Upphittad katt

mian1

Trådstartare
Sedan två veckor bor det en katt under vårt hus och jag vet inte var han kom ifrån. Katthemmet har inga rymlingar och det finns ingen granne som har en sådan här katt. Vildkatt tror jag inte heller att det är för han är fin och ser välnärd ut. Jag tror att det är en ung katt och förmodligen är han inte kastrerad för det luktar kattkiss vid kökstrappen. När man lockar på honom kikar han ut från grunden, men eftersom det alltid finns nån av våra katter eller hundar i närheten så vågar den sig inte fram, men han verkar vilja.
Vad gör man med katten? Han har inget halsband. Vi har gett honom någon näve torrfoder, men vill inte mata för mycket ifall han faktiskt har ett hem. Så att han inte väljer att stanna istället för att gå hem. Men hur långt hemifrån går katter? Har inte sett några lappar eller nån annons om bortsprungen katt och han bör ju varit bortsprungen längre än de två veckor han varit hos oss, för är han inte dumpad här måste han gått långt. De gånger det dumpats katter så har de dumpats vid gårdarna längre bort i skogen och det har då varit vilda kattungar.

Sv: Upphittad katt

Jag hittade en katt som traskat ca en mil jag, i höstas.
Det var en svart okastrerad hane, det visade sej att han hette Svarte Petter :crazy: (fult namn).
Jag hittade honom nere i samhället, jobbade delad tur den helgen och såg honom jämt, han sprang efter folk och skrek och verkade inte hitta hem.
Jag tog hem honom på söndagskvällen och han fick komma hem till mej, vilket min äldsta katt inte vart så glad för ;)
Jag skulle jobba på Måndagen också men då kom min syster hit och vart kattvakt, ville inte lämna Nisse och den nya ensamma :cool:

Sen satte jag upp lappar i samhället och gick runt i husen och plingade på och frågade om någon saknade en svart katt -folk kasterar ju inte alltid innekatter och kanske hade han hoppat ut från ett fönster... men icke.
Ringde katthemmet i stan men de tog inte emot honom utan tillstånd från vakthavande befäl på snutstationen, ringde dit och fick följande råd.
"Släpp ut honom igen, han hittar nog hem själv".

... Det gjorde inte jag. På Onsdagen satte jag ut en annons i tidningen och först svarade en stackars tjej som tappat sin katthona, Spökis. Jag sa att det är en hane, men hon ville titta iallafall... det var inte Spökis (hon är nog död.)
Sen ringde det en tant cirkus en mil härifrån och berättade att hennes katt Petter vart borta ett bra tag, hon trodde han var död.
Han fick jama i luren och visst, det var Petter.
Han åkte hem dagen efter.

..... Så gick det till när jag hittade en katt. Mycket arbete är det :crazy:

Vad glad jag blir när jag hör att man verkligen bryr sig och inte hoppas att katten ska klara sig själv, för det vet man ju faktiskt inget om! :) :bow:

Vi kan inte ta in den här katten eftersom våra djur inte skulle tillåta det. Han är knappast här för att "fria". Det finns ingen här som har en okastrerad katt, vare sig en hane eller hona. Vår honkatt är kastrerad.
Det enda jag funderar över som kan hålla katten från att gå hem är min valeriana. Den har precis kommit upp och katterna är helt knäppa. Jag har ju hört att kattmynta och valeriana ska vara "knark" för katterna och för att hålla dem från mina kryddland gjorde jag dem ett eget land med kattväxter. Mina tre, framförallt hanarna, är helt tokiga av valerianan. Det går över om nån vecka när den inte är nyuppvuxen längre. Kanske är det därför den lille katten i husgrunden stannar?
Jag hade gärna satt upp lappar, men jag vet inte riktigt var. Vi har inget samhälle i närheten. Grannarna inom ett par kilometers radie känner vi till allihop och ingen av dem har eller saknar en svartvit katt. Katthemmet vet också om honom ifall att någon skulle ringa dit. Annars har katthemmet fällor som man kan fånga in katten med, men jag vet inte vad vi skulle göra med honom ifall vi fångade honom. Nu kan han i alla fall gå hem om han vill (eller hittar). Jag ska hålla ögonen öppna, men stannar han länge får väl katthemmet fånga in honom och hitta ett nytt hem åt honom?

Du bör ju ringa polisen och höra om de har nån anmälan om en försvunnen katt som stämmer in på den hos dig.
Du kan även ta den till veterinär för att kolla om den är chipmärkt. Det brukar inte kosta nåt.
Hoppas den kommer tillrätta.

Kolla om han är öronmärkt. Ring i så fall tex vet eller polis och kolla upp. Jag hittade en katt som var mycket undernärd en gång och hon var öronmärkt. Vi ringde och kollade upp, fick numret till ägaren och rinde henne. När vi kom fram sa personen i telefon att det inte fanns någon me det namnet. Katten vi hittade var utanför vårt hem och "ägaren" till katten bodde minst 2-3 km bort. (båda ställen mitt inne i stan)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 016
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som... 2
Svar
36
· Visningar
3 592
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 861
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 479
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈