Uppsägningstid som vikarie?

Destiny_D

Trådstartare
Jag är jobbsökartagen och känner att jag nästan är desperat efter ett jobb nu...:banghead: Jag har sökt en hel bunt, och de flesta är tillsvidareanställningar. Även en del längre vikariat har jag sökt. Självklart vill jag ju helst ha en tillsvidareanställning, men om jag skulle bli erbjuden ett vikariat blir jag lite fundersam. Överallt när jag försöker googla så står det att ett vikariat kan man inte säga upp (i princip). Så nu är ju jag livrädd att skriva på ett vikariat på t.ex. 1 år, och så efter x antal månader dyker DET drömjobbet upp och jag har en bra chans att få det. Då kan jag alltså inte säga upp mitt vikariat, utan jag får vackert stå på perrongen och se när mitt drömjobb försvinner i fjärran?:confused::cry: Förstår att det kanske är skillnad på vilket kollektivavtal företaget är anslutna till (om dom är det), och det vet ju inte jag förrän jag fått ett jobb. Men gissar nån av de stora (typ Unionen), men själv är jag medlem i GS (Grafiska). Pratade med en bekant som själv jobbar (och anställer mycket) inom hotell, och hon sa att där har dom 2 veckors uppsägningstid på vikarier. Det vore ju toppen, men Google säger emot de uppgifterna när jag söker...
Är det nån på Allsmäktiga Buke som kan hjälpa en vilsen själ?
 
Det är väl helt och hållet upp till det enskilda företaget om man tillåter uppsägning innan vikariatet har gått ut......
Kasst juridiskt så lär du vara bunden till sistadatumet i ditt vikariat om du inte kommit överens om annat när du tillträder din tjänst... Du kan läsa mer i länken nedan....

http://lawline.se/answers/16492

Det kan finnas undantag i kollektivavtalet.... men bör kollas upp i varje enskilt fall...
 
Det är väl helt och hållet upp till det enskilda företaget om man tillåter uppsägning innan vikariatet har gått ut......
Kasst juridiskt så lär du vara bunden till sistadatumet i ditt vikariat om du inte kommit överens om annat när du tillträder din tjänst... Du kan läsa mer i länken nedan....

http://lawline.se/answers/16492

Det kan finnas undantag i kollektivavtalet.... men bör kollas upp i varje enskilt fall...

Tack för svar! Det var det jag misstänkte.... Och hur gärna vill man ta upp en sån sak när man ska ta ett vikariat? "Jo...eeehh... Jag tänkte om vi kan avtala om en månads uppsägningstid så jag kan säga upp mig när ett mer passande jobb dyker upp?":grin:
 
Nej, det är klart att dom inte vill ha folk som inte har ambitionen att vara kvar. Samtidigt så kan jag känna att det måste finnas nån förståelse för att en vikarie vill ta en tillsvidareanställning om h*n blir erbjuden en sån... Äsch, det är en klurig sits! Hoppas som tusan på att lyckas knipa en av tillsvidareanställningarna istället för ett vikariat, så slipper jag ens fundera:)
 
Det är ju lite av arbetsgivarens marknad idag.... Och de allra flesta arbetsgivare anställer i första hand personer som de vet att stannar kontraktstiden ut..... den enskilda arbetsgivaren ser ju i första hand till just sitt företag och har nog väldigt liten förståelse för att man vill sluta i förtid och kanske få kostnader för att utbilda en annan person...
 
Det är ju lite av arbetsgivarens marknad idag.... Och de allra flesta arbetsgivare anställer i första hand personer som de vet att stannar kontraktstiden ut..... den enskilda arbetsgivaren ser ju i första hand till just sitt företag och har nog väldigt liten förståelse för att man vill sluta i förtid och kanske få kostnader för att utbilda en annan person...

Sant... Jag hoppades nog mest att nån skulle komma med ett litet litet kryphål nånstans, så jag kan ta ett vikariat och samtidigt spana vidare efter nåt mer stadigt.
 
Det du kan göra är ju att vara lite ful och från början inte säga något alls... sedan om du har ett jobb på G så tar du diskussionen med din chef om att bryta vikariatet... vem vet... du kanske får ett ja....
 
Jag är jobbsökartagen och känner att jag nästan är desperat efter ett jobb nu...:banghead: Jag har sökt en hel bunt, och de flesta är tillsvidareanställningar. Även en del längre vikariat har jag sökt. Självklart vill jag ju helst ha en tillsvidareanställning, men om jag skulle bli erbjuden ett vikariat blir jag lite fundersam. Överallt när jag försöker googla så står det att ett vikariat kan man inte säga upp (i princip). Så nu är ju jag livrädd att skriva på ett vikariat på t.ex. 1 år, och så efter x antal månader dyker DET drömjobbet upp och jag har en bra chans att få det. Då kan jag alltså inte säga upp mitt vikariat, utan jag får vackert stå på perrongen och se när mitt drömjobb försvinner i fjärran?:confused::cry: Förstår att det kanske är skillnad på vilket kollektivavtal företaget är anslutna till (om dom är det), och det vet ju inte jag förrän jag fått ett jobb. Men gissar nån av de stora (typ Unionen), men själv är jag medlem i GS (Grafiska). Pratade med en bekant som själv jobbar (och anställer mycket) inom hotell, och hon sa att där har dom 2 veckors uppsägningstid på vikarier. Det vore ju toppen, men Google säger emot de uppgifterna när jag söker...
Är det nån på Allsmäktiga Buke som kan hjälpa en vilsen själ?
Många företag idag följer kollektivavtal som i sin tur i regel tar upp denna fråga. Hade jag sökt ett vikariat på ett företag utan kollektivavtal som skulle pågå en längre tid hade jag absolut avtalat en uppsägningstid. Ser inte alls att det skulle vara något konstigt från varken anställd som företagets sida, detta gör man ju inte förens man blivit erbjuden tjänsten ändå.
Om du söker ett vikariat så kan du ju ta reda på om företaget tillhör något förbund och därmed se vad som gäller först :)
 
Jag har en månad uppsägningstid på en fast anställning. Varför skulle det vara "fulare" att ha det på ett vikariat? Säkert att det inte är det?
 
Det är skillnad på att ha en fast anställning som löper eller att ha ett vikariat.... Vid vikariat skriver du ju ett avtal med AG om att arbeta under en viss förutbestämd tid och man kan inte avbryta ett avtal hur som helst... Om man avbryter ett avtal så kan man i vissa fall bli skadeståndsskyldig jämtemot sin motpart..... En fast tillsvidare anställning löper på utan slutdatum och då har man en förutbestämd uppsägningstid beroende på vad kollektivavtalet/lagen säger (oftast mellan 1-3 månader)....
 
Jo men ett vikariat kan ju va olika långt. Om det tex är ett år kan det ju hända mkt i ens liv. Måste bli svårt att få folk till dom tjänsterna.
 
Företaget är inte intresserade av att ha någon som bryter ett vikariat efter en tid. Rekrytering är en stor kostnad, och att göra det två gånger på ett relativt kort vikariat (grav.vik t ex) är verkligen ingen höjdare. Dessutom är det ju otroligt svårt at hitta någon som vill jobba de 4 sista månaderna på ett grav.vik.

Därför följer man normalt lagen när det kommer till uppsägningstid för vikariat. Sistadatum behöver inte ens vara avtalat utan kan vara så luddigt som att man vikarierar till dess att ordinarie kommer tillbaka.

Själv ser jag vikariat som en jättebra chans att hoppa runt. Få många olika erfarenheter utan att framstå som en hoppjerka i meritförteckningen.
 
Jag är jobbsökartagen och känner att jag nästan är desperat efter ett jobb nu...:banghead: Jag har sökt en hel bunt, och de flesta är tillsvidareanställningar. Även en del längre vikariat har jag sökt. Självklart vill jag ju helst ha en tillsvidareanställning, men om jag skulle bli erbjuden ett vikariat blir jag lite fundersam. Överallt när jag försöker googla så står det att ett vikariat kan man inte säga upp (i princip). Så nu är ju jag livrädd att skriva på ett vikariat på t.ex. 1 år, och så efter x antal månader dyker DET drömjobbet upp och jag har en bra chans att få det. Då kan jag alltså inte säga upp mitt vikariat, utan jag får vackert stå på perrongen och se när mitt drömjobb försvinner i fjärran?:confused::cry: Förstår att det kanske är skillnad på vilket kollektivavtal företaget är anslutna till (om dom är det), och det vet ju inte jag förrän jag fått ett jobb. Men gissar nån av de stora (typ Unionen), men själv är jag medlem i GS (Grafiska). Pratade med en bekant som själv jobbar (och anställer mycket) inom hotell, och hon sa att där har dom 2 veckors uppsägningstid på vikarier. Det vore ju toppen, men Google säger emot de uppgifterna när jag söker...
Är det nån på Allsmäktiga Buke som kan hjälpa en vilsen själ?

Det du ska se till att vikariatet i anställningskontraktet formuleras som att anställningen gäller tills vidare, dock längst till och med ett visst datum - som en tillsvidareanställning men med ett i förväg bestämt sista datum.

Jag tycker inte att du ska vara rädd för att ange det som ditt villkor. Vill du inte riskera att bli låst vid ett vikariat så måste du förebygga det. Det värsta som kan hända är att de inte vill anställa dig på sådana villkor, men det är ju ett icke-problem eftersom en sådan arbetsgivare inte är aktuell för dig.

Det finns många skäl förutom att få en fast anställning som kan avgöra varför man inte vill binda upp sig. Kanske man har erfarenhet av att arbetsplatsen inte fungerar som utlovad, att man inte får göra de uppgifter som man har blivit utlovad och har blivit vis av den erfarenheten.

Sedan kan man fråga sig om du har "råd" att inte acceptera vikariat. Även om man riskerar att bli uppbunden och inte kan ta en annan tjänst så är vikariatet sannolikt en merit som kan hjälpa dig vidare i arbetssökandet. Många gånger är heller inte ett vikariat ett hinder för drömjobbet. Vill arbetsgivaren till drömjobbet ha dig så kommer de att vara beredda att vänta på dig (om inte vikariatet är väldigt långt dvs).
 
Jag är jobbsökartagen och känner att jag nästan är desperat efter ett jobb nu...:banghead: Jag har sökt en hel bunt, och de flesta är tillsvidareanställningar. Även en del längre vikariat har jag sökt. Självklart vill jag ju helst ha en tillsvidareanställning, men om jag skulle bli erbjuden ett vikariat blir jag lite fundersam. Överallt när jag försöker googla så står det att ett vikariat kan man inte säga upp (i princip). Så nu är ju jag livrädd att skriva på ett vikariat på t.ex. 1 år, och så efter x antal månader dyker DET drömjobbet upp och jag har en bra chans att få det. Då kan jag alltså inte säga upp mitt vikariat, utan jag får vackert stå på perrongen och se när mitt drömjobb försvinner i fjärran?:confused::cry: Förstår att det kanske är skillnad på vilket kollektivavtal företaget är anslutna till (om dom är det), och det vet ju inte jag förrän jag fått ett jobb. Men gissar nån av de stora (typ Unionen), men själv är jag medlem i GS (Grafiska). Pratade med en bekant som själv jobbar (och anställer mycket) inom hotell, och hon sa att där har dom 2 veckors uppsägningstid på vikarier. Det vore ju toppen, men Google säger emot de uppgifterna när jag söker...
Är det nån på Allsmäktiga Buke som kan hjälpa en vilsen själ?

Det finns vikariat, som är tidsbestämda och ofta innebär att du är någons ersättare.

Sedan finns AVA, allmän visstidsanställning, som också är en vanlig form.

Jag har haft AVA sedan våren 2013 och blir LASad in under 2015, vilket är praktiskt för min arbetsgivare (offentlig sektor) eftersom de inte behöver göra någon rekrytering för att få mig fast anställd.

Jag vet många som har avbrutit både vikariat och AVA när de har fått fast jobb någon annanstans. Det beror helt på arbetsgivaren.
 
Jo men ett vikariat kan ju va olika långt. Om det tex är ett år kan det ju hända mkt i ens liv. Måste bli svårt att få folk till dom tjänsterna.

Beror ju helt på bransch. Inom jobb knutna till min utbildning är det positivt med långa vikariat för det är så svårt att få fasta tjänster. Vikariat är en av få möjligheter till att meritera sig.

TS, som @Philosophia - säger: har du råd att tacka nej till vikariat? Naturligtvis beror det på bransch, men eftersom di skriver att du är"nästan desperat"?

Om du inte har så mycket erfarenhet och det inte finns mängder av jobb i din bransch är det nog troligare att vikariatet är vägen till en fast anställning än ett hinder.
 
Tack för alla svar!:bow:
Självklart skulle jag inte tacka nej till ett vikariat, för alternativet är att vara arbetslös. Jag förstår att det inom vissa branscher är meriterande att testa på olika saker, men jag har 15 års erfarenhet och har haft ett antal långa fasta anställningar. Tyvärr så gick det senaste företaget i konken, och sen dess har jag hoppat på vikariat (vilket jag nu är sjukligt trött på). Jag jobbar inom en bransch där det på varje utlyst tjänst går ca 200 sökande (smalt område med många unga hungriga människor som kan jobba dygnet runt för typ inga pengar alls), så jag är jätteglad om jag får nåt alls. Om det är ett vikariat så får jag vara glad för det! Då får jag helt enkelt ge fasen i att kolla efter jobb under mitt vikariat (för att slippa bli besviken över att jag "sitter fast" på mitt vik) eller fortsätta söka och ta en diskussion med chefen den dagen det skulle vara aktuellt:)
men just idag ska jag på en intervju för en fast tjänst, så håll gärna tummarna för mig!!:banana:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 536
Senast: Lightzone
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp