Usch och fy för älgflugor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Elli_J
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 156
E

Elli_J

Ja nu har dom invaderat här hemma igen. Dom är både i grusgropen där jag har min ridbana och i grusgropen där vi klättrar. Och både jag och min häst lider när vi är ute och rider.

Finns det något medel som hjälper mot älgflugor eller måste jag hålla mej till skogen, där dom inte är så aggressiva, tills dom försvinner igen?

Jag har testat ultrashield men jag hade lika gärna kunnat sprejat vatten på oss.

Sv: Usch och fy för älgflugor

hmm..ultrashield har varit mitt solklara svar, men det har du ju redan testat...
blomsblockare? (kanske inte...) switch? (efter snabb sökning på buke...!)

Renons hjälper iaf inte ens mot småflugor och mygg här i stlhm, så köp inte den.. Kändes som bortkastade pengar här iaf...

Det mesta är verkningslöst mot dessa kryp tyvärr. Switch och bromsblockare (Effol) funkar inte, inte heller hjorthornsolja eller andra diverse flugsprayer och medel vi har provat.

Dränkte (nåja) hästens svans med Effol bremsen blocker sist vi var ute, nog fan hittade jag en lus i svansroten ändå. Den var totalt opåverkad av ett medel som annars funkar prefekt mot broms.

Det enda som verkar hjälpa är att hålla sig undan från skogen. Öppna marker är lite bättre, fast det kanske du har provat redan.

En bekant hävdar att Radar tar dem om man sprutar hästen med det eller i stallet. Har inte provar själv så jag vet inte om det verkligen fungerar.
Men jag har märkt att det blir lite mindre antal på betes hästarna om man sätter Flusa på dem.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 100
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
3 055
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka