Uppladding

sita

Trådstartare
Hur lägger du upp träningen inför säsongen 2009? Har du en generell plan eller jobbar du utifrån individuella planer för varje häst (om du nu råkar ha mer än en!) Berätta gärna hur du gör månad för månad, mål osv. Alltid kan man lära sig något nytt:)

Nyfiken // Sita

Sv: Uppladding

vi har haft lite "vintervila" nu i ca 2 veckor. :) men vi har ridit ut nästan varje dag, vi har bara vilat från dressyr- o hoppträning.
På måndag börjar jag dressyrträna igen o kommer göra det en gång varje vecka. Hopptränar 2 ggr i månaden. Ska försöka rida ut så mkt som möjligt i veckorna samt tömköra. Just nu rider jag ca 4 ggr i veckan, resten av dagarna rider medryttarna ut. Pålle får ca 1-2 vilodagar per vecka.
Försöker rida så allsidigt som möjligt, både jag o pålle gillar att rida ut i skog o mark så det gör vi för att bygga upp konditionen.

Första terrängträningen blir nog i april, men jag hoppas på en liten kurs inomhus också innan dess. Det blir ungefär en terrängträning i månaden fram till juni.

Om allt känns bra så ska jag nog starta en lokal 0,90 hopp i feb/mars, sen blir det klubbtävlingar april-juni + möjligtvis en till lokal 0,90. sen får jag se hur det blir resten av året, det visar sig. :)

Min häst har fått tagit det lite lugnare november-december, men hållts igång hela tiden. Under vintern har vi mest trimmat dressyr, vilket har gett väldiga resultat och jag hoppas att det även ger resultat i terrängmomentet. Avslutade förra säsongen med en mindre lydig häst i terrängen. :grin:

Jag har inte kunnat rida ut lika mycket som jag velat, hårt i marken, knögligt och ingen snö. =( Så det blir en del ridhus nu. Hopp- och dressyrträningarna har precis kommit igång igen, längre fram i vår fokuserar vi mer på hoppningen. Börjar träna terräng så fort vädret tillåter och har planerat in första tävlingen i maj. Innan dess så blir det en del hopptävlingar och kanske någon dressyrtävling. Så fort det blir lite snö eller bra underlag ute ska vi ut och galoppträna för att få upp flåset - på oss båda!
Pålle är i finfin form iofs, men jag har lagt på mig lite väl mycket. Ska börja simma ett par gånger i veckan utöver ridningen!

januari-mars mkt trav ute 15-30 minuter beroende på nivå (även om det råkar vara lite hårt, anpassa mängden) sen mer galopp närmare säsongen, ca 1 gg/vecka olika typer av jobb beroende på häst och nivå. Gymnastikhoppning 1-2 ggr/vecka jan sen mer hoppövningar och banor feb-mars. Dressyr varvas med detta, vila efter hårdare jobb. Bygg upp hästen , sen när säsongen kommer igång kan man dra ner på konditionsträningen, tävlingarna sköter underhållet. Efter ev tävlingsuppehåll mer än 4 veckor bygg på lite igen tills återhämtningen är bra.

http://www.youtube.com/watch?v=phniGg_PLsE

Det här är första uppladdningen - att se förra säsongen och bara längta tills nästa startar.
Naturligtvis undrar man ju om man verkligen skall sälja av den här underbara kusen....

Se och jag hoppas fler än jag njuter av dotterns ihopklipp

http://www.youtube.com/watch?v=phniGg_PLsE

Det här är första uppladdningen - att se förra säsongen och bara längta tills nästa startar.
Naturligtvis undrar man ju om man verkligen skall sälja av den här underbara kusen....

Se och jag hoppas fler än jag njuter av dotterns ihopklipp

Underbar häst:love: Hoppas pålle hamna hos någon som verkligen kan ta vara på den talangen. Hälsa dottern att filmen är mycket välgjord :)

Åhhh lilla påwni....:love::love: Superkul film, jag satt hela tiden: men vänta nu, DET räcket har jag hoppat också, och DÄR var ju jag med och där o där odär....o återupplevde sprången över de hindren jag med!:bump:

Får väl lägga in uppladdning på Norrlänska då... ha det så gott i leran och regnet ;):D:rofl:

124090.JPG

Wow, härligt!

Jag ska försöka kontra med foto från stranden i morgon:love:

Liknande trådar

Kropp & Själ han som skriver golits inlägg, som förutom när det råkar vara hästar, handboll eller till äventyrs mer sällsynta rugby och judo har det...
Svar
3
· Visningar
480
Senast: tanten
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 436
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur