Uppsittning barbacka?

Friggan

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som alltid varit spänd och stressad i samband med ridning, speciellt i samband med uppsittning, ända sedan jag köpte henne.
För någon dag sedan hade jag en sadelutprovare som kollade på henne och sadeln, och sade att sadeln trycker på hennes rygg och att jag inte borde rida i den mer.
Hennes rygg och kropp såg dock bra ut i övrigt, och hon har varit hos kiropraktor och tänderna har blivit kollade, så det sitter också till stor del i psyket, spänningen och stressandet.

Hon rekommenderade markarbete och ridning barbacka, så att hennes rygg får plats och att hon kan bygga ordentliga muskler, tills jag får en ny sadel, vilket inte blir förrän jul eller så.
Nu undrar jag om någon vet något bra tips på hur man kan "rida in" en häst barbacka, alltså hur man vänjer hästen vid att man rider barbacka, och framför allt uppsittning barbacka.
När jag ska sitta upp med sadel, är jag nervös pga tidigare händelser, vilket hon märker, och då flyttar hon sig när hon märker att jag ska sitta upp några gånger, så jag får försöka några gånger. Sedan när jag sitter upp höjer hon huvudet och spänner kroppen. De första stegen hon går iväg är också spända, och jag måste jobba ner henne i avslappnad form.

Så, hur kan jag på bästa sätt göra uppsittning barbacka en positiv upplevelse, och framför allt undvika i största möjliga mån att hon vill flytta sig eller spänna sig?

Skulle uppskatta om kommentarer ang. att sadeln har med hennes spänningar att göra osv lämnades utanför, då jag är medveten om detta nu, och därför ska skaffa en ny sadel som passar. Men jag har aldrig ridit henne barbacka eftersom hon varit orolig vid uppsittning hela tiden.
Tack på förhand! :)
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Anledningen till hästens oro är ju troligen att hon har ridits med en obekväm sadel, dvs uppsittning och ridning = ont! Så förhoppningsvis kommer det ge med sig av sig självt varefter hon inser att ridning inte gör ont.

Om jag vore du så skulle jag arbeta henne från marken ett tag, tills hon har musklat ryggen lite mer och fått arbeta bort spänningar i rygg och kropp. Det är svårt att råda exakt hur du ska göra vid uppsittning då du inte förklarar hur hon uppför sig. Springer hon runt? Kastar hon sig? Knallar hon iväg så fort du fått ena benet över ryggen? Bockar hon? Reser hon sig? Osv.

Är det helt omöjligt att sitta upp på henne barbacka så kan du ju arbeta enbart från marken tills den nya sadeln är inköpt.
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Oftast brukar hästarna inte bry sig att man rider barbacka. Det man ska tänka på tycker jag, är att hålla sig inom inhägnat område till att börja med.

När du ska upp på henne så använd en pall eller liknande och ha någon med dig som hjälper till. Sen är det bara att lägga sig över ryggen och sakta lägga över benet och sätta sig upp. Du kan ju ha en filt eller vojlock på henne så blir det lite mjukare.

Jag tror att det kommer att gå jätte bra. Har du själv ridit barbacka förut? Om inte så kan du kanske låna en häst och prova lite innan.

Lycka till

MVH Russin8
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Jag ska enbart arbeta henne från marken i två veckor i alla fall. :)
När hon ser att jag ska lyfta upp foten i stigbygeln brukar hon flytta rumpan bort från mig, och ibland gå lite framåt.
Jag brukar se till så hon står stilla innan jag sitter upp, och sedan när jag landat i sadeln står hon stilla några sekunder, sedan tar jag höger stigbygel och då går hon iväg, ibland i grisepass, med höjt huvud.

Tidigare har hon också flyttat sig så, men då har hon också hoppat till när jag satt rumpan i sadeln och snurrat runt, försökt springa iväg i grisepass, och ibland gjort ansatser till att resa sig.
Hon är väldigt bra på att lägga vikt på bakbenen och "sätta sig", vilket hon också gjorde då, o ibland om hon var riktigt stressad eller jag råkade röra henne med skänklarna, så lättade hon någon cm med frambenen.
Det var dock väldigt längesedan hon gjorde så.

Jag hoppas också att hon kommer märka att det inte gör ont när jag sitter upp barbacka, men det jag är rädd för är att hon ska flytta rumpan/ta ett steg snett framåt, eftersom hon gjorde det en gång när jag precis skulle lyfta över högerbenet och då landade jag bakom sadeln istället. Så det är det jag är rädd ska hända.
När jag är barbacka kan det ju inte hända på samma sätt, men då är jag rädd att jag ska hamna snett eller så och att hon ska bli stressad för det. Hon är så känslig för vart man sitter och vart man har balansen ju.
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Brukar hästar generellt inte reagera annorlunda om man rider barbacka mot när man har sadel?
Tror nämligen inte att hon har blivit riden barbacka förr, och hon är väldigt känslig för sitsen.

Jag har ridit barbacka ganska mycket förut. Tycker om det, dock inte på Blesa, som jag har nu, utan på mammas häst som inte är alls lika känslig.
Då har jag dock hoppat upp från pall, men bara lagt ena benet över och satt mig ner.
Vet inte om det kommer fungera på Blesa, om det blir för plötsligt. Men samtidigt känns det som att om jag lägger mig ner så kanske jag stöter till hennes rumpa med benet, och hon är väldigt bakskygg.
Det kanske kan fungera att bara hänga på hennes rygg på mage någon gång innan jag sitter upp på riktigt? Så att hon inte får för sig att flytta sig från pallen eller så.
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Hej! Vi har tills nyligen haft samma situation som dig. Vår ponny har gått många år med för trång sadel (vi köpte henne i somras och sadeln följde med i köpet). Vi tog ut en mycket duktig Et som konstaterade att hon var rejält öm i manken där koppjärnet mer eller mindre stuckit in på båda sidor:crazy:. Öm och stel över rygg, hals och bogar, hon försökte avlasta sig på bogarna.

Hon har också alltid varit lätt stressad vid uppsittning, började gå iväg direkt, sno runt osv.

Fick instruktioner om att promenera och tömköra i början samt med lätt ryttare rida barbacka. Skulle även massera ställena efter hennes instruktioner, stretcha efter ridning osv.

Barbackaridningen gick bra. En fick hålla i henne och samtidigt hjälpa upp ryttaren som satte sig så mjukt som möjligt, hellst från en pall. Vi använde även en Pollypad (väldigt tjockt schabrak)under ryttaren, ingen gjord fick användas. När ryttaren väl satt på plats så bara stod vi, typ räkna till 50. Det vi också var tvungna att tänka på var att inte sitta för långt fram där hennes smärta var värst.

Efter två veckor kom Et tillbaka för ny behandling och det var sån otrolig skillnad i rörligheten, förut var hon stel, stel, stel.

Nu är vi jättenoga med massagen, några gånger/veckan. Stretching efter de ridpass som varit lite tuffare osv. Tömkör forfarande 1 gång/veckan och försöker bygga upp hennes muskler igen.

Efter nytt koppjärn i sadeln (fick gå upp 2 storlekar:eek:) och denna 'behandling' är hon en dröm att sitta upp på:love:. Står still och väntar till ryttaren ger klartecken att gå framåt. Helt annan häst att rida, ibland lite väl pigg tycker dottern:angel: Men det är positiv pigghet, hon har inte ont längre:rofl:.

Hoppas det går bra för er med!
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Min erfarenhet är att de flesta hästarna inte brukar reagera speciellt när man rider barbacka. Utan dom tycker det är ganska skönt att slippa sadelgjord. Min unghäst brydde sig inte ett dugg när jag hoppade upp på honom barbacka. Det enda som hände var att han blev väldigt känslig för vikt hjälperna:)

Sen när du ska upp om hon är rädd om baken är det kanske bättre att lägga benet över först. Bara prata med henne så hon vet att du är på g. Tror att det kommer gå jätte bra.

MVH Russin8
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Himla roligt att det gick så bra för er!
Blev väldigt lättad också när hon som kollade sadeln och så, sa att Blesa var fräsh i kroppen, mjuk och fin, inga spänningar och så.
Så jag hoppas verkligen att problemet sitter mest i sadeln och att den sitter fel, och det sitter säkert lite i psyket också.
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Ja, sen finns det väl något som heter smärtminne och det sitter i kanske för alltid?
Förra ägaren bekräftar att hon aldrig gillat att bli sadlad, öronen bakåt och biter i grimskaftet (hon hade väl ont :crazy:). Nu har vi börjat om från början, försiktigt och mjukt ett steg i taget. Ibland går det men ibland (läs oftast) så är beteendet kvar. Nu sa Et att vi får räkna med att smärtan inte är helt borta förrän jul så vi får väl se hur det utvecklar sig.
Men det är som sagt var väldig skillnad nu när man sätter sig upp, ingen stress alls:)

Mjukheten och rörligheten i ridningen är också helt förändrad, väldigt kul och positivt:)
Kommer ihåg första besöket av Et, hon skulle med hjälp av en morot få henne att ta den vid flanken, hon kom knappt till sadelgjordsläget, super stel:o.

Berätta gärna hur det går för er!
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Ja, smärtminnet tror jag kommer sitta i ett tag.
Men iom att sadelutprovaren tryckte på hennes rygg och sade att hon har inte ont någonstans i ryggen, så hoppas jag att hon ska lära sig ganska snabbt när vi får en ordentlig sadel, eller jag rider barbacka, att det inte gör ont längre.

Tack för alla svar! :)
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Ett tips vid uppsittningen barbacka för att dels göra det enklare för dig och för att hästen ska slippa själva "hoppet" när man ska lägga sig över ryggen innan man lägger över benet.

Stå på något så att du kommer upp så pass att du enkelt kan lägga benet över hästens rygg ifrån det du står på. Sen tryck ifrån med det andra benet så att du bara glider upp på hästryggen. Brukar funka bättre på hästar som inte är så förtjusta i uppsittningmomentet :)
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Ska försöka fixa en pall att sitta upp från också.
Någon som vet ett smart sätt att "vänja" hästen vid pallen? Hon är ganska smart så tar nog inte lång tid förrän hon kopplar ihop pallen med uppsittning, och kanske börjar flytta sig från den..
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Ta olika saker varje gång :) en pall, en stol, en stubbe, en sten, en bänk ja vad som hellst som du kan stå på helt enkelt :) Då blir det inte lika lätt att koppla ihop det med just uppsittningen.
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Ska försöka fixa en pall att sitta upp från också.
Någon som vet ett smart sätt att "vänja" hästen vid pallen? Hon är ganska smart så tar nog inte lång tid förrän hon kopplar ihop pallen med uppsittning, och kanske börjar flytta sig från den..

Se till att koppla pallen till något positivt då ;)

Bestäm dig först för hur hon ska reagera när du ställer fram pallen, t.ex. stå helt stilla. Ställ sedan fram pallen, står hon stilla, ge godis. Går hon iväg, börja om. OBS! Belöna bara det beteende du vill förstärka! Om du är noga med att belöna det du vill att hon ska göra kommer hon snart göra kopplingen stå stilla vid pall = godis.

Lycka till!
 
Sv: Uppsittning barbacka?

Se till att koppla pallen till något positivt då ;)

Bestäm dig först för hur hon ska reagera när du ställer fram pallen, t.ex. stå helt stilla. Ställ sedan fram pallen, står hon stilla, ge godis. Går hon iväg, börja om. OBS! Belöna bara det beteende du vill förstärka! Om du är noga med att belöna det du vill att hon ska göra kommer hon snart göra kopplingen stå stilla vid pall = godis.

Lycka till!

Och det kommer att sluta med att hästen vänjer sig med att få godis vid pallen så när man slutar med det så kommer hästen att vilja ha godiset och börja tigga vid pallen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 360
Senast: JohannaB
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp