så känns det otroligt skönt att stallet nu innehåller 2 hästar i min storlek.
 
Re: Gamla foton

Ha ha ha, och du har bytt nick sen jag såg dig sist på forumet, så inte uppfattade jag att det var du :D

Vad roligt att det går bra för Saldie, har de börjat tävla något? Jag har två halvsystrar o gamla morsan Missan kvar, samt ytterligare en halvsyster helinackorderad. Den sista är helhäftig, en riktig tuffing, med nästan lika stor bläs som Saldie :love:

... och ja, lite halvblodsstamböcker (mellan 1971-1990) alla hingstkataloger, alla "Gamla tiders ädla hingstar" osv har jag förstås, även om jag är ponnyfantast... :D

Hlsn Helena
 
Safari... jag red en häst som hade Safari i sig! Tydlig Gotlandsprägel där också!
 
Re: Gamla foton

Jo, nytt nick blev det, fast det är längesedan nu. Det här är ju mer neutralt, fast nu har jag blåst det lite :D
Å andra sidan spelar det mindre roll, säljarna av de 2 nyinköpta stona lär ju känna igen det hela också.

Om du har scanner får du gärna scanna uppgifterna på Nebraska, Jovial, Ciceron och Safari ur hingstkalendern.

Saldie och Tessan skulle ha debuterat tillsammans i söndags, men det gick förkylning på ridskolan så hon fick ta en ridskolehäst isället. Besvikelsen var stor, men de börjar redan spana in nya tävlingar.
 
Jag har också Ciceron i min hästs stamtavla... skulle vara kul att se nån bild på honom...
 
Nu har jag hittat Cherie i min stambok! :)

Safari exporterades till Danmark 1973, men har bara 29 reggade avkommor i Danmark. Den sista föddes 1981.

Drabant som kommer sen kommer du kanske ihåg?! Han var fantastisk och gjorde mycket gott i dåtidens halvblodavel!

Resten är gammal Gotlandsstam! Vet du att Khediven IV också användes i russaveln?

Tyvärr vet jag inte så mycket om Strong Statement xx :(. Har sett några avkommor i fälttävlan, men de har inte gjort större intryck på mig :o

Jag köper inte heller häst efter stambok. Mitt sto har en mormorsfar som inte är godkänd :( men jag älskar henne förstås lika mycket ändå!
 
Förmodar att du menar Dan Senator, finns nog med på sidan som tipsats om ovan. Hannoveranare som användes i Danmark, morfar till Ingamay Bylunds gamle Aleks om jag inte minns fel.

Mvh Cissi
 
Om jag minns rätt, så hade en gammal klasskompis haft en helbror till Ciceron-stoet som är mamma till din häst. Inte helt 100 på det dock, minns inte heller vad han hette (vi pluggade i Uppsala samtidigt, många år efter att hennes häst dött, hon var gotlänning).
Har för mig att Three Crowns (godkänd i USA, svår dressyr) kommer ur samma stam? Fast det är ju också ur minnet :)

Mvh Cissi
 
Three Crowns var ue:Safai och hade både Drabant och Geijser i stamtavlan, men är inte från samma stam...

Det var däremot Jocer 467!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp