Urhoppad knäled och skidresa

fejko

Trådstartare
Min knäled hoppade ur led (men hoppade tillbaka) för drygt en vecka sedan. Jag blev skickad till akuten där läkaren konstaterade inga ledbandsskador inga frakturer utan han kallade det en stukning. Glad i hågen stapplade jag hem. I helgen red jag och det var inga problem (förutom att ta sig upp). Men så i förrgår hände det igen. Jag hoppade ner från en mur det knakade till och gjorde rejält ont i knäet och benet vek sig så jag blev liggande en stund. Känns rätt OK nu, inte som förra gången men nu till mitt dilemma:
Jag ska på skidsemester i februari och nu ska vi slutbetala resan. Jag vill åka ju men är samtidigt rädd för knäet. Igår kollade jag på knästabiliserande skydd på Intersport men de bästa skydden är hiskeligt dyra och klumpiga.

Mina frågor till er är:

1) Kommer jag att kunna åka skidor i februari? (Jag vill verkligen😢)

2) Vad finns det för skydd som är bra? Pma gärna om ni inte vill göra reklam.

3) Finns det någon sorts sjukgymnastik som stabiliserar knäet?
 
Det är förstås mer för ortopeder och sjukgymnaster att kommentera, men spontant - hoppade verkligen din knäled (läs: inte knäskål) ur led, och du klarade dig helt utan mjukdelsskador?
Hade mitt knä luxerat två gånger på kort tid så hade jag sannolikt inte valt att åka skidor utför, med eller utan stabiliserande ortos, och hade nog hyfsat skyndsamt försökt få det mer noggrant undersökt av en ortoped eller sjukgymnast.
 
Det var kanske knäskålen som hoppade ur led? Det knakade till och gjorde ruskigt ont sedan kändes det som det hoppade tillbaka av sig själv.
 
Ring sjukgymnast och fråga kanske?

Jag hade nog varitorolig för att det skulle hända igen när det redan gjort det på så kort tid.

Något ordentligt stöd, även om det är dyrt, känner jag spontant jag skulle vilja ha både på skidresan men även innan.
Sen vet jag inte om det rekommenderas, det var bara min spontana tanke.
 
Har ringt vårdcentralen de ska ringa tillbaka i em. Resan ska vara betald på måndag.
 
Mamma har ett knä som hoppar ur led, hon hade något skydd (vet ej vad det heter), det var som massa remmar under knäet och sen runt själva knäskålen och sen ovanför också.
Hon åkte skidor, men inte lika aktivt som vi andra.
 
Jag skulle inte ha klarat det med mitt knä. Efter en knäskålsurledhoppning ska man ta det lite lugnt och sedan rehabträning. Det tar veckor innan man märker resultat och att det "stramar till sig" inuti knät. Ju fler gånger du får knät ur led desto sämre. Jag skulle inte åkt i februari om det inte var typ på platt mark.
 
Har ringt vårdcentralen de ska ringa tillbaka i em. Resan ska vara betald på måndag.
Jag skulle även kolla med sjukgymnast, får du klartecken så kan man även tejpa med kinesiologitejp för att stabilisera, sjukgymnasterna är bra på att visa hur man gör och billigaste tejpen är på biltema. :D Sitter inte lika länge som dyrare tejp men å andra sidan så vill man kan ändå byta.
 
Jag skulle inte ha klarat det med mitt knä. Efter en knäskålsurledhoppning ska man ta det lite lugnt och sedan rehabträning. Det tar veckor innan man märker resultat och att det "stramar till sig" inuti knät. Ju fler gånger du får knät ur led desto sämre. Jag skulle inte åkt i februari om det inte var typ på platt mark.

Nej, man ska inte ta det lugnt för då blir man stel. Starta träning med sjukgymnast så fort som möjligt!
 
Jättesvårt att säga om du kan åka skidor i februari. Det beror ju på om det är något som gått sönder.
Du behöver bli undersökt, helst av av en ortoped.

Tack för ditt svar :)

En läkare tittade på knät och sa att inga ledband var skadade utan att knät var "vrickat". Jag blev också röntgad och de hittade inget. Läkaren trodde det skulle ta ca en vecka till 10 dagar att bli frisk men han rekommenderade ett knäskydd som jag kunde köpa i en vanlig sportaffär (Vad för skydd undrar jag då?).

Sedan hoppade ju knäskålen ur igen (men hoppade tillbaka av sig själv) och då blev jag lite mer tveksam.

Distorsion i knä

Vridning i samband med avsittning från häst


står det i journalen.

Till alla:

Men jag tror jag har bestämt mig för att åka. Så får jag gå till sjukgymnast och kolla ut ett bra knäskydd under tiden och så får jag känna mig för och åka lite försiktigt. I värsta fall får jag sitta och sola 😎 och dricka drinkar 🍹
 
Tack för ditt svar :)

En läkare tittade på knät och sa att inga ledband var skadade utan att knät var "vrickat". Jag blev också röntgad och de hittade inget. Läkaren trodde det skulle ta ca en vecka till 10 dagar att bli frisk men han rekommenderade ett knäskydd som jag kunde köpa i en vanlig sportaffär (Vad för skydd undrar jag då?).

Sedan hoppade ju knäskålen ur igen (men hoppade tillbaka av sig själv) och då blev jag lite mer tveksam.

Distorsion i knä

Vridning i samband med avsittning från häst


står det i journalen.

Till alla:

Men jag tror jag har bestämt mig för att åka. Så får jag gå till sjukgymnast och kolla ut ett bra knäskydd under tiden och så får jag känna mig för och åka lite försiktigt. I värsta fall får jag sitta och sola 😎 och dricka drinkar 🍹
Apoteken har ett stort utbud av diverse skydd.
 
Nej, man ska inte ta det lugnt för då blir man stel. Starta träning med sjukgymnast så fort som möjligt!

Jag menade lugnt med att hoppa runt och belasta för mycket. Jag fick sluta med min sport och börja promenera osv för att inte göra skadan värre innan jag började sporta igen. På inrådan av ortoped och sjukgymnast... ta det lite lugnt tolkar jag inte som vila?
 
Tro det eller men det bästa knäskydd jag har haft, köpte jag förhållandevis billigt på Apoteket.
Det har skenor som stödjer men är inte klumpigt. Enda nackdelen var väl att man fick fråga efter det för det fanns inte framme.
Det är ett tag sedan men jag gav inte mer än runt 300 kr och det hänger med ännu.
 
Jag menade lugnt med att hoppa runt och belasta för mycket. Jag fick sluta med min sport och börja promenera osv för att inte göra skadan värre innan jag började sporta igen. På inrådan av ortoped och sjukgymnast... ta det lite lugnt tolkar jag inte som vila?

Jättebra, då har vi rett ut det!
 
Här kommer uppföljningen:

På transferbussen berättade de att det fanns en Traumaklinik som man kunde gå till om man skadade sig. Jag traskade dit redan samma kväll, sa att det inte var akut men att jag gärna ville att de tittade på mig ändå. Javisst sa dem, vänta här så tar vi dig när vi får tid över. Ortoped Dottore Trapani (hej CillaW) undersökte mitt knä och konstaterade att inga ledband var skadade men att min "meniskos" förmodligen var skadad och att det var smärtan från menisken som gjorde att benet vek sig. Han trodde att jag visst kunde åka skidor men att jag skulle ha ett ordentligt knäskydd med ordentliga skenor och gångjärn så jag gick till apoteket och köpte ett sådant. Höll inte knäet skulle fick jag komma tillbaka för ett intyg.

Nu har jag kommit hem efter att ha åkt skidor i en vecka 😊 Två vilodagar blev det för det var storm så liften hade stängt men det var kanske lika bra.
 
Du kan inte åka bräda istället?
Det gör min brorsa numera pga kassa knäleder. På bräda har han inga problem alls men skidor är lurigt.
 
Du kan inte åka bräda istället?
Det gör min brorsa numera pga kassa knäleder. På bräda har han inga problem alls men skidor är lurigt.
Tack för tipset men jag tror inte bräda är något för mig. Minns med fasa mina försök till windsurfing. Jag har dålig balans i framåt bakåt riktningen, bättre i sidled.

Det gick bra att åka skidor, det enda jag hade problem med var att få på mig den ena skidan (fick hjälpa till att dra åt bindningen med handen) och att resa mig om jag ramlade på fel sida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp