Uppsägning av arrende

cutty

Trådstartare
Fick från 1 juli förra året arrendera en beteshage. Inga kontrakt skrevs.
Jag sa upp arrendet i början av juni, är det för sent?

Sv: Uppsägning av arrende

Jag tycker det är i senaste laget.

Dock är ditt muntliga arrendeavtal inte giltigt juridiskt så sett ur den synvinkeln lär det inte vara något problem.

Ett muntligt avtal är precis lika juridiskt bindande som ett skriftligt avtal... men då det är svårt med bevisningen med muntliga avtal så blir dessa lite som "andra sortering".

Har man inte specat någon löptid för arrendet så gäller det i 5 år, och kan sägas upp då det är 12 månader kvar på 5 års perioden.

Som arrendator har du då rätt till ett förnyat 5 års arrende (under 5 st 5 års perioder = 25 år) men markägaren har möjlighet att höja arrendet eller begära självinträde under förutsättning att denne kan och skall bruka marken själv (bevisbördan ligger på markägaren) och att det sk obillighetsvillkoret är uppfyllt (mao inte leder till att arrendatorn "kursar").

Som arrendator så kan du endast säga upp ditt 5 års kontrakt då det är 12 månader kvar på 5 års perioden, annars har markägaren rätt till ersättning - dvs att du måste betala arrendet + betala för att maskinstation el.dyl. tar hand om marken.

Har ni kommit överens om kortare arrendeperiod än 5 år så gäller andra
"uppsägningstider" , vanligtvis vid arrenden kortare än 3 år så gäller 8 månader.

I ditt fall så har markägaren mao rätt att begära att du ska se till att marken brukas och att du betalar in dina arrendeavgifter.

Det är inte bara rättigheter med att ha arrenden, du är faktiskt skyldig att betala arrendeavgift och att se till att marken brukas. Arrendeavgifter får endast betalas i reda pengar, inga tjänster eller annat köpslående.

Detta ovan gäller alltid, oavsett om du och markägaren har kommit överens om annorlunda så gäller jordabalken före eventuella överenskommelser er emellan.

Dock i ditt fall så har du muntligt avtal, vilket leder till allvarliga svårigheter med bevisbördan - men det är ytterst dålig stil att låta bli att sköta om arrendemark, då krävs det att du har drabbats av hjärtinfarkt eller någon annan allvarlig sjukdom innan det är ursäktligt att försumma sina arrenden.

Men det finns ett formkrav på avtal om jordbruksarrende som säger att de skall vara skriftliga (vissa mycket gamla muntliga avtal kan gälla ändå).

Så ett muntligt arrendeavtal blir snarare en enklare form av nyttjanderättsavtal än jordbruksarrende och då finns väl inte regler om uppsägningstid?

Länge sedan jag läste om detta dock, så kommentera gärna. :)

Det är sant att arrendeavtal alltid ska upprättas skriftligen, men man kan dock inte avfärda ett muntligt avtal bara med anledning av att det är muntligt.

T.e.x. så har en arrendator som har tillträtt ett arrendeställe och markägaren vägrar att skriva under ett arrendeavtal rätt till ersättning :D - så det ligger ju i bägge parters intresse att upprätta ett ordentligt arrendeavtal på en gång.

Här har ju TS faktiskt tillträtt arrendet, men utan något ordentligt avtal.
Det är ett svårt ärende med många aspekter.

Det vanligaste är ju att någon har tagit ett arrende eller hyrt en bostad och ägaren vägrar att skriva på något avtal, och där brukar det ju sluta till ägarens nackdel - men hur det går när den som "hyr" vill säga upp ett avtal som egentligen "inte finns" trots att det finns en muntlig överenskommelse är ju intressant.

Muntliga handskakningsarrenden leder bara till en massa elände i förlängningen... jag vet tex en tjej som köpte en liten gård, den förre ägaren hade "arrenderat ut" marken till en bonde i närheten - så när den nya ägaren flyttar dit med sina hästar så är allt gräset stulet, det var ju då bonden som hade skördat gräset då han hade "handskakningsarrende"... så då vart det ju dåligt med bete till hästarna :mad:

I det här fallet bör nog "arrendatorn" se till att prata ordentligt med markägaren, så kanske man kan undvika en onödig grannfejd.

Arrendet löper på ett år.

Markägaren arrenderar ut marken till min granne, som jag i min tur arrenderar av. Grannen behåller EU-bidragen, jag betalar hans arrende.

Gården jag passerar igenom för att komma till hagen är såld. Vägen avstängd.

Innebär för mig att jag saknar både el och vatten till hagen, därför har jag ingen möjlighet att utnyttja hagen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 429
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 791
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 497
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈