Bukefalos 28 år!

urinvägsinfektion :(

Ponylove

Trådstartare
varning för meningslös gnälltråd :o (har tydligen inga stora problem här i livet som är så störd av detta)

Fått kraftig urinvägsinfektion, förutom större mängder blod i urinen så är jag konstant kissnödig. :crazy:
Självklart fått antibiotika och har hopp om att jag redan imorgn ska ha mindre besvär.

MEN, läst lite o verkar som jag inte får dricka kaffe eller läsk! Jag som äääälskar kaffe, är handikappad utan, o tänkte att firandet efter morgondagens examen skulle bli visserligen alkoholfri, men kanske lite pepsi i alla fall....

Sen fick jag restriktionen att inte drika mjölk eller äta mjölkprodukter 2 h före o efter jag tagit antibiotikan.
Någon som vet varför? Finns ju inget varmt alls jag kan drika på kvällen då.... varm choklad är ju annars alternatid till te o kaffe...

Är jag dömd till vatten o saft i en hel vecka nu? :nailbiting: (kan ifs dricka varm choklad mellan tabletterna då...)
 
Tror att det är pga kalciumet som man ska undvika att äta mjölkprodukter i samband med att man tar antibiotikan. Det stör upptaget av antibiotikan.

Det stämmer inte att man inte kan dricka alkohol om man äter antibiotika. Det är väl såklart inte bra att bli askalas om man har en infektion, men det är inte skadligt att dricka alkohol.

Att man inte kan dricka kaffe eller läsk har jag aldrig hört talas om, än mindre något råd jag följt, och jag har dessvärre ätit antibiotika rätt så många gånger de senaste åren.

Var har du läst detta? I bipacksedeln, på fass eller på ett internetforum? Viss skillnad i trovärdighet.
 
Aldrig hört om detta (utöver det @Sedna skriver) och jag hade en period med återkommande urinvägsinfektioner. Drack både alkohol (i måttlig mängd) och kaffe, utan problem. Hörde aldrig från någon läkare att det inte var okej.
 
Tror att det är pga kalciumet som man ska undvika att äta mjölkprodukter i samband med att man tar antibiotikan. Kroppen tillgodgör sig helt enkelt inte antibiotikan lika bra.

Det stämmer inte att man inte kan dricka alkohol om man äter antibiotika. Det är väl såklart inte bra att bli askalas om man har en infektion, men det är inte skadligt att dricka alkohol.

Att man inte kan dricka kaffe eller läsk har jag aldrig hört talas om, än mindre något råd jag följt, och jag har dessvärre ätit antibiotika rätt så många gånger de senaste åren.

Var har du läst detta? I bipacksedeln eller på internet? Viss skillnad i trovärdighet.

Ah, bra förklaring på mjölkprodukterna!

Hade faktiskt tänkt att jag inte skulle dricka alkohol, det är ingen förlust, klarar mig gott utan.

Googlade lite och fick upp på lite olika sidor som skriver om urinvägsinfektion, verkade seriösa. Och där stod att kaffe, te och kolsyrade drycker kan reta urinvägarna... frågan är hur mkt, kasnke en liten kopp kaffe om dagen inte skadar så mkt...
 
Aldrig hört om detta (utöver det @Sedna skriver) och jag hade en period med återkommande urinvägsinfektioner. Drack både alkohol (i måttlig mängd) och kaffe, utan problem. Hörde aldrig från någon läkare att det inte var okej.
Verkar som jag kanske vågar mig på ne lite kopp av min favorit dryck då :D Är sjuuuukt kaffesugen!
 
Googlade lite och fick upp på lite olika sidor som skriver om urinvägsinfektion, verkade seriösa. Och där stod att kaffe, te och kolsyrade drycker kan reta urinvägarna... frågan är hur mkt, kasnke en liten kopp kaffe om dagen inte skadar så mkt...

Aha, du menar så. Trodde det var någon interaktion med antibiotikan som åsyftades.
Kaffe är ju vätskedrivande, så det kanske kan ha viss påverkan om man har en begynnande urinvägsinfektion.
Men du har ju fått antibiotika, så drick ditt kaffe du ;)
 
Verkar som jag kanske vågar mig på ne lite kopp av min favorit dryck då :D Är sjuuuukt kaffesugen!
Gör så. :)

Jag ser liksom inte hur koffein skulle påverka. "Irritera blåsan" påverkar ju inte direkt bakterierna eller antibiotikan, så det låter snarare som något som möjligtvis kan få bakterier att fästa bättre och i så fall handlar om förebyggande och inget annat. Under behandling ser jag inte hur det skulle göra varken till eller från, så drick ditt kaffe du. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp