• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare lopard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 158
L

lopard

Jag undrar om det finns någon som har bra tips på hur man rent praktiskt kan ta urinprov på en hund?
Sitter och klurar på hur jag kan göra.
Ska till veterinär i em med min tax som opererade bort livmoder, äggstockar för en v. sedan och nu har fått blodiga flytningar och blod i urinen.

Sv: Urinprov

Ta en vanlig papptallrik/pappassiette med ut och när tiken sätter sej och kissat så sticker du - så diskret som möjligt!! - in talriken under hunden.

Häll sedan över vätskan i en ren - helst urkokad - glasburk som du tar med till vet.

/Swat

Då jag var till veterinären med min hund och vi skulle ta urinprov så fick jag en papptallrik i näven och skickades ut med hunden. Då hunden satte sig för att pinka förde jag tallriken under (till hundens stora skräck) och fick tillräckligt för ett prov.

Tack för tipset!
Det funkade perfekt vid andra försöket :D
Hon blev helt förskräckt när jag kom med fatet först gången så hon kom av sig och knep.
Hur mycket behövs det ungefär?

Inte mycket alls!
Ett par cl brukar räcka långt om vi pratar vanliga standard prover.

/Swat

Jag tar alltid en mindre burk, så slipper hunden bli så störd - och det funkar bra ändå. Man måste bara va lite mindre darrig på hand när man ska sikta och hålla under strålen. På med lock direkt, så slipper man riskera spill på händerna:p

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 073
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 468
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 343
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 771
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur