Urinstenar-Foderrelaterat?

S

Sunnan

Har en häst i samma stall som min som är 9 år gammal och har många urinstenar som skall opereras bort den 30 september

vi funderar på vars stenarna kommer ifrån, kan det vara foderrelaterat?
Hästen har gått på enbart hö och korn i många år.

Någon som kan gissa lite med oss?
 
Jag läste här någongång att en häst hade fått njursten pga för stor mängd mineraler, jag kan inte svära på att det var en sann uppgift dock. Men många ger ju sina hästar mineraler "för säkerhets skull", när höet kanske är fullgott som det är, och hästen inte behöver extra. Är så fallet här?
 
Kan vara, har bara känt hästen och ägaren sedan mars i år, så drygt 6 månader. har ej fått in vinterns hö ännu så ingen analys är gjord,utan vi tar det i oktober när höet kommer

förra vintern kan jag tyvärr ej svara om hon har pytsat lite för säkerhets skull, men då gav hon krafft miner blå pellets, 50 gram per dag
under sommaren har han gått på bete utan mineraler

så jag kan höra mig för mer
 
Det skulle ju kunna vara så att hästen fått för mkt kalcium utan att få fosforbehovet täckt t.ex..

Tänk vad mkt lättare det varit om ägaren haft mineralanalys förut, då hade hon kunnat utesluta en ev. orsak, eller om det är foderrelaterat- kunnat undvika hästens lidande.

Suck.
 
Javisst kan man sucka åt eländet och det är lätt också

men nu är det som det är.

och ägaren har nog lärt sig en läxa.
Det jag funderar på är om en överkänslighet för stärkelse kan vara en orsak?
 
Det var min häst som fick urinsten pga av för mycket fosfor-kalcium. Det var ett tidigt stadium dock, så han behövde aldrig opereras, utan med några ändringar i foderstaten gick det bra.
Det var veteklin/betforn/lucernet som var boven.

Nu mår han dock bra!
 
Hur gammal var din häst när detta uppdagades, och hur länge hade han gått med besvären?

Intressant!
 
Urinstenar, i vart fall när det gäller hund/katt brukar vara felande kvot mellan mineraler...och då oftast att magnesiumhalten är för hög. Kanske det är likartat bland hästar.
 
min systers marsvin är opererad en gång. Veterinären påstod attd e skulle vara för mycket kalk i foderstaten till den. `Masser med C vitamin och indvika vissa foder och absolut inte ge andra va de hon skulle göra.
Men marsvin o hästar kanske inte är samma sak ändå :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp