Upphittad (kelpie?) korsn. år 2000!

N

Nitra

Hej!
Den 1:a April 2000 kom min pappa hem och sa till mamma "Jag har hittat en hund" Mamma sa "yeah right! !:a april haha.... :D"
Pappa sa: "Gå ut till bilen och titta!"
Mamma gör som han säger och mycket riktigt i bilen sitter en svart blandras vovve!
Så här gick det till:
Min pappa är rörläggare och var hemma hos ett par som vi känner och jobbade, då kommer två tanter och frågar om paret är hemma, nej säger pappa varpå de frågar om pappa har någon erfarenhet av hundar, pappa svarar att det har han, han har haft hund förut när han var liten.
Tanterna berättar att de sett en svart hund sitta i vägkanten till en stor väg i närheten, (24:an) till synes övergiven. Varje gång en bil körde förbi sprang hunden upp till vägen för att se om den stannade, när bilen inte gjorde det gick han ner och satte sig igen...
Pappa och tanterna kom till platsen, hunden satt där, pappa började småprata med den sittandes på avstånd, rätt som det är kommer hunden springande rätt upp i famnen på pappa. Pappa visar hunden bilen och hunden hoppar in utan att tveka det minsta. Pappa och tanterna kommer överens om att han ska ta hand om hunden eftersom de var rädda för honom och hade katt. Pappa kommer hem och ringer polisen. ingen saknar en svart hund och de frågar om vi vill ta hand om hunden under tiden, så de slipper sätta hunden på pensionat. Vi tog hand om honom.
På kvällen samma dag funderade vi ut ett "tillsvidare namn", det kändes fånigt att ropa "Hunden!". Namnet blev Mythos, efter ett grekiskt öl.(grannens hund heter Faxe) :D
Vi ringde till radion som gick ut med ett meddelande, vi hade kontakt med polisen och det skrevs till och med en artikel om Mythos i den lokala tidningen. Men ingen saknade honom... En månad senare undrade polisen om vi ville behålla Mythos (till min stora glädje), vi sa ja.
Åren har gått och Mythos har det bra, vi anar att någon bara har dumpat honom antagligen för att han är en hund som kräver en hel del uppmärksamhet och motion. Vi har givetvis kollat om han var öron- eller chipmärkt.
Är det någon som vet något om denna hund hade det varit kul att veta!

Han var ungefär ett år när vi hittade honom(visste inte om han skulle stå eller sitta å kissa)
Han var ganska väluppfostrad kunde sitt å så där...
Han är ca 60 cm i mkh. och vägde ca 26kilo när vi hittade honom. Han har antagligen aldrig badat i havet innan vi hittade honom, annars älskar han att bada!
Han är rädd för mörkt klädda personer med solglasögon.
Han är vaktig av sig och skäller rätt rejält när det kommer någon.
Han är svart med jättemörk brun (knappt synbar) schäfer teckning, han har stora stående öron.
Vi gissar att han är en korsning mellan Schäfer och Australisk Kelpie.
Vi hittade honom den 1:a april 2000. på väg 24 vid Jonstorp, i Laholms kommun.
Han hade inget halsband eller något.
Glad för minsta kommentar eller någon som vet nåt, eller varit med om något liknande!

Mythos - En riktig Myt!
 
:) :)
vet inget om din hund , men det är nåt typ sånt jag önskar har hänt min vovve som försvann nov 02....ingen vet någonting alls :crazy:..min är visserligen tatuerad och det finns ju folk som tar(hand) om hunden ändå.....han var blandis mellan sch/collie/bordecollie...skulle vara intressant att få reda på vad som hände honom..... :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 063
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 125
Senast: Skjøldur
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 444
Senast: Vassi
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 301
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp