Urkalkat skelett

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 128
Sv: Urkalkat skelett

Beror ju på varför, omfattning och hur det påverkar stoet och ev följder av urkalkning samt dräktighet.

Enligt uppgift skall hästen ha en urkalkning av skelettet i ena framkotan. Hon är i dagsläget helt opåverkad och visar ingen hälta.

Jag tycker det vekar väldigt dumt.
Man ska använda friska hästar i avel, oavsett om det är i kroppen eller skallen.

Hur många "triangelmärkta" eller i olika grad konvalesent hästar används det då inte inom aveln? Vet som nämnt i en annen tråd ett sto på en ridskola som på grund av en skada inte kan användas i skolridningen på två år enligt vet. Men, ok då tar vi föl från hästen istället!

Senast ändrad:

Jag tycker det vekar väldigt dumt.
Man ska använda friska hästar i avel, oavsett om det är i kroppen eller skallen.

Håller med ,Friska ston skall användas i aveln ....

Bowman : För att många triangelmärkta ston används ,så är det väll ingen anledning att vissa stoppar huvudet i sanden och tycker det är okey att avla på ston med defekter ?

Ela nej det stoet kan jag tycka ska inte gå i aveln , även om hon inte visar hälta nu så torde man ju ha letat fel på henne eftersom man röntgat henne ?

Man hittade felet då hon röntgades för en försäljning.

Hur gammal är hon ? Riden ? Stam ? Avelsvärde överhuvudtaget ? Tävlad ?

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
451
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 309
Senast: Murray
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka