Uppsägning vid "kallhyra"

Sv: Uppsägning vid "kallhyra"

Nix det har de inte kan jag säga, rätt att ställa in någon cykel dvs, eftersom jag har skrivit in i kontraktet att hyresgästen har rätt att nyttja boxen till namngiven, specifik häst.

Dessutom så har ingen rätt att gå in i mitt stall efter att de har flyttat ut, om vi inte är överrens om att så sker. Du tycks tro att du äger ett helt stall bara för att du har betalt en boxhyra...
Hos mig är det så att har man flyttat ut så har man och väljer man att göra detta i förtid så gäller samma, man ränner inte ut och in efteråt. Sorry, that's it, oavsett vad du ev kan ha för åsikt om detta...

Nix det har de inte kan jag säga, rätt att ställa in någon cykel dvs, eftersom jag har skrivit in i kontraktet att hyresgästen har rätt att nyttja boxen till namngiven, specifik häst.
Det har du fullt rätt i, att utrymmet skall användas till specifikt ändamål. Men, som du säger, kontraktet gäller för en specifik häst till ett specifikt datum.... dvs att hyra ut dubbelt är kontraktsbrott.

Du tycks tro att du äger ett helt stall bara för att du har betalt en boxhyra...
Vad du tycks tro att jag tycks tro är oväsentligt, då man fortfarande måste följa lagar och regler, både som stallägare och hyresgäst.

sålänge man betalar för en box har man nyttjanderätt..

det som en uppsägningstid är till för är för att hyresvärden ska hinna hitta en ny hyresgäst och slippa ha en box som dom inte drar in pengar på, när det gäller lägenheter finns det i lagen att hyresvärden inte får dra in dubbla hyror utan om en ny hyresgäst vill flytta in direkt så slipper föregående hyresgäst betala för de uppsägningsmånder lägenheten skulle ha stått tom i väntan på ny hyresgäst..

hyresvärdarna bör skriva in i kontraktet att uppsägningsmånaderna ska betalas men om ny hyresgäst flyttar in tidigare slipper föregående hyresgäst betala för tom box..

Den lagen finns sannolikt inte för hästboxar...sen är frågan för min egen personliga del mer att i mitt stall har man förverkat sin nyttjanderätt från den dag man väljer att flytta ut i förtid och lämnar ifrån sig nycklar till sadelskåp och annat. Den personen har inte tillträde till stallet längre och det är jag noga med att meddela dem innan de flyttar ut, är detta inte ok för deras del så får de stanna tiden ut om de vill istället.

Ta ut dubbla hyror det finner jag ingen större glädje i men inte jagar jag f d hyresgäster på telefon för att returnera en veckas hyra eller två, det finns viktigare saker här i livet.

Jag förstår ärligt talat inte problemet, har själv haft min häst inhyrd i andras stall innan vi köpte eget och de gånger jag hade brått ut då var det p g a att jag inte trivdes, inte sjutton höll jag på att tjafsa om några veckors betald hyra när jag själv valde att flytta ut innan månaden var över. Det är bara trams i mina ögon och jag hoppas att jag slipper såna hyresgäster.

Det är däremot lärorikt med en sån här tråd eftersom man får se hur märkligt en del resonerar ( nu menar jag inte dig personligen utan över lag ) och hur väldigt viktigt det är att specificera precis ALLT i ett hyreskontrakt för att slippa ev problem!

Den lagen finns sannolikt inte för hästboxar...
Kan vara värt att kolla upp det, så du är säker på det, i och med att du hyr ut stallplatser?

inte sjutton höll jag på att tjafsa om några veckors betald hyra när jag själv valde att flytta ut innan månaden var över.
Det beror helt på hur lång uppsägningstid man har, och när man flyttar. Har man t.ex. 2 mån uppsägningstid och flyttar tidigt under denna period blir det trots allt mycket pengar det handlar om. Visst får man ju vara beredd att lägga ut de pengarna om man bestämmer sig för att flytta, inget tjafs om den saken, men det ska vara rättvist. Flyttar jag ifrån en gård för att jag inte trivs kanske jag inte är så pigg på att lämna allmosor när de redan har fyllt ut den platsen efter mig, dvs inget svinn i kassan för stallägarens del heller!

hur väldigt viktigt det är att specificera precis ALLT i ett hyreskontrakt för att slippa ev problem!
Japp! Det är otroligt viktigt, om man har regler som skiljer sig från standardkontraktet! Både för dig som hyresvärd, men även för dina hyresgäster, att de får allt svart på vitt, att kunna läsa igenom och acceptera redan innan de skriver på kontraktet.

Precis, och jag är NOGA med att envisas med att ingen får bestämma sig för en plats på studs hemma hos mig, de får komma och titta och prata, fråga så mycket de kan komma på för egen del så att jag får en hyfsat bra bild av dem och vice versa.
Sen sätter jag kontrakt och medföljande bilaga med stallreglerna i händerna på dem och ber dem åka hem och läsa igenom allt ordentligt samt grunna på om det verkligen är villkor och regler som de är villiga att ställa upp på och kan trivas med, SEN är de välkomna med besked om de vill ha platsen eller ej.

Visst finns det folk som ser snopna ut och säkerligen även de som trots detta inte läser igenom allt ordentligt men det är inte mycket
att göra åt tyvärr.

nej, hon har inte laglig rätt att dra in dubbel hyra på boxen.. betalar du kallhyra är boxen DIN och hon får inte tjäna pengar på annat håll med en annan hyresgäst i den boxen du betalar för..

Laglig rätt och laglig rätt. Det är inte lyckat att ta betalt för något som man inte kan leverera. Man kommer i ett mycket dåligt läge om båda hyresgästerna helt plötsligt behöver platsen samtidigt.

Ta ut dubbla hyror det finner jag ingen större glädje i men inte jagar jag f d hyresgäster på telefon för att returnera en veckas hyra eller två, det finns viktigare saker här i livet.

Tar du ut hyran i kontanter? Och utan att ha hyresgästens adress, och fullständiga namn, i så fall kan jag förstå att det är besvärligt. Normalt sett är det väldigt enkelt att skicka pengar till någon. bara sätta in på kontot, ringa ett samtal eller skicka en liten lapp via bank eller post. Så svårt är det inte om man har orning i papperna och på hyresgästerna.

Är du även nogrann att upplysa dina hyresgäster att om de flyttar i förtid har de ingen rätt till stallplatsen och du förbehåller dig rätten att ta ut dubbla hyror? I så fall så är väl allt ok.

Jäpp, från början trodde jag att detta var en självklarhet men inte längre så även detta står klart och tydligt numera.

Man kan inte förutsätta att sunt förnuft råder någonstans.

Jäpp, från början trodde jag att detta var en självklarhet men inte längre så även detta står klart och tydligt numera.

Man kan inte förutsätta att sunt förnuft råder någonstans.

Det må vara hänt att man har olika åsikter i sak frågan om vad som är rätt och fel, men det behövs inte särskillt mycket kunskaper i ämne som juridik, etik, moral etc för att inse att det är ett hett ämne oavsett om man har rätt eller fel. Mycket konflikter kan undvikas om man kan se saker från olika synvinklar. Inser du att kanske flertalet i sverige anser att det är just sunt förnuft att man inte kan hyra ut en boxplats två gånger under samma tidsperiod? Kan du inte se att förandet sticker i ögonen på somliga och se varför?

Man kan liksom inte hyra ut samma plats TVÅ GÅNGER. Det är som att sälja samma par skor till två personer!

Kan inte låta bli att tänka på alla parkeringsplatser som man "hyr" när man kör in i garage eller på gatorna. Där betalar man ofta i förskott och hämtas bilen innan tiden gått ut för parkeringen är det fritt för någon annan att ställa sin bil där. Jag skulle vilja se den som kommer tillbaks senare och har en parkeringsbiljett som inte förfallit och stå och hävda att denne har rätt till parkeringsplatsen som någon annan står på. :rofl: M a o så har parkeringsbolaget rätt att ta dubbla eller kanske trippla hyror för sin plats. Har man lämnat stallet så har man också sagt upp sin rätt till boxplatsen trots att man kanske har betalt för längre tid. I det här fallet löste sig allt genom att ni pratade med varandra och det brukar lösa konflikter och andra otrevligheter.:banana:

Jag har mycket god ordning på mina papper tack, skrivna ,detaljerade kontrakt, kvitto på allt hyresgästen betalar, vissa betalar kontant, andra sätter in direkt på konto.

Kan inte låta bli att tänka på alla parkeringsplatser som man "hyr" när man kör in i garage eller på gatorna. Där betalar man ofta i förskott och hämtas bilen innan tiden gått ut för parkeringen är det fritt för någon annan att ställa sin bil där.
Nåja, när man parkerar i ett köpcentergarage eller ute på gatan så betalar man för en plats inom området, så det kanske inte är världens bästa parallell jmf m en stallplats. Så länge du har betalt biljetten så har du ju rätt att parkera bilen på en likvärdig plats inom området.
En stallplats kan snarare jämföras med en fast garageplats man betalar månadsvis, om vi nu ska fortsätta dra just dessa paralleller... :angel:

Nåja, när man parkerar i ett köpcentergarage eller ute på gatan så betalar man för en plats inom området, så det kanske inte är världens bästa parallell jmf m en stallplats. Så länge du har betalt biljetten så har du ju rätt att parkera bilen på en likvärdig plats inom området.
En stallplats kan snarare jämföras med en fast garageplats man betalar månadsvis, om vi nu ska fortsätta dra just dessa paralleller... :angel:

Jovisst! Det finns massor av anlagda parkeringsplatser där bolagen säljer fler månads- eller terminskort till platserna men kommer du sent på morgonen till pakeringen så är det fullt och du får betala för att stå på annan plats eller på gatan istället. Jag vet, för jag jobbar på en arbetsplats som har sådan parkering! Och det är lagligt att göra så för parkeringsbolaget!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 640
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 826
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka