Uppsägning vid "kallhyra"

W

Weemacred

Jag hade inget skriftligt kontrakt på mitt stall, det är en tant som har 5 boxar på gården sen hennes dotter höll på med hästar för länge sen så det är inget "proffsställe", man får hyra box o sen lägger inte hon sig i.

Så har jag då flyttat min häst och hon säger att det är en månads uppsägningstid...vi hade inte skrivit nåt men okej uppsägningstid förstår jag mig på. Jag flyttade hästen i förtid och var också helt på det klara med att det är min ensak, en månad ska hon ha ändå.

MEN nu har det hänt att tack vare att jag flyttade i förtid har det kommit in en ny häst i min hästs f d box, alltså är platsen uthyrd, men likförbaskat ska hon ändå ha hela månaden av mig (det är 2 veckor kvar).

Hon får alltså dubbelt betalt under den tiden.

Är detta rätt tycker ni?

Har redan betalat hyra januari ut och det säger jag inget om men har ingen lust att betala 2 v i februari (återstoden av "uppsägningsmånaden) när jag vet att platsen redan är uthyrd.

Vad tycker ni? Ska jag protestera?

Har alltså som sagt inget skriftligt kontrakt utan hon har bara talat om för mig att det är detta som gäller. Vi hade ingen muntlig överenskommelse om uppsägning heller.

Sv: Uppsägning vid "kallhyra"

Har ni ett muntligt avtal?
Då hon fått in en annan inackordering... ni har inget skrivet.
Betala inte!!
Lycka till

Jag har lite svårt att förstå att man vill "skita" ner sig för en för en struntsumma? Hade det inte känts bättre och mera storsint av dig att betala hyran enligt det ni har pratat om, nämligen en månads uppsägning?

Jag tycker inte att du har med att göra om tanten i fråga hyr ut boxen två veckor innan eftersom du gjort valet att flytta i förtid.
Om det svider så mycket så hade jag stannat tiden ut. Vad man inte kan göra är att först flytta ut i förtid och sedan tro att man har några rättigheter till boxen.

Rent sunt förnuft tycker jag säger att man betalar det som var sagt och avslutar det snyggt. Tänk om du någon gång skulle behöva tantens referens för hur du har varit som hyresgäst t ex?
Det är alltid gynnsamt för en själv att bete sig storsint än att vara småsint för några kronors skull, oavsett vad man egentligen tycker är rätt eller fel. Oavsett om man har skriftligt avtal eller ej.

Jag tycker inte att du har med att göra om tanten i fråga hyr ut boxen två veckor innan eftersom du gjort valet att flytta i förtid.
Men om man betalar tiden ut, så har man också rätt att nyttja boxen tiden ut. Man är även skyldig att t.ex. utföra fodringar/insläpp etc enligt tidigare schema tills uppsägningstiden har gått ut, OM INGEN ANNAN TAR ÖVER DET ANSVARET.
Tar stallägaren in en annan inackordering under den tiden så kan man ju inte nyttja boxen?

Har personen i fråga flyttat ut, häst och saker, så har man knappast rätt att komma tillbaka eller bestämma över "sin" box därefter. Gör du så om du säger upp din lägenhet också, flyttar möblerna och lämnar nyckeln till hyresvärden - klättrar in genom fönstret och bara sitter där och "bevakar din plats" OM i fall att hyresvärden ev hittat en ny hyresgäst?

Har man flyttat så har man och det är dessutom fritt valt att flytta ut i förtid. Tycker det blir så tramsigt och att det förmodligen ligger annan osämja bakom när man bryr sig på om stallägaren hittar en ny hyresgäst innan tiden gått ut. Om jag har betalt min hyra och flyttar två veckor innan utsatt tid för att jag hellre vill vara på det nya stället på en gång eller av andra praktiska skäl så skulle jag aldrig funderat över den där halva hyran.

Jag har sagt upp folk från mitt stall p g a att de inte följde gällande stallregler och skapade en massa osämja och i deras fall så väntade jag medvetet månaden ut innan jag städade ur boxar, slängde ut de grejer som de valt att inte hämta, just för att jag kunde tänka mig att de skulle kunna komma med sånt trams p g a att jag just sagt upp dem och inte tvärtom. I andra fall där man skilts på ett mera normalt och vänskapligt sätt så har jag inte behövt fundera i de banorna alls.

Gör du så om du säger upp din lägenhet också, flyttar möblerna och lämnar nyckeln till hyresvärden - klättrar in genom fönstret och bara sitter där och "bevakar din plats" OM i fall att hyresvärden ev hittat en ny hyresgäst?
Nej, sist jag flyttade ut i förtid ur en lägenhet gällde att jag betalar hyra för lägenheten perioden ut, OM inte hyresvärden hittar en ny hyresgäst som övertar lägenheten inom den tiden ;)
Då hade jag sluppit betala den kvarvarande hyran!
Jag HADE mao kunnat flytta in i lägenheten igen, om jag hade velat.
Att man inte GÖR så är en annan femma.

När jag sade upp min stallplats sist skrev jag det i uppsägningsbrevet också, att jag betalar full kallhyra OM inte min plats övertas av någon annan innan kontraktets utgång. Det hade min stallägare inga som helst problem med iaf, då det var min rättighet att göra så.
Jag hade också haft rätt att hitta en annan hyresgäst som kunde överta min plats under den kvarvarande perioden (givetvis om denne godtogs av stallägaren).

Man kan liksom inte hyra ut samma plats TVÅ GÅNGER. Det är som att sälja samma par skor till två personer!

Fast det där stämmer inte riktigt. Om jag har betalat hyra för min lägenhet så har jag rätt att nyttja den så länge som hyran är betald oavsett om jag har flyttat möblerna eller inte.

Om det har gått när jag har flyttat så har jag valt att betala dubell hyra den sista månaden för att ha så gott om tid som möjligt att flytta mina saker. Dvs jag betalar hyra för den gamla lägenheten och den nya samtidigt en månad.

Har jag flyttat färdigt i början på den månaden så kan inte den nya hyresgästen till min gamla lägenhet flytta in där utan min tilllåtelse. Däremot så kan vi komma övers om något liknade sinsemellan.

En annan variant är om jag vill flytta tidigare och min hyresvärd har någon som kan flytta omedelbart. I det fallet så slipper jag betala för den uppsägningstiden som den nya hyresgästen kan ta över.

Samma sak borde rimligtvis gälla i ett stall.

Det som jag kan tänka mig kan vara förvirrande är om det är tex 4 boxar men bara 3 uthyrda. Om du då flyttar och någon får din box så är det tveksamt om man kan få pengarna tillbaka. För oftast så har man rätt till en liknade box men inte en specifik box. Så med andra ord om det finns en box som du omedelbart kan flytta tillbaka din häst till tills uppsägningstiden går ut så kan man få dubbel hyra den/de månader som uppsägningen gäller. Frågan är dock om det är moraliskt riktigt.

Detta går dock bara om stallet inte är fullt från början. Om stallet anses fullbelagt när någon står i din box så har jag svårt att tänka mig att man kan kräva hyra från två personer samtidigt.

Mvh

Tora

Jag har lite svårt att förstå att man vill "skita" ner sig för en för en struntsumma? Hade det inte känts bättre och mera storsint av dig att betala hyran enligt det ni har pratat om, nämligen en månads uppsägning?

Om det svider så mycket så hade jag stannat tiden ut. Vad man inte kan göra är att först flytta ut i förtid och sedan tro att man har några rättigheter till boxen.

Rent sunt förnuft tycker jag säger att man betalar det som var sagt och avslutar det snyggt. Tänk om du någon gång skulle behöva tantens referens för hur du har varit som hyresgäst t ex?
Det är alltid gynnsamt för en själv att bete sig storsint än att vara småsint för några kronors skull, oavsett vad man egentligen tycker är rätt eller fel. Oavsett om man har skriftligt avtal eller ej.

Jag vet inte varför är så aggressiv i ditt inlägg. :mad: Är JAG småsint om jag funderar över varför nån bara gör pengar på mig? Jag tycker att det är sniket av henne.
Och "vi" har INTE pratat om det - hon har bara sagt, en månad och jag har sagt "jaha". Jag var helt med på noterna tills hon hyrde ut boxen vilket hon alltså bara gör pga att jag har flyttat tidigt. Jag kunde teoretiskt sett flytta tillbaks för att den är fortfarande "min"!

Det som jag undrar är varför hon ska ha dubbelbetalt för boxen, för det är ju det hon får?

Det måste väl vara så att proffsställen har en plan för sådana här situationer? Ni som brukar ha skriftliga kontrakt, vad skriver ni? Jag tycker att det verkar sunt förnuft att man skriver att hyresgästen betalar en månads uppsägning men om man flyttar tidigt och en ny hyresgäst kommer in innan den månaden så jämkas uppsägningshyran. Är den tanken så konstig?

Nej, sist jag flyttade ut i förtid ur en lägenhet gällde att jag betalar hyra för lägenheten perioden ut, OM inte hyresvärden hittar en ny hyresgäst som övertar lägenheten inom den tiden ;)
Då hade jag sluppit betala den kvarvarande hyran!
Jag HADE mao kunnat flytta in i lägenheten igen, om jag hade velat.
Att man inte GÖR så är en annan femma.

När jag sade upp min stallplats sist skrev jag det i uppsägningsbrevet också, att jag betalar full kallhyra OM inte min plats övertas av någon annan innan kontraktets utgång. Det hade min stallägare inga som helst problem med iaf, då det var min rättighet att göra så.
Jag hade också haft rätt att hitta en annan hyresgäst som kunde överta min plats under den kvarvarande perioden (givetvis om denne godtogs av stallägaren).

Man kan liksom inte hyra ut samma plats TVÅ GÅNGER. Det är som att sälja samma par skor till två personer!

Tack för det - tror jag att jag ska bara säga vänligt till henne att nu när du har hyrt ut så är det väl färdigt? och se vad hon säger.

Jag har aldrig krävt nån uppsägningshyra av mina inackorderingar om jag har en ny hyresgäst eller de har lyckats fixa en själva.

Viktigast är att man är överens och "sjysst" åt båda håll.

Tycker det är helt fel att ta ut "dubbel" hyra för en box. I alla fall enligt min moral..:devil:

Jag bara undrar vad du har med det att göra egentligen, du har flyttat ut, inte sant?

Om man flyttar ut i förtid så får man i så fall vara MYCKET tydlig med att jag KANSKE kommer tillbaka under de två kvarvarande veckorna. Om någon av mina hyresgäster tackar för sig och flyttar innan utsatt tid så har jag ingen anledning att tro att de plötsligt dyker upp igen och vad jag gör med mitt stall, det har f d hyresgäster inte med att göra! Det är def ingen f d hyresgäst som kommer och ränner i mitt stall utan att ha avtalad tid först.

Jag blir lite trött på alla skriverier från hyresgäster som ojar sig över att stallägare tjänar pengar på dem! Tror ni att det är välgörenhet eller att allt ska vara till självkostnadspris? Jag har självklart alltid skrivna kontrakt och det är JAG som avgör villkoren i dem inte hyresgästen. Hyresgästen läser igenom och godtar villkoren, eller inte, och väljer då att flytta in någon annanstans.

Hyresgäster tycks tro att det är de som sätter villkoren men då tycker jag att man kan köpa sig ett eget stall istället, mycket lättare för alla då. Du tycker att jag har en aggressiv ton, jag tycker att du har en lite avig ton gentemot din f d hyresvärd och man kan ana en motsättning.

Jag bara undrar vad du har med det att göra egentligen, du har flyttat ut, inte sant?

Om man flyttar ut i förtid så får man i så fall vara MYCKET tydlig med att jag KANSKE kommer tillbaka under de två kvarvarande veckorna. Om någon av mina hyresgäster tackar för sig och flyttar innan utsatt tid så har jag ingen anledning att tro att de plötsligt dyker upp igen och vad jag gör med mitt stall, det har f d hyresgäster inte med att göra! Det är def ingen f d hyresgäst som kommer och ränner i mitt stall utan att ha avtalad tid först.

Jag blir lite trött på alla skriverier från hyresgäster som ojar sig över att stallägare tjänar pengar på dem! Tror ni att det är välgörenhet eller att allt ska vara till självkostnadspris? Jag har självklart alltid skrivna kontrakt och det är JAG som avgör villkoren i dem inte hyresgästen. Hyresgästen läser igenom och godtar villkoren, eller inte, och väljer då att flytta in någon annanstans.

Hyresgäster tycks tro att det är de som sätter villkoren men då tycker jag att man kan köpa sig ett eget stall istället, mycket lättare för alla då. Du tycker att jag har en aggressiv ton, jag tycker att du har en lite avig ton gentemot din f d hyresvärd och man kan ana en motsättning.

Jag antar att du har haft bekymmer med hyresgäster förut och att det nu går ut över mig, för att din ilska verkar inte alls vara relaterat till vad jag skriver. Jag får på något sätt representera "alla hyresgäster som gnäller" när det enda jag gör är ställer vad som faktiskt är en ganska vettig fråga.

Och vad det har att "göra med mig" är att jag har betalat januari ut men att jag ska nu enl förväntingarna erlägga hyra för 14 dagar i februari vilket är alltså det som återstår av uppsägningstiden. Och jag undrar om jag är helt ute och cyklar om jag tycker att det känns fel, iom att hon har redan hyrt ut boxen till någon annan och alltså får in hyra för den ändå. För att jag antar att hon inte erbjuder platsen gratis till den andra hästen.........:crazy:

Det verkar som om andra i tråden inte tycker att jag är helt ute och cyklar, eftersom en del håller med mig inkl folk som har uthyrningsverksamhet.

nej, hon har inte laglig rätt att dra in dubbel hyra på boxen.. betalar du kallhyra är boxen DIN och hon får inte tjäna pengar på annat håll med en annan hyresgäst i den boxen du betalar för..

Åberopar du laglig rätt så bör du kanske ge TS en hint om var hon kan hitta denna lag?

Många tycker si eller så men ska man ge sig in i "förhandlingar" så gäller det att veta var man kan hitta det lagstödet, att strunta i att betala saker och ting är i regel ingen bra idé, kan bli dyrt i efterhand.

Det kan du säkert ha rätt i, att du i viss mån fick klä skott för vad andra gjort...:crazy: Good point, ber om ursäkt för detta i så fall.

Men man kanske inte alltid kan få medhåll i en tråd, även om det i det här fallet är många som håller med dig.

Så som jag läser det nu så kommer det dessutom i en lite annan dager för du har alltså betalt en hyra för januari men ännu inte betalt den halva hyran för februari? Hade jag varit hyresvärd i det fallet och du ännu inte erlagt någon hyra och någon annan vill ha platsen så hade jag heller inte tagit ut för de 14 dagarna. Skillnad om du hade betalt och krävde återbetalning tycker jag, så uppfattade jag frågan från början.

Får man fråga om du har pratat med stallägaren redan och hon håller fast vid att du också ska betala, så att hon får in dubbelt för halva februari? Rent juridiskt vete sjutton, ni har ingenting skrivet och hon har antagligen då inte heller skickat ut faktura, i normala fall annars så är brukar jag för det mesta bestrida fakturan som jag anser vara felaktig, skriftligen, alternativt inte betala och bestrida direkt. Det sista är mera riskabelt i mina ögon.

Det kan du säkert ha rätt i, att du i viss mån fick klä skott för vad andra gjort...:crazy: Good point, ber om ursäkt för detta i så fall.

Men man kanske inte alltid kan få medhåll i en tråd, även om det i det här fallet är många som håller med dig.

Så som jag läser det nu så kommer det dessutom i en lite annan dager för du har alltså betalt en hyra för januari men ännu inte betalt den halva hyran för februari? Hade jag varit hyresvärd i det fallet och du ännu inte erlagt någon hyra och någon annan vill ha platsen så hade jag heller inte tagit ut för de 14 dagarna. Skillnad om du hade betalt och krävde återbetalning tycker jag, så uppfattade jag frågan från början.

Får man fråga om du har pratat med stallägaren redan och hon håller fast vid att du också ska betala, så att hon får in dubbelt för halva februari? Rent juridiskt vete sjutton, ni har ingenting skrivet och hon har antagligen då inte heller skickat ut faktura, i normala fall annars så är brukar jag för det mesta bestrida fakturan som jag anser vara felaktig, skriftligen, alternativt inte betala och bestrida direkt. Det sista är mera riskabelt i mina ögon.

Kanske uttryckte mig lite otydligt i början, nej jag hade inte redan betalat, då hade jag tyckt att det var pinsamt att kräva tillbaks, jag avskyr faktiskt att tjafsa om pengar.

Nu sa hon ikväll att hon skippar februarihyran, hänvisade till att jag hade hjälpt henne med lite personliga grejer, så något egentligt svar på frågan kom jag inte fram till men det slutade bra ändå.

Jag tycker du ska fråga "tanten" om du inte kan slippa de två veckorna eftersom det kommit en annan hyresgäst som betalar dom. Antagligen säjer hon att det är OK:) .

Kanon, då löste sig allt till slut i alla fall, skönt att höra!

Om någon av mina hyresgäster tackar för sig och flyttar innan utsatt tid så har jag ingen anledning att tro att de plötsligt dyker upp igen och vad jag gör med mitt stall, det har f d hyresgäster inte med att göra!
Nja, de har ju egentlig rätt att befinna sig på din mark så länge de har en box hyrt av dig... Om de sen väljer att parkera en cykel där och inte en häst till kontrakttiden har löpt ut är fortfarande fullt lagligt.

Senast ändrad:

En överenskommelse där båda parter är så nöjda som möjligt är alltid bäst. Vem vet när man behöver varandras hjälp igen... I ditt fall verkar det ju ha löst sig bra.

Själv tycker jag väl att det är ok om stallägaren hyr ut dubbelt om du har flyttat och inte har några planer på att nyttja boxen. Som hyresvärd så står man faktiskt ibland med tomboxar och då betalar ingen istället...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår