Uppvärmda kläder

SiZo

Trådstartare
Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av att ha mycket kläder. Så jag funderar helt enkelt på uppvärmda kläder så att han slipper klä på sig så mycket när det är kallt. Som det är nu så undviker han att gå ut i mesta möjliga mån istället.

Men ni som har sådana kläder, är de bra? Hur länge håller de värmen, vilken temperatur klarar de?
Märken att undvika? Vilka märken är bra?

Jag tänker att en väst är det bästa, vad tror ni andra som har erfarenhet av dessa kläder?
Fram med alla era tankar, jag behöver hjälp här! Jag har noll erfarenhet av detta!
 
Har ganska nyligen köpt en värmeväst. Den behöver en powerbank, så lite extra volym/vikt blir det precis där fickan för powerbanken är. Kan rida i typ 10 minus i luftigt oisolerat ridhus i långärmad T-shirt, tröja och värmevästen. Så jag kan absolut klä mig tunnare mha västen :) Har en billig från Engelsons.
 
Har ganska nyligen köpt en värmeväst. Den behöver en powerbank, så lite extra volym/vikt blir det precis där fickan för powerbanken är. Kan rida i typ 10 minus i luftigt oisolerat ridhus i långärmad T-shirt, tröja och värmevästen. Så jag kan absolut klä mig tunnare mha västen :) Har en billig från Engelsons.
Tack så mycket!
Hur länge räcker "batteriet"? Hur mycket skulle du uppskatta att det väger?
Får kika på den varianten!
 
Powerbank får man köpa separat, våra kanske väger något/ra hekto? Vi köpte 10 000 mAh och på max värmenivå räcker de i 4 h.
Tack.
Jag blev lite exalterad och köpte en från jägarliv. Lite dyrare, men jag hoppas att han tycker om den.
Nu är bara frågan hur jag ska klara av att vänta tills julafton med att ge honom den! Framförallt när vi har haft så kallt.
 
Jag har en väst, kan vara ett av mina bästa köp på länge. Också med power bank (som ingick), och 3 steg på värmen. Minns inte var jag köpte den men jag tror märket är Mount Zero, mycket för att de fanns i många storlekar samt en dammodell.

Det är så ljuvligt skönt att slippa frysa 😍 jag har den hela arbetsdagen, ofta på medelvärme för full värme blir svettigt så fort man rör sig minsta lilla. Batteriet räcker då hela dagen, men jag brukar ha en extra power bank med för säkerhets skull. Västen värmer förstås också bättre med en jacka över som hjälper till att stänga in värmen, men den funkar fint som enda plagg om det inte blåser eller regnar.

Ser att du hunnit köpa sen jag började skriva inlägget igår 😂 men bra beslut!
 
Mannen har fått en i julklapp för några år sedan. Han älskar den och använder den ständigt. Han har inte sensory issues dock. Men den känns lätt och luftig trots att det är ganska "tunn".
Batteripacker väger lite men att ha den i bröstfickan tror jag inte borde kännas allt för mycket.

Hoppas han gillar den! Uppdatera gärna.
 
Det blev en sånhär, en grön, hoppas verkligen att han blir nöjd. Köpte powerbank till också från samma sida. 30 dagars ångerrätt, så i värsta fall, om han hatar den, så kan jag skicka tillbaka den.

Håll tummarna! Vore skönt att få med honom lite mer på promenaderna :D

1702035990565.png
 
Mannen har fått en i julklapp för några år sedan. Han älskar den och använder den ständigt. Han har inte sensory issues dock. Men den känns lätt och luftig trots att det är ganska "tunn".
Batteripacker väger lite men att ha den i bröstfickan tror jag inte borde kännas allt för mycket.

Hoppas han gillar den! Uppdatera gärna.
Här kommer uppdateringen!

Han har på sig västen varje gång vi är ute. Han verkar gilla den mycket. Batteriet verkar dock inte hålla så länge som utlovat, men det är inte hela världen.

Annars är det enda negativa att han ev vill ha fler uppvärmda kläder XD
 
Jag fick också en elväst i julklapp, och det lilla jag provat den är jag väldigt nöjd. :)

Framförallt är det bra om man ska runt i olika temperaturer (som i stallet, eller när man åker kollektivt) för att det går att stänga av och sätta på efter behov istället för att behöva stå i kylan och skala av sig ett mellanlager.

Min var från Engelson och en rätt enkel variant. Kommer med största sannolikhet köpa deras elvantar inom en inte alltför avlägsen framtid. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp